خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه دیمونا اسرائیل

مدیران نیروگاه اتمی «دیمونا» متعلق به رژیم اسرائیل به نشت مواد رادیواکتیو اعتراف کردند.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری “عرب ۴۸”، مرکز تحقیقات اتمی در دیمونا برای نخستین بار روز گذشته (سه شنبه) به نشت مواد پرتو زا در طول سال‌های گذشته از این نیروگاه اتمی اعتراف کرد.

اطلاعات نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه اتمی دیمونا پس از آن فاش شد که «فریدی طویل» یکی از کارکنان این مرکز اتمی به دلیل ابتلاء به سرطان خواستار دریافت خسارت شده است.‌
براساس اعلام رادیو رژیم صهیونیستی، مدیران نیروگاه اتمی دیمونا پس از این شکایت، به نشت مواد پرتو زا از این مرکز اعتراف کرده و شکایت این کارمند را پذیرفتند.

رژیم صهیونیستی عملیات ساخت مخفیانه این نیروگاه را از سال ۱۹۵۸ میلادی به کمک فرانسه آغاز کرد و از سال ۱۹۶۳ فعالیت این نیروگاه آغاز شد.
نیروگاه اتمی دیمونا در سکوت خبری و به صورت محرمانه توسط فرانسه ساخته و در ابتدا ادعا شد که درحال ساخت یک کارخانه نساجی هستند.
“مردخای وانونو” تکنسین هسته‌ای نیروگاه اتمی «دیمونا» در سرزمین‌های اشغالی در سال ۱۹۸۶ در مصاحبه با هفته نامه بریتانیایی «ساندی تایمز» اطلاعات و تصاویری محرمانه از این نیروگاه و کلاهک‌های اتمی رژیم صهیونیستی را در اختیار این نشریه انگلیسی قرار داد.
وانونو در ایتالیا ربوده و به سرزمین‌های اشغالی منتقل شد و بعدها به اتهام خیانت به شش سال زندان محکوم شد.
عمر متوسط نیروگاه‌های اتمی حدود ۴۰ سال است و براین اساس عمر مفید این نیروگاه در سال ۲۰۰۳ میلادی به پایان رسیده است و باید از مدار خارج شود ولی رژیم صهیونیستی تاکنون به بهانه‌های مختلف در مقابل تعطیلی این نیروگاه مقاومت کرده است.
نیروگاه اتمی دیمونا حتی تا پیش از فرسایش کنونی به عنوان خطری برای کشورهای عربی به شمار می‌رفت و شیوه دفن زباله‌ای هسته‌ای آن در صحرای نقب همواره مورد مورد اعتراض بوده است.
در صورت انفجار در این نیروگاه خطرات آن، منطقه گسترده شامل کشورهای فلسطین، اردن، لبنان و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تا قبرس را تهدید می‌کند.

در سال ۲۰۰۱ میلادی یک کارشناس و کارمند این نیروگاه در گفت و گو با روزنامه صهیونیستی “یدیعوت آحارونوت” اعلام کرد که نیروگاه دیمونا دیگر امن نیست و خواستار تعطیلی آن تا پیش از وقوع یک فاجعه انسانی شد.
براساس گزارش منتشر شده از شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکنون ده‌ها کارمند این نیروگاه به دلیل نشت مواد رادیو اکتیو به سرطان مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی عضو هیچکدام از پیمان‌های بین المللی مربوط به جلوگیری از انتشار سلاح‌های هسته‌ای نیست و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از مراکز اتمی اش را نمی‌دهد و درهای سایت هسته‌ای دیمونا را به روی جهان بسته است.
رژیم صهیونیستی چهارمین کشور مسلح به سلاح هسته‌ای است؛ از تعداد کلاهک‌های هسته‌ای این رژیم آمارهای متفاوتی وجود دارد، براساس گزارش‌های موجود، این رژیم حدود ۸۰ تا ۲۵۹ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد که در تأسیسات «دیمونا» ساخته شده است.
این رژیم با وجود فشارهای بین المللی تاکنون ان پی تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) را امضا نکرده است.

به گزارش ایرنا، «محمدجواد ظریف» ظهر دوشنبه ۲۰ خرداد در نشست خبری مشترک که به همراه هایکو ماس همتای آلمانی وی در تهران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار بیلد مبنی بر اینکه خیلی از توافقات بین المللی با ایران منوط به نگاه ایران به اسرائیل است درحالی که شما می‌گوئید اسرائیل باید نابود شود، نگاه شما به اسرائیل چگونه است؟ گفت: مشکل منطقه ما این است که آمریکا تلاش کرده با یک جنایت جدید به نام “معامله قرن” حقوق مردم فلسطین را زیرپا بگذارد. اینها است که موجب مشکل در منطقه ما شده است. شما باید از رژیمی سوال کنید که دارای بمب هسته‌ای است. نتانیاهو در کنار نیروگاه دی‌مونا که بمب هسته‌ای می‌سازد، می‌ایستد و می‌گوید ما ایران را نابود خواهیم کرد و او باید به سوال پاسخ دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا