خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر یک حقوقدان درباره‌ی انتقال “مجرمان امنیتی” به زندان فشافویه 

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری دربار انتقال “متهمان و مجرمان امنیتی” به زندان فشافویه می‌گوید: در حال حاضر انتقال متهمان و مجرمان امنیتی به زندان بزرگ تهران، نوعی تنبیه است؛ چراکه این زندان شرایط دشوارتری دارد.

نعمت احمدی، وکیل دادگستری درباره شیوه نگهداری متهمان و مجرمان امنیتی در بندهای عمومی بر اساس قوانین موضوعه، به ایرناپلاس می‌گوید: مسئولان معتقدند متهمان و مجرمان امنیتی، عمل سنگین‌تر از سایر جرایم انجام داده‌اند و آن ضربه زدن به امنیت کشور است. از این جهت امتیاز ویژه‌ای برای آنها قائل نیستند. البته بنده درباره اینکه اساساً عبارت مجرم امنیتی در کشوری که عمده مردم نسبت به مسائل سیاسی حساس‌اند، صحیح است یا نه، باید بگویم تعبیر غلطی است.

وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب قانون برای این افراد امتیاز ویژه‌ای قائل نشده است، اما در زندان‌ها اینها از یکدیگر تفکیک می‌شوند. البته این تفکیک نه بر اساس قوانین، بلکه بر مبنای چارت‌های اداری و داخلی انجام می‌شود.

وی در ادامه تأکید می‌کند: در حال حاضر انتقال متهمان و مجرمان امنیتی به زندان بزرگ تهران، نوعی تنبیه است. چراکه این زندان شرایط سخت‌تری دارند و به تعبیر برخی از زندانیان که تجربه حضور در فشافویه را دارند، آنجا آخرالزمان است و حداقل امکانات بهداشتی در آنجا وجود ندارد. این اتفاق درباره آقایان شعله سعدی و کیخسروی هم رخ داد.

احمدی می‌افزاید: جداسازی و تفکیک بر مبنای طبقه‌بندی عناوین مجرمانه، نحوه نگهداری، اشتراک جرم و میزان مجازات در زندان‌ها تعریف شده است. نگهداری زندانیان امنیتی در کنار مجرمان خطرناک، مثلاً اعدامی‌ها امر دشواری است، چراکه متهم نمی‌تواند با محیط سازگار شود و تنبیه سخت‌تری را متحمل می‌شود.

به نوشته‌ی ایرنا امروز محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل علیرضا شیرمحمدعلی خبر داد که موکلش با بیش از ۳۰ ضربه چاقو به قتل رسیده است.

وکیل شیرمحمدعلی اضافه می‌کند: جرم ایشان امنیتی-سیاسی است، چون قانون بر تفکیک زندانیان تأکید دارد، من نمی‌دانم چرا ایشان را به زندان فشافویه منتقل کردند. ایشان به همین دلیل، قبل از سال به همراه یکی دیگر از هم‌بندی‌های خود که فکر می‌کنم نامشان برزان محمدی بود اعتصاب غذا کردند، اما با قول مساعدت نماینده دادستان این اعتصاب غذا شکست.

البته این نخستین باری نیست که موضوع عدم وجود امکانات بهداشتی و شیوه بد نگهداری از زندانیان در این زندان مطرح می‌شود، پیش از این نیز، گروهی از زندانیان جرایم عادی و امنیتی آن را مطرح کرده بودند و محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره گفته بود: «قرار بود مسئولان زندان فشافویه در کمیسیونقضائی حاضر شوند سپس برای بازدید نمایندگان هماهنگی شود که به علت سفر اعضای کمیسیون به ارومیه به تعویق افتاد.»

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی نیز پیشتر به ایرناپلاس گفته بود: «پیگیر بازدید از زندان فشافویه هستیم.» با این حال، تاکنون خبری درباره بازدید آنها از زندان منتشر نشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا