خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگران شفافیت نباشیم!

رضا شریفی در یادداشتی تلگرامی با عنوان “نگران شفافیت نباشیم” نوشت:

این روزها دعوای برخی سران اصلاحات بر سر ماجرای انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران بالا گرفته و به تدریج زوایای پنهانی از فرآیند انتخاب دو سال قبل وی برای افکار عمومی روشن می‌شود.

اصلاح‌طلبان تا قبل از این اتفاقات تصور می‌کردند دعواهای ایجاد شده بین دو جریان مشارکت و کارگزاران در شورای شهر اول بود که باعث شد پروژه راه‌اندازی شوراهای شهر و روستا در دولت اول اصلاحات که می‌توانست مهمترین نقطه قوت آنها باشد به اصلی‌ترین نقطه ضعف آنها تبدیل شود و درنتیجه مهمترین رقیب سیاسی آنها یعنی احمدی‌نژاد از انتخابات شورای شهر دوم تهران سربرآورد. اکنون اما پس از ایجاد اجماع زورکی در ابتدای شورای شهر پنجم تهران و انتخاب نجفی مشخص شده که تا چه حدی آن اجماع با واقعیت ناسازگار بوده و نه تنها اکنون دعواهای قدیمی اصلاح‌طلبان در سطوح بالاتری سرباز کرده که هزینه‌های به مراتب بیشتری از شورای شهر اول از جمله قتل نفس هم به همراه داشته است.

با این حال به نظر می‌رسد باید از شفاف شدن مناسبات درونی اصلاح‌طلبان استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت. برای جریانی که خود را مدعی رجوع به آرای مردم و حتی برگزاری رفراندوم برای امور مختلف می‌داند نباید مراجعه به افکار عمومی و کمک گرفتن از پایگاه اجتماعی اصلاحات برای داوری بین خودشان در جهت تکرار نشدن اشتباهات گذشته تابو تلقی شود.

البته طبیعی است که برخی پدر‌خوانده‌ترهای اصلاحات در روزهای آینده وارد میدان شوند و در ادامه سیاست فرار از پاسخگویی بخواهند موضوع بیشتر از این باز نشود و مکتوم بماند تا شاید بتوانند در دفعات دیگر هم دوباره ضعف سیاست‌ورزی فسیل‌مآبانه خود را پشت ماجرای نجفی یا حمله پرندگان ابابیل و … پنهان کنند اما لااقل ماجرای نجفی نشان داد هزینه شفافیت هر چه باشد از هزینه‌های پنهان‌کاری و روراست نبودن با مردم کمتر است و درنتیجه برای گریز از وضعیت موجود، چاره‌ای نیست جز اینکه به شفافیت بیشتر و بیشتر در اصلاحات فکر کنیم بلکه فشار افکار عمومی بتواند سران مغرور و خودخواه مدعی را بیش از گذشته برای پیگیری مطالبات مردم سر به راه کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا