خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صالح نیکبخت: متاسف می‌شوم که مجلس به جای تصویب قوانین کاربردی دست به تصمیماتی می‌زند که مسیر گروه‌های تندرو است

«عجایب محروم‌سازی دختران» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم صالح نیکبخت است که در آن آمده: آیا نمایندگان می‌توانند با وضع برخی قوانین در برابر حقوق قانونی و غیرقابل خدشه شهروندان، مانع‌تراشی کرده و در برابر آن سنگ‌اندازی کنند؟ این پرسش از دیروز و پس از صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس در خصوص اعمال محدودیت‌های اداری، هویتی و خدماتی به دختران زیر 18سال به دلیل موضوع حجاب در فضای عمومی جامعه و شبکه‌های اجتماعی بارها تکرار شده است. قانونی که یکی از عجیب‌ترین موارد حقوقی است که ایرانیان به یاد دارند و عینیت پیدا کرده است.

باید گفت: «هر دم از این باغ بری می‌رسد/ تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد!» این اظهارات نشان می‌دهد، نمایندگان به جای آنکه به مسائل اصلی جامعه مانند تورم، بیکاری و مشکلات معیشتی و… بپردازند، به موضوعاتی می‌پردازند که اساسا نه مساله ایران است و نه چنین موضوعاتی مورد قبول جامعه قرار دارد. بر اساس اصول مختلف قانون اساسی، همه مردم ایران از جمله دختران چه قبل از رسیدن به سن 18سال و چه پس از آن دارای حقوق متساوی بوده و هیچ مقام و مرجع و قانونی نمی‌تواند این حقوق را انکار کرده و دختران ایرانی را از آن محروم سازد.

گفتنی است این حقوق قبل از بلوغ دختران ایرانی توسط اولیای آنها رعایت و اعمال می‌شود و پس از رسیدن به سن بلوغ قانونی، توسط خود دختران پیگیری شده و استیفا می‌شود. مجلس نمی‌تواند مردم را از حقوق قانونی خود محروم کند در حالی که در قوانین فعلی، اصول کلی قانون اساسی و شاکله قانونی و حقوقی کشور چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد.

بدون تردید اگر چنین تلاش‌هایی برای تضییع حق دختران صورت گیرد، اعضای حقوقدان شورای نگهبان که باید حافظان رعایت قانونی اساسی باشند، آن را تصویب نخواهند کرد.

به عنوان یک حقوقدان متاسف می‌شوم که می‌شنوم مجلس به جای تصویب قوانین کاربردی و کارآمد که فاصله ایران را با حکومت‌هایی چون طالبان و…یادآور می‌سازد، دست به اقدامات و تصمیماتی می‌زند که دقیقا در مسیر راه همین گروه‌های تندرو است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا