خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر سخنگوی شورای نگهبان درباره‌ی انتخابات۸۸

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان معتقد است: انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، انتخابات سالمی بود و درباره آن اعلام نظر هم شد که پایان‌بخش همه مسائل بود. اگر در سالروز برگزاری انتخابات مطالبی را بازخوانی می‌کنیم، با هدف تقویت تاکید بر سلامت آن انتخابات و آگاه‌سازی مردم است و کاری به اظهارنظرهای گاه و بیگاه برخی افراد درباره آن نداریم. کشور ما کشوری آزاد است و بعضی افراد سخنانی را بر زبان می‌آورند که گوش ما خیلی نمی‌شنود و این گفته‌ها چندان هم معیار درستی ندارد.

به گزارش ایسنا عباسعلی کدخدایی امروز (شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که در محل شورای نگهبان برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از مصوبات ارسالی به شورای نگهبان و اعلام نظرات این شورا به دولت و مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: لایحه‌ای داشتیم که چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت و آن هم لایحه حفاظت از خاک بود که در نهایت عدم مغایرت این لایحه با شرع و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با لایحه اصلاح تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، عنوان کرد: این لایحه با قانون فعلی تفاوت چندانی ندارد و نظر هر دلسوزی را به خود جلب می‌کند. فقهای شورای نگهبان معتقد بودند در ماده اول این لایحه مسائل امنیتی حذف شده است. موارد دیگری نیز در رابطه با این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

وی در رابطه با جزئیات حضور پگاه آهنگرانی در شورای نگهبان و اینکه این درخواست توسط چه کسی صورت گرفته بود و پاسخ او به پیشنهاد شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات چه بود؟ خاطرنشان کرد: ایشان به همراه آقای کریمی یکی از همکاران رسانه‌ای در حال تهیه مستندی هستند و در این راستا با افراد مختلفی مصاحبه انجام دادند. با من هم مصاحبه‌ای انجام شد. ان شاءالله مستند منتشر خواهد شد. پیشنهاد مذکور هم در پایان مصاحبه بود و گفته شد که شورای نگهبان به دلیل نظرات مستند نگرانی ندارد و می‌توانند در انتخابات ناظر باشند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در رابطه با جزئیات کارگروه مشترک مجلس و وزارت کشور در رابطه با بررسی ایرادات شورای نگهبان به قانون انتخابات، بیان کرد: در این زمینه اطلاعات بیشتری نداریم باید از همان کارگروه مربوطه پیگیری شود.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اینکه آیا از ناحیه افراد دیگری مانند پگاه آهنگرانی درخواستی برای دیدار در شورای نگهبان وجود داشته است؟ و اینکه آیا رفع ابهام وجود داشته؟ تصریح کرد: بله خیلی از دوستان درخواست دادند و ملاقات‌ها انجام می‌شود و نیازی نیست که رسانه‌ای شود. علت رسانه‌ای شدن حضور خانم آهنگرانی ساخت مستند ایشان بود در رابطه با سایر موارد نیازی نیست که اسامی ذکر شود. در مورد رفع ابهام اگر بپذیرند بله و اگر نخواهند بپذیرند، خیر.

وی در رابطه با نظر شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی، افزود: در این زمینه اعلام نظر کردیم. اگر در وزارت کشور آمادگی برای برگزاری انتخابات الکترونیک وجود داشته باشد از ناحیه شورا مشکلی نیست و آمادگی وجود دارد.

کدخدایی در رابطه با شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی در هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان و اینکه آیا این شکایت مغایر با اصل ۸۴ قانون اساسی نیست، و اینکه آیا این شکایت در صلاحیت آینده نماینده تأثیر دارد؟ گفت: ایشان صحبت‌ها و افتراهایی داشتند که گفتیم بیایند توضیح دهند. طبق قانون اظهار نظر امکان دارد اما آیا می‌تواند مرتکب جرم شود؟ اگر ثابت شود که ادعاها دروغ بوده بله در صلاحیت آینده تأثیر دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با هجمه‌های اخیر اصلاح طلبان تندرو مبنی بر اینکه اگر لیستشان تأیید نشود در انتخابات پیش رو شرکت نمی‌کنند، عنوان کرد: شورای نگهبان صرفاً به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و از اعلام نظر شرکت کردن یا نکردن در انتخابات نگرانی ندارد. مردم گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست. این ها قُرم قُرم های اول انتخابات است و مردم پاسخ مشخص می‌دهند.

وی در رابطه با نظر شورای نگهبان برای ورود به نظارت در شورای شهر نیز گفت: ما توصیه‌ای در این زمینه نداشتیم و قانون به ما اجازه توسعه اختیارات نمی‌دهد.

کدخدایی در رابطه با افزایش اختیارات رئیس جمهور بیان کرد: اختیارات همه نهادها در چارچوب قانون اساسی است و اگر همه مسئولان به اختیارات تعریف شده عمل کنند کشور گلستان خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، انتخابات سالمی بود

وی در رابطه با نزدیکی به سالگرد انتخابات سال ۸۸ و بازخوانی انتخابات آن دوره در صفحات شخصی خود، گفت: انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، انتخابات سالمی بود و درباره آن اعلام نظر هم شد که پایان‌بخش همه مسائل بود. اگر در سالروز برگزاری انتخابات مطالبی را بازخوانی می‌کنیم، با هدف تقویت تاکید بر سلامت آن انتخابات و آگاه‌سازی مردم است و کاری به اظهارنظرهای گاه و بیگاه برخی افراد درباره آن نداریم. کشور ما کشوری آزاد است و بعضی افراد سخنانی را بر زبان می‌آورند که گوش ما خیلی نمی‌شنود و این گفته‌ها چندان هم معیار درستی ندارد.

کدخدایی در رابطه با آئین نامه ابلاغی بررسی اموال مسئولین و تأثیر آن بر اعتماد سازی میان مردم، گفت: سوالات در حوزه قوه قضائیه را از ما نپرسید اما این اقدام اقدام خوبی است و هرجایی که قرار باشد شورای نگهبان کاری انجام دهد برای آن آماده است.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با راهکار این شورا برای مقابله با سم پاشی افراد مبنی بر عدم حضور باشکوه در انتخابات اظهار کرد: مردم گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست. اینها حدس و گمان‌هایی است که برخی سیاسیون مطرح می‌کنند. مردم به دلیل علاقه به نظام و به دلیل اینکه در این نظام ایثار کردند حضور پرشوری خواهند داشت.

وی در تشریح ایراد شورای نگهبان به بند ۹ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: این بند گفته است که اگر “در صورت سهل انگاری یا بی توجهی والدین اتفاقی رخ دهد”. حالا اگر والدین عمداً جرحی ایجاد کنند هیچ مجازاتی ندارد و شورای نگهبان چند قدم جلوتر است.

کدخدایی در رابطه با اصرار بر استفاده از واژگان فارسی در تمام مصوبات و قوانین، خاطرنشان کرد: هرجایی که مغایرت با اصل ۱۵ قانون اساسی احراز شود اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اینکه آیا استانی شدن انتخابات منجر به رانت نمی‌شود؟ گفت: آنچه گذشت دیگر گذشته است.

وی در رابطه با مقاله خود در روزنامه شرق و موضع گیری نسبت به مواضع ترامپ و تشریح پروژه ایران هراسی، عنوان کرد: تکلیف در حوزه بین الملل روشن است. سیاسیون داخل آمریکا هم رویکردشان این بوده است که مدیریت جدید ترامپ غیرقابل قبول بوده است. آنچه موجب موضع گیری‌ها می‌شود پایداری مردم ایران به حقوق خودشان است. طبیعی است که این اقدامات موفق نبوده است و با توجه به رقبای سیاسی ترامپ مانند خانم کلینتون و اعلام نظرشان در کتابی تحت عنوان what’s happen وضعیت مشخص است.

کدخدایی در رابطه با اینکه آیا در رابطه با تصویب لوایح FATF برنامه‌ای توسط شورای نگهبان در دست اقدام است، بیان کرد: این را از دوستان مجمع تشخیص مصلحت بپرسید زیرا از حوزه اختیارات شورای نگهبان خارج شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اظهار نظر محمدرضا خاتمی در دادگاه. اینکه آیا برای شهادت دادن اقدامی انجام می‌شود، تصریح کرد: ایشان حرف‌های خودشان را ثابت کنند ما پاسخگو خواهیم بود. نمی‌توان گفت دروغگو هستید و بعد بیاید شهادت دهید. این مطلب خیلی هم برای ما اهمیت ندارد و تمایل ندارم در این رابطه صحبت کنم.

کدخدایی در رابطه با قانون انتخابات با اشاره به اینکه ملاک اصلی کار شورای نگهبان قانون است، افزود: قانون انتخابات یک قانون کارآمد نیست تلاش‌هایی برای اصلاح صورت گرفت ولی متأسفانه نتایج مدنظر برای اجرایی شدن این موضوع در انتخابات پیش رو صورت نگرفت.

کدخدایی در پایان در رابطه با حضور نیروهای بازنشسته در نهادهای اجرایی برخلاف مصوبه قانونی و استعفای برخی از این نیروها برای حضور در انتخابات مجلس اظهار کرد: اینکه هنوز برخی افراد بازنشسته در نهادهای اجرایی و دولتی حضور دارند جای سوال است از این رو اگر این افراد برخلاف قانون در انتخابات حضور داشته باشند بدون شک این روند در تأیید صلاحیت آنها تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا