خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فراکسیون امید چگونه هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی را هم واگذار کرد؟

روزنامه‌ی سازندگی نوشت: علی مطهری دو روز پیش در حالی در انتخابات هیئت رییسه کمیسیون فرهنگی کرسی ریاست را با اختلاف یک رای به جعفرپور کاندیدای ولایی ها واگذار کرد که غلامرضا کاتب عضو فراکسیون مستقلین با وجود پیغام علی لاریجانی به او رای نداد.

در این انتخابات فراکسیون امیدی که سال گذشته توانسته بود ریاست و نواب رئیس در این کمیسیون مهم را به دست بیاورد، امسال اما سهمش از ترکیب هیئت رییسه تنها کرسی سخنگویی بود. اما ماجرای انتخابات در این کمیسیون چه بود.

از ۱۷ عضو کمیسیون فرهنگی ۸ نماینده امیدی و ۸ نماینده هم اصولگرای ولایی هستند و یک نفر یعنی غلامرضا کاتب نیز عضو فراکسیون مستقلین است. امسال پیش بینی امیدی ها این بود که اگر مطهری کاندیدای ریاست باشد، آنها می توانند بر توصیه لاریجانی به کاتب و اصولگرایان دیگر برای رای به او حساب کنند. تصور آنها این بود که کاتب به دلیل عضویت در فراکسیون مستقلین و اصولگرایان دیگر هم به دلیل مواضع فرهنگی مطهری به او رای خواهند داد. به علاوه آنها یک احتمال دیگر را هم در نظر داشتند. اینکه تجربه حداد عادل در مجلس هشتم را تکرار کنند. وقتی او به ریاست مجلس هشتم نرسید، اعضای کمیسیون فرهنگی با اجماع و در کاری اخلاقی او را رئیس کمیسیون فرهنگی کردند.

امیدی ها با این دست فرمان وارد انتخابات شدند. اما در عمل شرایط طبق پیش بینی آنها نبود. علی لاریجانی چندان وارد میدان نشد و تنها گفته بود که «به کاظم جلالی بگویید که به کاتب بگوید که به علی مطهری رای بدهد». اگرچه کاظم جلالی در دسترس نبود اما پیام لاریجانی در نهایت به کاتب منتقل شد. با این حال اما کاتب به این توصیه عمل نکرد. امیدی ها که می دانستند فقط یک رای کاتب را لازم دارند و فکر می کردند که همین پیام لاریجانی می تواند نظر کاتب را عوض کند تصمیم گرفتند با کاتب وارد لابی شوند. کاتب رئیس کمیسوین تدوین آیین نامه داخلی مجلس هم هست که انتخابات آن همزمان با کمیسیون فرهنگی برگزار می شد. امیدی ها به او پیشنهاد دادند تا در صورت رای به مطهری اعضای امیدی عضو کمیسیون تدوین آیین نامه نیز برای ریاست به کاتب رای دهند. به همین دلیل همه تلاش خودشان را کردند تا انتخابات کمیسیون فرهنگی زودتر از انتخابات کمیسیون تدوین آیین نامه برگزار شود؛ تلاشی که البته اصولگرایان هم آن را دنبال می کردند. در نهایت اما امیدی ها موفق نشدند و انتخابات کمیسیون تدوین آیین نامه زودتر برگزار شد و اگرچه امیدی ها به کاتب در آنجا رای دادند و او رئیس شد اما در انتخابات کمیسیون فرهنگی او حاضر نشد به مطهری رای بدهد.

البته سال گذشته هم کاتب به ریاست احمد مازنی رای نداده بود و همان موقع هم امیدی ها توانسته بودند با جلب رای قاضی زاده از اعضای فراکسیون ولایی ریاست را از آن خود کنند. اتفاقی که برای قاضی زاده گران تمام شد و تا مدت ها اصولگرایان او را به خیانت متهم می کردند. حتی تعدادی از آنها جلسات اولیه این کمیسیون را تحریم کردند.

در جریان انتخابات امسال هم پژمانفر نماینده اصولگرای مشهد در تماسی با مطهری به او گفت که جمع اصولگرایان قرار نیست به او رای بدهند. با این اوصاف اما پیش از آغاز رای گیری و در ابتدای جلسه محمدعلی وکیلی پیشنهاد تکرار ماجرای حداد را مطرح کرد و از حاضرین خواست به صورت اجماعی و در تصمیمی اخلاقی به ریاست مطهری رای دهند. اما واکنش اصولگریان به این پیشنهاد هم سکوت بود.

هر چه بود اصولگرایان در نهایت این انتخابات را بردند. با اینکه در انتخابات سال گذشته امیدی ها بعد از پیروزی در انتخابات ریاست و نواب رئیس دو کرسی دیگر را خالی گذاشتند تا اصولگرایان هم سهمی از هیئت رییسه داشته باشند اما امسال ولایی ها برای تمام ارکان هیئت رییسه کمیسیون کاندیدا داشتند و کرسی سخنگویی هم در رقابت به امیدی ها رسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا