خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کدام کشنده موجود در ایران، کروز کنترل تطبیقی دارد؟

کروز کنترل تطبیقی (ACC) یک فناوری ایمنی (و حتی رفاهی) نوظهور برای خودروهای سواری و تجاری است و تا چندی پیش هیچ کشنده‌ای در ایران به سیستم کروز کنترل تطبیقی مجهز نبود. این تکنولوژی به حدی جدید است که بسیاری از خودروهای سواری ایران نیز هنوز به (ACC) مجهز نشده‌اند. کروز کنترل تطبیقی در دهه ۱۹۹۰ عمدتاً توسط خودروسازان ژاپنی از جمله میتسوبیشی، نیسان و تویوتا ارائه می‌شد. البته مرسدس بنز، جگوار، بی‌ام‌و، آئودی، لانچیا، رنو، فولکس‌واگن، سوبارو و کادیلاک نیز از پیشگامان اولیه در استفاده از ACC طی دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی هستند.

اولین سیستم ACC که به بازار ایالات متحده راه یافت، سال ۲۰۰۱ در لکسوس LS ۴۳۰ مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم کنترل کروز از لیزری پویا و حسگری مبتنی بر لیزر برای تخمین مسافت ترافیک استفاده می‌کند.

تکنولوژی کروز کنترل دستیار راننده است و به کاربر کمک می‌کند بدون فشردن دائمی پدال گاز، خودرو با سرعت ثابتی حرکت کند. این فناوری رانندگی را راحت‌تر می‌کند چرا که پای راست راننده در مسافرت‌های طولانی آزاد می‌‌شود و خستگی راننده در مسیرهای طولانی را کاهش می‌‎دهد؛ با فراگیر شدن این فناوری، نقائصی آشکار و خودروسازان به دنبال بهبود عملکرد آن رفتند.

قدمت تکنولوژی کروز کنترل تطبیقی به 30 سال نمی‌رسد و عمر این فناوری در خودروهای تجاری بسیار کمتر از سی سال است. اشکالات کروز غیرتطبیقی در نشیب و فرازهای جاده و همینطور موانع پیش‌روی خودرو خودش را نشان داد. در واقع رانندگان زمانی که سیستم کروز غیرتطبیقی را فعال می‌کردند، خودرو نمی‌توانست فشار بر موتور در نشیب و فرازهای جاده را کنترل کند و بعضا فشار زیادی به موتور وارد می‌‌آمد. از سویی دیگر کروزهای غیرتطبیقی در مواقعی که مانعی ناگهانی در مسیر قرار می‌گرفت دردسرآفرین می‌شدند.

تنها کشنده با کروز کنترل تطبیقی

در ایران هیچ کشنده و خودروی تجاری‌ای کروز کنترل تطبیقی نداشت تا مادامی که کشنده بایک X9 با 560 اسب بخار قدرت به بازار تجاری‌های ایران معرفی شد. بایک X9 را آبان 1402 بهمن دیزل معرفی کرد و به تازگی اطلاعات فنی این محصول نیز در وبسایت رسمی گروه بهمن منتشر شده است. اکنون کشنده بایک X9 تنها کشنده موجود در ایران با ده‌ها نقطه تمایز بخش است که دو مورد آن را به طور ویژه مهم هستند: بایک کشنده‌ای با 560 اسب بخار قدرت است که کروز کنترل تطبیقی دارد.

البته بایک X9 به عنوان برترین کشنده سال 2023 در چین نیز شناخته شد. کسب این رتبه برای بایک از این جهت اهمیت دارد که صنعت ساخت خودروهای تجاری در چین بسیار رقابتی است که کسب بالاترین نمرات در مقولات کیفیت و ایمنی کار چندان آسانی نیست.

شرکت بایک BAIC Heavy Truck Co از مجموعه‌های شناخته شده تولید کننده خودروهای سنگین در جهان و چین است. این شرکت بیش از 80درصد از بازاز کامیون‌های سنگین را پوشش می‌دهد. این شرکت با سرمایه گذاری بالغ بر سه میلیارد یوآن راه اندازی شده است.

کشنده پرقدرت X9 جزو محصولات کارآمد این شرکت است که توانایی رقابت با کشنده‌های اروپایی را دارد. این کشنده در قسمت قوای محرکه از موتور 13لیتری با توان 560 اسب بخار و گشتاور 2600 نیوتن متر در کنار گیربکس اتوماتیک 12سرعته با برند ZF به همراه ریتارد هیدرولیکی 5 مرحله برخوردار است.

علاوه بر قوای محرکه پرقدرت، X9 امکانات بسیار رفاهی و تامین کننده ایمنی بسیار زیادی در اختیار راننده قرار می‌دهد. سیستم کنترل کروز کنترل تطبیقی و سیستم پایداری الکترونیکی، سیستم روشنایی اتوماتیک، ترمز پارک برقی و سیستم ترمز اضطراری هوشمند، سیستم کنترل حرکت از بین خطوط، سیستم پایداری الکترونیکی، سیستم پایش باد تایر و سیستم تعلیق بادی با امکان تنظیم ارتفاع در کنار دوربین 360 درجه و سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال به تلفن همراه تنها بخشی از امکاتات کشنده قدرتمند X9 است.

گروه بهمن با معرفی کشنده 560 اسب بخار بایک X9 تحولی در کیفیت حمل و نقل باربری‌های بالای 44 تن رقم می‌زند.

انت

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا