خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازتاب آزادی نزار زاکا در رسانه‌های غربی

ایرنا نوشت:  رسانه های غربی روز سه شنبه خبر آزادی «نزار زاکا» شهروند لبنانی را بازتاب دادند و راوی تمهیدات لبنان برای جلب نظر مساعد تهران به منظور عفو وی شدند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام لبنانی نوشت: نزار زاکا یک تاجر لبنانی که از سال ۲۰۱۵ به اتهام فعالیت ضد دولتی در ایران در بازداشت بود، پس از آنکه بیروت آزادی وی را به زحمت به دست آورد، روز سه شنبه ایران را ترک کرد.

مقام مزبور به رویترز گفت که زاکا که مقیم آمریکاست، به همراه «عباس ابراهیم» مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان به بیروت پرواز کرد.

زاکا در سال ۲۰۱۶ به جرم همدستی علیه دولت به ۱۰ سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شد.

به گزارش رویترز، رئیس جمهوری لبنان و وزیر امور خارجه این کشور از تهران خواستندزاکا را عفو کند و مقام‌های ایرانی نیز گفتند که آزادی وی تا حدی به واسطه روابط نزدیک تهران با گروه حزب الله لبنان بوده است.

رویترز در پایان نوشت: زاکا پس از دعوت به ایران برای شرکت در یک کنفرانس در سال ۲۰۱۵ بازداشت شد. رسانه‌های ایرانی از زاکابه عنوان جاسوس آمریکا یاد کردند.

شبکه خبری «سی بی اس نیوز» نیز در گزارشی مشترک با خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه ایران آورد: تهران با تحویل دادنزاکا به مقام‌های لبنانی موافقت کرده است، مشروط بر اینکه رسماً تائید شود که وی به زادگاه خود لبنان بازگردانده می‌شود.

اظهارات سخنگوی قوه قضائیه ایران در حالی منتشر شد که عباس ابراهیم مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان برای فراهم کردن زمینه آزادی زاکا در تهران به سر می‌برد.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام لبنانی که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد کهزاکا آزاد شده و به همراه ابراهیم سوار بر هواپیما عازم لبنان است. سی بی اس نیوز این گزارش را مورد تائید قرار نداده است.

سی بی اس نیوز در ادامه این گزارش به نقل از رویترز آورد: برخی رسانه‌های محلی گمانه زنی کرده‌اند که آزادی زاکا همچنین آزادی یک شهروند لبنانی دیگر در آمریکا را در بر گیرد. هرچند، ابراهیم گفت که آزادی زاکا از ایران، در قالب توافقی گسترده‌تر روی نداده است.

براساس گزارش این شبکه خبری، زاکا یکی از زندانیان دو تابعیتی و یا مرتبط با غرب است که در بند ایران بود. آزادی وی در حالی اتفاق افتاده که تنش بین ایران و آمریکا در پی خروج واشنگتن از برجام، همچنان بالاست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال ۲۰۱۶ گزارش داد که حامیان زاکا به «جان کری» وزیر امور خارجه وقت آمریکا نامه‌ای نوشتند مبنی بر اینکه زاکا با اطلاع و موافقت وزارت امور خارجه آمریکا به ایران سفر کرد و هزینه سفر وی از محل کمک‌های مالی وزارت مزبور تأمین شد.

وزارت امور خارجه آمریکا با گذشت یک سال هنوز به درخواست آسوشیتدپرس برای توضیح در مورد این کمک مالی، پاسخی نداده است.

خبرگزاری فرانسه نیز در بازتاب خبر آزادی زاکاگزارش داد: قوه قضائیه ایران با آزادی مشروط یک تبعه لبنانی محکوم به ۱۰ سال زندان به اتهام جاسوسی برای واشنگتن، موافقت کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، تلویزیون دولتی ایران در زمان بازداشت زاکا خبر داد که وی به «ارتباط عمیق با سرویس‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا» متهم است.

دادگاه‌های فرجام ایران اواخر سال ۲۰۱۷، حکم ۱۰ سال زندان زاکا و احکام یک آمریکایی و دو شهروند آمریکایی – ایرانی متهم به همدستی با آمریکا را مورد تائید قرار دادند.

خبرگزاری فرانسه در پایان آورد: ایران و آمریکا در سال ۱۹۸۰ پس از انقلاب اسلامی، روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند. روابط دو طرف از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷، رو به وخامت گذاشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا