خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تصمیمات داخلی اثری بر کاهش نرخ ارز نداشته

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اعتدال، با اشاره به کاهش قیمت ارز گفت: امکان دارد که سفر شینزو آبه به تهران تاثیری بر کاهش نرخ ارز داشته باشد اما شرایط تقاضا در حال تغییر و کاهش است.

او ادامه داد: بسیاری از مصارف قبلی ارز در حال حاضر منتفی شده است. برای مثال دانشجویان اعزامی به خارج از کشور کمتر شده و برخی خانواده ها فرزند خود را به کشور برگردانده اند و برخی دانشجویان کمتر ارز از ایران دریافت می کنند. اعزام های پزشکی و مسافرت های تفریحی به خارج از کشور کم شده است. بنابراین تقاضا برای ارز کاهش پیدا کرد و همین امر در کاهش قیمت ارز در داخل کشور تاثیر داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ورود برخی کالاها به کشور ممنوع شد علاوه بر این با کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار واردات برخی کالاها به صرفه و صلاح کشور نیست. به عبارت دیگر با همه خسارت هایی که کاهش ارزش پول ملی به کشور وارد کرده است اما با افزایش قیمت دلار بخش قابل توجهی از قاچاق حل شد.

جعفرزاده گفت: مسئولان که اعلام می کنند میزان قاچاق کاهش  پیدا کرده است این موضوع را حاصل برنامه های خود ندانند چون کاهش قاچاق به دلیل افزایش نرخ دلار است. تصمیمات اتخاذی در حوزه اقتصاد به کاهش نرخ ارز و کاهش قاچاق کمک نکرد بلکه شرایط به سمتی پیش می رود که منجر به این اتفاقات شد.

او با اشاره به اظهار نظر برخی مسئولان مبنی بر کاهش ارز به 7500 تومان، تصریح کرد: در تعجب هستم کسانیکه می توانند نرخ دلار را به 7500 تومان برسانند چرا مصاحبه می کنند و بجای آن دست به یک کار عملیاتی نمی زنند و اگر به واقع طرحی دارند چرا آن را مکتوب و به دولت نمی دهند؟ حتی می توانند رسانه ای هم کنند که اگر دولت این اقدامات را انجام دهد نرخ ارز کاهش می یابد و مردم هم از این طرح حمایت می کنند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تاکید کرد: اینکه برخی می گویند که ما می توانیم و قول می دهیم که نرخ دلار را به 7500 تومان برسانیم چرا در حال حاضر این کار را انجام نمی دهید.

جعفرزاده در خصوص نرخ واقعی دلار در کشور، گفت: نرخ واقعی ارز از 8 هزار تومان بالاتر نیست و کاهش آن تا 6500 تومان هم ظرفیت دارد. بنابراین نرخ دلار واقعی حدود 7 تا 7500 تومان است و اگر خیلی کاهش پیدا کند تا 6500 تومان می تواند کاهش یابد. بنابراین می توتن گفت نرخ دلار نه 8هزار تومان است و نه 6 هزار تومان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا