خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاکید انگلیس، آلمان و فرانسه بر انجام سریعتر نخستین تراکنش اینستکس 

سفرای سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: ما فشار اقتصادی که مردم ایران با آن مواجه هستند را درک می‌کنیم و متعهد هستیم به همکاری با ایران ادامه دهیم تا هر چه سریع‌تر اولین تراکنش ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس) انجام شود.

به گزارش ایرنا بر اساس این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشرشده آمده است: سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان در ایران این هفته پذیرای نماینده‌های اینستکس و همچنین کارشناسان فنی سه کشور اروپایی بودند که برای دیدار و گفتگو با کارشناسان و همتاهای مربوطه ایرانی خود به تهران سفرکرده بودند.

این بیانیه می‌افزاید: جلسه‌هایی مانند این – که توسط سازمان پشتیبانی فنی و تبادل اطلاعات اتحادیه اروپا (EU TAIEX) تأمین می‌شوند – کمک کرده‌اند تا تلاش‌های مشترکمان برای اطمینان از اینکه تجارت با ایران بر مبنای قوانین بین‌الملل و اتحادیه اروپا و نیز از طریق سازوکار ویژه مالی اینستکس ادامه پیدا کند مؤثر واقع شوند.

سفرای سه کشور یادشده تأکید کردند: نشست‌های تخصصی مانند آنچه در تهران برگزار شد بهترین راه برای نزدیک کردن دو طرف به هدف مشترکمان است که همانا تسهیل روابط تجاری و اقتصادی مشروع با ایران است. در همین راستا دو طرف درباره یک نقشه راه مشخص توافق کرده‌اند تا پیشرفت کار را تسریع بخشند.

اینستکس یا ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد.

مقر اینستکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس‌بانک، است. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.

این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

طرف‌های اروپایی معتقدند که اینستکس از بهمن‌ماه گذشته تاکنون پیشرفت خوبی را طی کرده و گام‌های مؤثری برای هرچه سریع‌تر عملیاتی شدن آن برداشته است. با این‌حال تعلل اروپا در عملیاتی کردن این سازوکار، انتقادهایی را در ایران به همراه داشته است.

موگرینی اواخر اردیبهشت‌ماه گذشته ضمن تأکید بر پایبندی اروپا به اجرای کامل برجام ابراز امیدواری کرده بود که نخستین تراکنش اینستکس ظرف چند هفته آینده انجام شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا