خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه عواملی برروی قیمت آجیل موثر هستند؟

رپورتاژآگهی

در خواربار فروشی به دنبال یک میان وعده سالم هستید که ناگهان چشم تان به قیمت آجیل می افتد. به برچسب قیمت با دقت بیشتری نگاه می کنید که شاید اشتباه کرده باشید. می بینید به غیر از بادام زمینی، که یک آجیل محسوب نمی شود، بلکه نوعی حبوبات است، قیمت آجیل ها خیلی بالا است؟ اما چرا؟! در ادامه در مورد اینکه چه عواملی بر روی قیمت آجیل موثر هستند صحبت می کنیم.

بررسی قیمت آجیل ها

در این بخش به بررسی قیمت آجیل و انواع آن می پردازیم. تا حدی، دلیل قیمت بالای آجیل ها این است که تقاضای آنها بسیار بیشتر از گذشته افزایش یافته است. اما، اگر به تک تک عوامل دخیل نگاهی بیاندازیم، می بینیم که چند دلیل دیگر برای این قیمت بالا وجود دارد. که در ادامه به آن می پردازیم.

بادام ها

بادام ایران فقط از شهرهایی با شرایط اقلیمی خاص تامین می شود. درختان بادام برای رشد به زیستگاه های خاصی نیاز دارند. آن ها به اقلیمی با زمستان خنک اما نه سرد و بهاری معتدل نیاز دارند. با توجه به اینکه اکثر شهرهای ایران در حال حاضر خشکسالی بی سابقه ای را تجربه می کنند، باردهی بادام و سایر محصولات زراعی ممکن است کاهش یابند. علاوه بر این، درختان بادام به شدت به گرده افشانی زنبورهای عسل متکی هستند. بنابراین ممکن است تحت تأثیر اختلال فروپاشی کلونی زنبور های عسل قرار داشته باشند.

بادام هندی

بادام هندی گران است زیرا یک مایع روغنی در اطراف این آجیل وجود دارد که حاوی اسید آناکاردیک است. این یک ماده سمی است که در پیچک های سمی نیز یافت می شود. این ماده خطرناک باید از بین برود که این خود یک پروسه و فرآیندی پیچیده، پر زحمت و پر هزینه است.

بادام هندی

پسته

درختان پسته فقط در چند شهر ایران رشد می کنند. آنها می توانند خاک ضعیف را تحمل کنند، اما به زمستان های خنک و تابستان های طولانی و گرم نیاز دارند. علاوه بر این، هر درخت، آجیل زیادی تولید نمی کند. شش یا هفت سال طول می کشد تا درخت آجیل دهد.

بنابراین یکی از دلایل اصلی قیمت بالای آن ها کندی روند برداشت است. در نهایت، درختان پسته دارای باردهی متناوبی هستند. آنها یک سال تولید زیاد و یک سال تولید کمی دارند. آنها فقط هر چند سال یکبار به ظرفیت کامل باردهی می رسند. از طرفی پسته ایران نیز از پرتقاضا ترین آجیل های ایران است. بنابراین بدیهی است که تقاضای زیاد باعث افزایش قیمت آن شود.

گردو

درختان گردو نیز مانند درختان بادام و پسته نیازمند شرایط اقلیمی خاصی هستند. آنها نیز تحت تأثیر خشکسالی مداوم قرار می گیرند. در این مورد هم افزایش محبوبیت آجیل باعث گران تر شدن قیمت آجیل ها می شود. در سال‌های اخیر، تقاضای زیادی برای گردو وجود داشته است که قیمت آن را در همه کشورها بالا برده است. گردو جزو پرطرفدارترین آجیل های دنیا و ایران است. سهم زیاد گردوی صادراتی ایران در بازار جهانی ممکن است روی قیمت داخلی آن نیز اثرگذار باشد.

دسته بندی عوامل موثر بر قیمت آجیل

عوامل زیادی روی قیمت آجیل تاثیر گذار است اما فواید آن ارزش هزینه اضافی را دارد.شما می توانید با صرفه جویی در وقت و هزینه در سایت آجیل رویال /https://royalnuts.ir  تجربه خرید آنلاین لذت بخش داشته باشید. اکنون، بنا بر آنچه گفته شد می توان عوامل موثر بر قیمت آجیل را بطور کلی به صورت زیر دسته بندی کرد:

آجیل به نوع خاصی از آب و هوا نیاز دارد

شما نمی توانید آجیل را در هر جایی پرورش دهید. آنها به آب و هوای خاصی نیاز دارند. زیرا عواملی مانند دما، رطوبت و تابش آفتاب اهمیت زیادی دارند. همانطور که می دانید، آجیل و بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر در مناطق زمستانی معتدل بهترین رشد را دارند. مناطقی که تابستان ها گرم و مرطوب و زمستان ها معتدل است.

باردهی کم، در مقایسه با سایر محصولات

نکته مهم دیگر در مورد آجیل این است که درختان خشکبار مانند سایر درختان میوه نیستند. درختان آجیل، نمی توانند آجیل زیادی تولید کنند و نمی توان از آنها انتظار باردهی بالا داشت. در برخی از درختان آجیل مانند بادام فقط 66 درصد از هسته ها مغز دارند.

باردهی حتی در سایر انواع بادام ممکن است به کمتر از 32 درصد برسد. درختان آجیل در مقایسه با سیب، عملکرد بسیار کمتری دارند. این باعث افزایش قیمت خواهد شد. گلدهی درختان نیز بین چهار تا شش ماه طول می کشد.

آجیل ها در زمان های مختلف سال بالغ می شوند. آنها معمولاً فقط پنج تا شش بار در سال به صورت دستی برداشت می شوند. پوسته ضخیم آنها نیز اغلب قبل از فروش باید حذف شود که فرآیند برداشت را دشوار تر و پرهزینه تر می کند.

آجیل و گردو و بادام هندی در کنار چای

صنعت گرده افشانی درختان آجیل

درختان آجیل خود گرده افشان نیستند و برای انجام این کار به حشرات متکی هستند. عامل اصلی اینجا زنبور عسل دوست داشتنی است، اما امروزه زنبور زیادی برای گرده افشانی وجود ندارد. در طبیعت، درختان آجیل توسط زنبورها گرده افشانی می شوند، اما تکثیر نهایی کند است.

به همین دلیل است که در محصولات آجیل، کشاورزان در واقع زنبورداران را استخدام می کنند تا زنبورهای خود را برای گرده افشانی محصولات خود بکار ببرند. فقط چند زنبوردار از خدمات زنبورهای خود در سراسر ایران استفاده می کنند و این یک خدمات پرهزینه است. به طور کلی تعداد زنبورها در حال کاهش است به همین علت گرده افشانی گران تر می شود.

متأسفانه تعداد زنبورها در سراسر سیاره زمین در حال کاهش است. اما اتفاق دیگری در حال رخ دادن است که هیچ کس نمی تواند آن را به درستی توضیح دهد. امروزه زنبورهای بیشتری ناپدید می شوند و این به سادگی کلنی های این حشره مفید را از بین می برد. ملکه، لاروها و چند سرباز در کلنی باقی می مانند، اما بقیه زنبورها به سادگی ناپدید می شوند. تعداد زنبورها در حال کاهش است، بنابراین گرده افشانی گران تر می شود.

حالا علت ارزان بودن بادام زمینی چیست؟

بادام زمینی در واقع یک آجیل نیست. آنها یک حبوبات هستند و به روش بسیار متفاوت تری از اکثر آجیل ها رشد می کنند. بادام، فندق، گردو و سایر آجیل ها عموما روی درختان می رویند. برداشت آجیل اغلب کار دشواری است و درختان آجیل بزرگ فضای زیادی را اشغال می کنند. در مقابل، بادام زمینی بوته ای بسیار کوچکتر است. بادام زمینی در واقع در زیر زمین رشد می کند. روش برداشت بسیار ساده‌تری دارد که معمولاً شامل کشیدن کل گیاه به همراه ریشه بادام زمینی از خاک می شود. همه ی این موارد باعث می شود قیمت بادام زمینی نسبت به سایر انواع آجیل مناسب تر باشد.

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله به شما توضیح دهیم که چرا قیمت آجیل بسیار گران است، زیرا همه این عوامل به هم مرتبط هستند. هیچ عاملی قوی‌تر از دیگری نیست. بنابراین همین تأثیرپذیری خود به یک عامل قدرتمند تبدیل می‌شود که هر خریدار قطعاً آن را در این افزایش قیمت احساس می‌کند. با این حال، آجیل به عنوان یک میان وعده مغذی و سیرکننده و یک افزودنی لذیذ و ترد به سالاد یا دسر محسوب می شود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا