خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیلی بر گزارش شورای روابط خارجی آمریکا با موضوع فشار بر ایران

حسام ناظم بکایی در یادداشت تحلیلی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:
شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی به قلم «دنیس رأس»، مشاور موسسه ی واشنگتن، «اریک ادلمن» عضو برجسته ی مرکز ارزیابی‌های استراتژیک و بودجه‌ای و همچنین «رِی تکیه» همکار و عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و نقش فعال ایران در سطح منطقه پرداخته است.
نویسندگان با اشاره به اینکه نفوذ و قدرت ایران در سراسر منطقه در حال افزایش است، عنوان می‌کنند آمریکا برای جلوگیری از این موضوع باید سیاست جدیدی در پیش گیرد و ایران را تا حد ممکن در منطقه منزوی سازد، در چنین شرایطی ایران چاره‌ای به جز ادامه ی مذاکرات نخواهد داشت و بدین‌ترتیب وادار خواهد شد تا امتیازات بیشتری به طرف مقابل اعطاء کند. همچنین نویسنگان این مقاله نوشته‌اند: “ما باید شهامت این را داشته باشیم که اگر ایران از مواضع خود کوتاه نیامد میز مذاکره را ترک کنیم و مذاکرات را به حالت تعلیق درآوریم. ما بدین‌وسیله نشان خواهیم داد اینکه ایران می‌گوید تنها به دنبال انرژی صلح‌آمیز و غیرنظامی هسته‌ای است ادعایی توخالی است. “
در این مقاله آمده است: “ بن‌بست هسته‌ای ایران حل نخواهد شد مگر آنکه واشنگتن در درگیری‌های بی‌شمار منطقه آشوب‌زده خاورمیانه مداخله کند، خصوصاً حالا که یمن بسیار آسیب‌پذیر است و خاندان سلطنتی سعودی نیز در شرایط آشفته و نابسامانی قرار دارد. “
 در تحلیل این گزارش باید گفت: 
یکی از مواردی که به ثمر رسیدن مذاکرات را به خطر می‌اندازد، اعمال تحریم و فشار بر ایران است. مردم ایران در طول سه دهه ی گذشته ثابت کرده‌اند که در فضای فشار و تهدید هیچگاه تسلیم نشده اند. همانطور که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ی ایران در آخرین مصاحبه ی خود با خبرگزاری فارس اعلام کرد “ طرف مقابل این واقعیت را درک کند که اگر قرار است به توافق با ایران برسد، توافق با حفظ فشار امکانپذیر نیست و ایرانی‌ها با وجود فشار توافق نمی‌کنند. “
جنگ 8 ساله ایران و عراق نمونه‌ای از این مقاومت و مقابله با فشار و تهدید است. 
نکته ی دیگری که بهتر است غربی‌ها به آن توجه کنند این است که نفوذ ایران در منطقه در میان دولت‌ها نیست بلکه در بین ملت‌ها است و این تعامل از بین رفتنی نیست. همچنین با توجه به اینکه ایران یکی از باثبات‌ترین و قدرتمندترین کشورها در منطقه است، آمریکا و کشورهای غربی برای ایجاد ثبات در خاورمیانه راهی جز تعامل و توافق با ایران ندارند. 
متاسفانه مقامات و سیاست مداران آمریکا با تمام اطلاعات و اخباری که در اختیار دارند، هنوز واقعیت‌های موجود در ایران را نشناخته‌اند. ایران با وجود قدرت و نفوذ در منطقه، هیچگاه در پی به دست آوردن سلاح‌های کشتار جمعی خصوصا سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود. این سیاست بخشی از اعتقادات و باورهای دینی مردم ایران است. 
با توجه به موارد مذکور می‌توان چنین نتیجه گرفت که متاسفانه هنوز در کشورهای غربی به ویژه آمریکا افرادی هستند که به دلیل در معرض خطر قرار گرفتن منافع خود سعی می‌کنند در راستای عدم حصول توافق نهایی در مذاکرات گام برداشته و با استفاده از تبلیغات رسانه‌ای اینگونه نشان دهند که توافق هسته‌ای با ایران تنها از راه اعمال فشار و تحریم‌های بیشتر علیه ایران امکان پذیر خواهد بود. 
در آخر گفتن این مطلب خالی از لطف نیست، همانطور که در قسمتی از این مقاله نیز آمده است، “مذاکره‌کنندگان ایرانی برای گرفتن امتیازات بیشتر فشار می‌آورند اما خود حاضر نیستند امتیازی بدهند“.
این حرف از طرف ضد ایرانی‌ترین و تندروترین تحلیلگران و سیاستمداران آمریکاست! نتیجتا‌ ای کاش افرادی که در داخل ایران نیز سعی بر تخریب روند مذاکرات دارند و به بهانه‌های مختلف تیم مذاکره‌کننده را به باد نقدهای غیرمنصفانه می‌گیرند، قدری بیشتر تامل می‌کردند که آیا همراهی با تندروهای غربی در راستای شکست مذاکرات هسته‌ای کار درستی است؟!
لینک مقاله شورای روابط خارجی آمریکا [اینجا]
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا