خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شوک جدید زنگنه به بازار فرآورده‌های نفتی

یک مقام مسئول با اشاره به ابلاغ مصوبه جدید وزیر نفت، اعلام کرد: با اجرای این مصوبه قیمت قیر حدود ۳۰ درصد گران می‌شود.

به گزارش مهر، محمدعلی گلچین امروز در نشستی خبری با اشاره به ابلاغ مصوبه ای از سوی وزارت نفت به منظور آزادسازی قیمت ارز در فروش ۲۰ محصول ویژه نفتی، گفت: بر اساس این مصوبه قیمت ارز آزاد جایگرین ارز مبادله‌ای شده و قیمت پایه مواد نفتی هم با افزایش قیمت همراه شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه با ابلاغ این مصوبه عملا در دو مرحله قیمت ۲۰ محصول ویژه نفتی از جمله وکیوم باتوم، گوگرد، انواح حلال ها و لوبکات با افزایش همراه خواهد شد، تصریح کرد: پیش بینی‌های اولیه از افزایش ۳۰ درصدی قیمت قیر در بازار کشور حکایت دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون ایران با صادرات سالانه ۳.۲ میلیارد دلار انواع محصولات نفتی از جمله قیر یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرآورده‌های ویژه نفتی در جهان است، اظهار داشت: این افزایش قیمت بدون مشورت با فعالان بخش خصوصی و بدون انجام مراحل کارشناسی شده تدوین و ابلاغ شده است.

وی از مصوبه اخیر وزارت نفت به عنوان یک شوک جدید در بازار محصولات و فرآورده‌های ویژه نفتی همچون قیر و پارافین یاد کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود وزارت نفت برای تدوین قیمت خوراک صنایع مختلف دست کم با سایر دستگاه‌های ذیصلاح همچون وزارت اقتصاد مشورت کند.

گلچین با تاکید بر اینکه از اجرای طرح یکسان سازی نرخ ارز حمایت می کنیم اما انتقاد خود از قیمت گذاری غیر اصولی و کارشناسی نشده اخیر وزارت نفت را به گوش دستگاه‌های ذیصلاح خواهیم رساند، تاکید کرد: اگر وزارت نفت این مصوبه را بدلیل وجود رانت در این بازار ابلاغ کرده اما فعالان بخش خصوصی واقعی این صنعت برای تولید محصولات ویژه نفتی از هیچ رانتی برخوردار نیستند و رانت خواران، برخی از شرکت‌های وابسته به سازمان های خصولتی و دولتی هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در پایان خواستار تدوین یک نظام رگولاتوری برای تدوین قوانین و تعیین قیمت ها شد و خاطرنشان کرد: با ابلاغ قیمت جدید خوراک امکان سرمایه گذاری جدید در صنایع فرآورده‌های نفتی کشور وجود ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا