خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پوتین: همه نگران آینده برجام هستند

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با انتقاد از آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام اعلام کرد که همه نگران آینده این توافق هستند.

ولادیمیر پوتین روز شنبه در نشست سران تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا (سیکا) در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان بار دیگر تاکید کرد: روسیه برای اجرای کامل برجام توسط تمام شرکت کنندگان در آن تلاش می کند.

وی خاطرنشان کرد: خروج آمریکا از برجام اجرای این توافق بین المللی را دشوارتر کرده است و این مساله بر نظام منع انتشار سلاح هسته ای در جهان تاثیر منفی گذاشته است.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه معتقدیم اجرای برجام تنها راه درست است، اظهار کرد: روسیه به اجرای کامل برجام خواهد پرداخت.

**ایران روسیه و ترکیه برای حل مسائل سوریه تلاش می کنند

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه روند بهبودی اوضاع و حل مسائل سوریه جریان دارد، اظهار کرد: ایران، روسیه و ترکیه در فرمت آستانه برای حل مسائل سوریه تلاش می کنند.

وی ادامه داد: کار تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه جریان دارد و طرف های سوری برای این منظور تلاش و همکاری می کنند.

**برقراری سیستم امنیت برابر در آسیا

پوتین در ادامه گفت: ما برای آسیا سیستم امنیت برابر و یکسان را پیشنهاد می کنیم که بر اساس اصول اعتماد متقابل، عدم مداخله کشورها در امور داخلی یکدیگر پذیرفته شده از سوی سازمان ملل استوار شده است.

وی افزود: از این سیستم برای مقابله با تروریسم بین المللی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر می توان استفاده کرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین بر ضرورت جلوگیری از انتشار سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی تاکید کرد.

**اوضاع افغانستان به توجه خاص نیاز دارد

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اوضاع افغانستان را نگران کننده خواند که به توجه خاص نیاز دارد و کشورها برای این منظور باید با یکدیگر همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: شماری از تروریست هایی که از کشورهای خاورمیانه خارج شده اند در افغانستان پناه گرفته اند.

پوتین با اشاره به برگزاری دو نشست افغانستانی ها در مسکو گفت: در این نشست ها نمایندگان همه گروه های افغان ازجمله جنبش طالبان شرکت داشتند.

پوتین گفت که در اجلاس روز گذشته سازمان همکاری شانگهای در بیشکک پایتخت قرقیزستان به مساله افغانستان توجه شده و در خصوص اوضاع آن مذاکره کردند.
.
**حل و فصل سیاسی مساله کره شمالی

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حل و فصل سیاسی مساله کره شمالی تاکید کرد.

وی گفت: روسیه و چین در سال ۲۰۱۵ نقشه راهی را برای حل مساله کره شمالی پیشنهاد کردند.

پوتین همچنین به دیدار اخیر خود با رهبر کره شمالی در ولادی واستوک اشاره و خاطرنشان کرد: در این دیدار درباره حل مسائل شبه جزیره کره گفت وگو کردیم.

**مخالفت با تحریم ها

پوتین در ادامه سخنان خود بر مخالفت روسیه با تحریم ها و اجرای سیاست فشار تحریمی تاکید کرد.

وی همچنین گفت که باید کالاهای ضروری مشمول تحریم از سوی هیچ کشوری قرار نگیرد.

رئیس جمهوری روسیه با حمایت بی رویه برخی کشورها از اقتصاد خود مخالفت کرد و گفت: در روابط اقتصادی در سطح بین المللی باید از اصول سازمان تجارت جهانی پیروی کرد.

به نوشته‌ی ایرنا طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) در اکتبر‫ ۱۹۹۲‬ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نور سلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

در حال حاضر سیکا ۲۲ عضو دارد و دربرگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند.

انتظار می‌رود نشست سیکا در شهر دوشنبه که برای روزهای ۱۴ و ۱۵ ژوئن (۲۴ و ۲۵ خرداد) برنامه ریزی شده است، مقدمه‌ای برای مذاکره و صحبت در مورد حل و فصل مشکلات آسیا و یافتن راهی مؤثر برای ترویج ابتکارات در سطوح بالا باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا