خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصلی‌ترین مساله‌ی جامعه‌ی ایران از چهار نگاه

دکتر احمد بخارایی جامعه‌شناس در کانال تلگرامی خود خبر داده است که چهار نگاه از سوی چهار شخصیت، یعنی عماد باقی، سعید مدنی، فرخ نگهدار و عطاءالله مهاجرانی درباره‌ی اصلی‌ترین مساله‌ی جامعه‌ی ایران از نظر آنها را تهیه کرده که منتشر خواهد کرد.

به گزارش انصاف نیوز، آقای بخارایی نوشت:

حدود یک و نیم سال قبل در آبان ۱۳۹۶ به ذهنم رسید که یک رشته گفت‌وشنود چالشی با بزرگان سیاست و اندیشه‌ورزی در مورد این پرسش داشته باشم: «اصلی‌ترین مسئله در جامعه‌ی کنونی ایران چیست؟» نگفتم «مسئه‌ی اجتماعی» تا مصاحبه‌شونده فارغ از قید «اجتماعی» بنا به زعم خود «اصلی‌ترین مساله» را بیان و طبقه‌بندی کند.

بر این اساس در آغاز، گفت‌و‌گویی داشتم با آقای عماد‌الدین باقی؛ ایشان یک دانش‌آموخته‌ی درس دین در حوزه و یک نویسنده جامعه شناس و مهم‌تر از همه یک زندانی سیاسی به جرم اندیشه‌ورزی به مدت بیش از پنج سال طی دو نوبت در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶ در سلول‌های انفرادی بوده است.

پس از آن به سراغ آقای سعید مدنی رفتم؛ ایشان نویسنده، جامعه‌شناس و کنش‌گر سیاسی در میان ملی ـ مذهبی‌ها و باز از همه مهم‌تر، زندانی سیاسی طی دو نوبت و حدود ۷ سال توأم با تبعید به بندرعباس بوده است که در همان دوره‌ی زمانی سپری‌کردن تبعید، از راه تماس ویدئویی این گفت‌وشنود انجام شد.

در ماه بعد یعنی آذر ۱۳۹۶ ره‌سپار لندن بودم و موفق شدم با دو شخص مطرح که ساکن آن‌جا هستند گفت‌وشنود داشته‌باشم. نخست سراغ آقای فرخ نگهدار رفتم و از او پرسیدم: «اصلی‌ترین مساله در ایران از نگاه او چیست؟»؛ ایشان کنش‌گر سیاسی مارکسیست از سال ۱۳۴۲ و زندانی سیاسی در زمان شاه و رهبر سازمان چریک‌های فدایی خلق (اکثریت) تا سال ۱۳۶۲ در ایران بود و پس از تهدید، از ایران مهاجرت کرد و اینک در انگلستان، ساکن است.

در همان اقامت کوتاهی که در لندن داشتم موفق شدم با آقای عطاءالله مهاجرانی هم گفت‌و‌شنودی داشته باشم؛ ایشان نماینده‌ی پیشین مجلس و معاون حقوقی و پارلمانی آقایان میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی و بالاخره وزیر مستعفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌ی اول ریاست جمهوری جناب محمد خاتمی بود و اینک در لندن به سر می‌برد.

از این چهار بزرگوار تشکر می کنم.

هر چهار گفت‌وشنود چالشی که توأم با بحث و موافقت و مخالفت از سوی من بوده است در یک رشته‌برنامه به‌زودی در همین کانال تلگرام «جامعه‌شناسی افق‌نگر» در دسترس قرار خواهد گرفت. پس از آن هم این گفت‌وشنودها با دیگر صاحب‌نظران ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا