خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش مراسم گرامیداشت داود کریمی: “منفعت‌طلب و مصلحت‌اندیش نبود”

یکی از همرزمان سردار شهید داود کریمی گفت: در ایمان ثابت شهید حاج داود کریمی هرگز ذره‌ای خلل پیش نمی‌آمد و همواره او از حق دفاع کرد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام حسین قیومی از همرزمان سردار شهید حاج داود کریمی که در جوار مزار این شهید به مناسبت دهمین سالگرد شهادتش سخنرانی می‌کرد با اشاره به نخستین روزهای تشکیل سپاه پاسداران گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، سپاه نیز که مجموعه‌ای از خدامحوران معادباور بود تشکیل شد که پر از پاکی، صداقت، محبت و دوستی بود اما برای پیشگیری از از آلودگی‌های احتمالی، در آن، بخشی به نام «واحد ارزیابی» ایجاد شد که من نیز مسئول آن بودم. هدف اصلی این واحد جلوگیری از نفوذ آلودگی‌ها بود.
وی ادامه داد:‌ با حضورم در سپاه سه نفر برای من در زندگی الگویی ترسیم کرده‌اند. اگرچه با آن‌ها ارتباط کمی داشتم اما این ارتباط بسیار عمیق بود. نخستین نفر شهید محمد منتظری بود که با ارتباط با ایشان با جنبش‌های جهانی و انقلاب‌ها آشنایی پیدا می‌کردم. او کاملا به این مباحث آشنایی داشت. دومین نفر نیز شهید محمد بروجردی فرمانده سپاه منطقه 7 که آن زمان کرمانشاه مقر اصلی‌اش بود، می‌باشد. آن زمان در این سپاه عضو شورای فرماندهی بودم. سومین نفر نیز حاج داود کریمی است. اگرچه قبل از انقلاب،شهید کریمی را بواسطه فعالیتش در «گروه فجر اسلام» می‌شناختم اما ارتباط اصلی من با او پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت.
قیومی یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی که به ارزیابی رفتار و شخصیت افراد می‌پردازیم متوجه می‌شویم که هر یک دارای موضع سیاسی، عقیدتی و مرزبندی‌های مشخصی هستند که آن را رعایت می‌کنند. حاج داود نیز با توجه به اینکه خط روشن و پا به جایی دارد بدون ذره‌ای منفعت‌اندیشی و مصلحت‌اندیشی فعالیت کرد. وقتی در دوران مریضی‌اش به دیدار او در خانه‌اش رفتیم فکر می‌کردیم که شاید در این شرایط سخت مشکلی داشته باشد اما او هیچ نیازی نداشت. حاج داود مصداق این جمله است که می‌گویند: «الفَقرُ فَخری». او بی‌نیاز بود و این ویژگی‌ را هم به من یاد داد.
وی گفت: پس از اینکه حاج داود کریمی به شهادت رسید همه از قبیل مقام معظم رهبری، مراجع، افراد سیاسی و حتی آن‌هایی که با او مخالف بودند پیام تسلیت فرستادند و در مراسم‌هایی که برای بزرگداشت او برگزار می‌شد همه می‌خواستند که صحبت کنند. حاج داود آنقدر بزرگوار بود که همه از گروه‌های چپ چپ تا راست راست او را قبول داشتند. این در حالی بود که حاج داود هرگز از مواضع بر حق خود تا آخرین لحظه کوتاه نیامد. او بسیار انسان روشن‌بین و اهل مطالعه بود. دنیا را خوب می‌شناخت و می‌دانست که هر کسی چه جایگاهی دارد. اما آنچه را که نمی‌دانست،مصلحت‌اندیشی و منفعت‌اندیشی بود و همین موجب شد که بسیار سختی بکشد.
قیومی در بخش دیگری سخنان خود با اشاره به آیاتی از «سوره عنکبوت» گفت: در قرآن آیه‌ای است که می‌گوید گفتند ایمان آوردیم و تمام. این در حالی است که خدا آن‌ها را امتحان می‌کند. حاج داود از جمله افرادی بود که ایمان آورد و همیشه نیز پای آن ماند و امتحان‌های سختی را هم گذراند. او در آنجا که از موقعیت اجتماعی خوب برخوردار بود حقیقت را پایمال نکرد و بر سر حق ایستاد. بعد از اینکه حاج داود از شرایط نامناسبی برخوردار شد از او پرسیدم که از این شرایط ناراحت نیستی؟ جواب داد: انجام کار برای خدا نه حرف دارد نه پشیمانی. خدا به کارهای من بیناست.
وی ادامه داد:وقتی حاج داود به قدرت رسید او را منزوی کردند. این مسئله مانند این است که از پنجه‌های کسی هنر ببارد اما دستش را ببندند. حاج داود در این شرایط هم هیچ‌گاه گلایه نداشت. در سخن گفتن از حق میدان حرف بسیار باز است اما آنجا که فشار و سختی به انسان وارد می‌شود خیلی‌ها دیگر از حق صحبت نمی‌کنند. حاج داود بسیار رئوف و بخشنده بود. همیشه برای من سوال بود که حاج داود از کجا دارای این خصلت‌های رفتاری بود. حاج داود با ایمان و عمل صالح جهاد کرد و ایمان او هرگز تغییر نکرد و خللی در آن ایجاد نشد. همواره از حق دفاع کرد و آنجا که نیاز بود نیز همانند مولایش حضرت علی (ع) که به علم‌الیقین رسیده بود برای حفظ حق سکوت کرد و هیچ مصلحتی در این سکوت نبود.
قیومی اظهار کرد: آن‌ها که در راه خدا که همان راه حق است ثابت قدم بودند از نظر قرآن به دیدار خدا می‌روند. جهاد که فقط شمشیر زدن و تیر انداختن نیست. بلکه باید پس از انجام جهاد، ایمان و عمل صالح نیز داشت و همین مسئله باعث شد که اکنون که 10 سال از شهادت او می‌گذرد همه برای او بیایند. از اول انقلاب تاکنون هیچ کسی نیامده است که بگوید حاج داود دارای مشکلی بوده است، او خداباور و حق‌محور بود و ذره‌ای کوتاه نیامد، به همین دلیل است که کسی از او اشتباهی ندیده است.
در بخش دیگر این مراسم پیام آیت‌الله امجد توسط فراهانی از دوستان قدیمی حاج داود کریمی قرائت شد.
در بخشی از این پیام آمده است: یاد حاج داود انسان را به یاد صداقت و صلابت حضرت اباذر می‌اندازد. در مدح آن بزرگ بزرگوار همین بس که موافق و مخالف به بزرگی او معترف هستند.
فرهانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به گفت‌وگویی که با آیت‌الله امجد داشت، خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته دیداری با آیت‌الله امجد داشتم و با ایشان به مرور روزی که حاج داود کریمی شهید شد، پرداختم. آیت‌الله امجد برایم خاطره مصاحبه با دو خبرنگار را روایت کرد. ایشان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود روح حاج داود آنقدر بزرگ بود که بال و پرش را بر روی موافق و مخالف خود می‌کشید. باید بگویم که آیت‌الله امجد پس از تعریف این ماجرا گفتند والله قسم آن جمله را خودم نگفتم و از بالا به زبانم آمد.
در این مراسم جمعی از همرزمان شهید داود کریمی، خانواده آن شهید و جوانان علاقه‌مند به شخصیت و منش حاج داود کریمی حضور داشتند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا