خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاربردهای جدید بویلرها در صنعت ها

رپورتاژ آگهی

بویلر یا دیگ بخار به دلیل ویژگی‌هایی که بخار دارد مانند انرژی گرمایی و ضدعفونی‌کنندگی، در صنایع مختلفی به‌کار می‌رود. ویژگی دیگر دیگ‌ بخار غیرسمی بودن بخار، قیمت مناسب، ظرفیت گرمایی و راندمان بالای آن است که کاربردش را در صنایع مختلف به‌وفور می‌بینیم.

در این مطلب دلیل استفاده از بویلرها و کاربردهای جدید آن‌ها را در صنایع بررسی می‌کنیم. پس تا انتها با ما باشید.

دلیل استفاده از دیگ بخار در صنایع

هر صنعتی برای تولید زیاد نیاز به یک سری دستگاه‌های خاص دارد، بویلرها نیز جزو تجهیزاتی هستند که در بسیاری صنایع به‌کار گرفته می‌شوند. در ادامه به دلیل استفاده از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

ایمنی و کارایی بویلرها

در بعضی صنایع مانند صنایع غذایی بدون بویلرها کاری از پیش نمی‌رود، چون این دستگاه با توجه به ایمنی زیاد خود، کارکردی همه‌جانبه دارد. از یک سو ایمنی کارکنان این صنایع و از طرف دیگر تولید محصولات غذایی باکیفیت و سالم، بسیار مهم است.

البته برای انتخاب بویلر مناسب با کار و صنعت خود باید با مشاوران آگاه مشورت کنید، چون استفاده از دیگ‌های بخار به عوامل مختلفی بستگی دارد.

کاهش هزینه سوخت و تولید

هر تولیدکننده‌ای تمایل دارد هزینه تولید و مصرف سوخت را کاهش دهد، پس دیگ بخار یکی از تجهیزاتی است که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. شاید در ابتدای راه به ‌نظر برسد خرید بویلر هزینه اضافی است، اما بعدا متوجه خواهید شد که با مصرف کمتر، هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول را پایین آورده‌اید.

خاموش و روشن کردن آسان بویلر

خاموش و روشن کردن آسان بویلرها به کمتر شدن سوخت مصرفی کارخانه‌ها کمک می‌کند. در بعضی صنایع لازم است هر شب بویلر را خاموش کرده و صبح روز بعد آن را روشن کنند، به این ترتیب بویلر نیازی نیست شبانه‌روز روشن بماند.

تنطیم و کنترل دمای محیط

یکی دیگر از مزایای استفاده از این دستگاه، گرم کردن محیط کار برای کارگران است، به ‌این ترتیب آن‌ها با آرامش بیشتری کار می‌کنند. دمای محیط کار با استفاده از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی که بر اساس دیگ‌های بخار کار می‌کنند بسیار مقرون ‌به‌صرفه است.

کاربرد بویلر در صنایع مختلف

بویلرها در صنایع مختلف به‌کار می‌روند که در ادامه کارکرد آن‌ها را در چند صنعت توضیح می‌دهیم:

استفاده از بویلر در صنایع مربوط به کاغذ

کاربرد بویلر در صنعت کاغذ برای گرفتن رطوبت ورقه‌های چوبی است که این رطوبت در قسمت خشک‌کن با ارسال بخار کاملا گرفته می‌شود. همچنین برای تهیه خمیر کاغذ، گرم کردن بخش خشک‌کن و از بین بردن رطوبت خمیر از بویلر و بخار استفاده می‌کنند.

صنایع چوب و کاغذسازی برای تولید نیاز به انرژی زیادی دارد و دیگ بخار یکی از بهترین وسایل تولید این انرژی است. برای بازیافت کاغذ نیز مواد تخمیر شده نیاز به ضدعفونی دارند، با استفاده از دیگ بخار چنین کاری راحت‌تر خواهد بود.

استفاده از بویلر در صنعت چاپ

یکی از کاربردهای بویلر ایجاد گرمایش مورد نیاز در صنعت چاپ است. بخار مورد نیاز برای فرآیندهایی که به دمای 200 درجه نیاز دارند، از طریق بویلر تامین می‌شود.

کاربرد بویلر در آماده کردن قیر

دیگ بخار برای کارهای ساختمانی نظیر تهیه و آماده‌سازی قیر به‌کار می‌رود. قیر عایقی برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به ساختمان است و آماده کردن آن نیاز به گرم کردن مخزن قیر دارد.

با گرم کردن و بالا بردن دمای مخزن و ثابت نگه داشتن دما قیر را ذوب می‌کنند، البته این قیر باید در طول کار به‌صورت مایع باقی بماند. سپس قیر ذوب شده را پمپاژ می‌کنند. به‌همین خاطر اگر دمای قیر پایین بیاید، امکان پمپاژ کردن آن وجود ندارد. در نتیجه باید از دستگاهی استفاده کنند که حرارت را ثابت نگه دارد و دیگ بخار کاملا مناسب این کار است.

استفاده از دیگ بخار در صنایع نوشیدنی

در این صنعت نیز مانند صنایع دیگر نیاز به دما و حرارت کنترل شده است تا بتوان حرارت را برای تولید انواع نوشیدنی تنظیم کرد. بهترین راه‌حل برای انجام چنین کاری استفاده از دیگ بخار است.

به‌علاوه برای شستشو نیاز به بخار دارند که باید از یک منبع انرژی مانند بویلر استفاده کنند. دستگاه‌های تولید نوشیدنی باید مرتب تمیز و شسته شوند و این کار بدون استفاده از دیگ بخار میسر نیست. شستشو با بخار نه تنها روشی بسیار کارآمد است، بلکه وسایل را ضدعفونی نیز می‌کند.

کاربرد دیگ بخار در پتروشیمی

محصولات شیمیایی که تولید می‌شوند و ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم از طریق روش‌های گرمایشی متفاوتی درست می‌شوند. دیگ بخار حرارت مورد نیاز را برای تهیه و تولید این محصولات تامین می‌کند.

کاربرد بویلر در صنعت دریانوردی

صنعت دریانوردی نیز برای تولید گرما و حرارت در بخش‌های مختلف نیاز به روش‌های جدید دارد. یکی از آن‌ها برای ایجاد گرمایش، به‌کارگیری بویلر است. در بخش موتورخانه از دیگ بخار برای ایجاد حرارت مورد نیاز استفاده می‌کنند.

بویلر و صنایع بسته‌بندی

برای انواع بسته‌بندی‌های سخت باید دستگاهی باشد که مدام درجه حرارت را تغییر دهد، چون پس از گرم کردن بسته‌بندی‌های پلاستیکی باید فورا آن‌ها را سرد کنند. در نتیجه به دستگاهی نیاز است که دمایی قابل تنظیم داشته باشد.

در بسته‌بندی قوطی‌ها، بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی و ایجاد حرارت از دیگ بخار استفاده می‌شود.

استفاده از دیگ بخار در نساجی

صنعت نساجی و تولید پارچه کار دشواری است و دیگ بخار یکی از مهم‌ترین تجهیزات در صنعت نساجی به‌شمار می‌رود. بدون بویلر تقریبا می‌توان گفت کار این صنعت مختل می‌شود، چون رنگ‌آمیزی پارچه در صنعت نساجی نیاز به حرارت دارد. علاوه بر رنگ‌آمیزی برای اتو کردن لباس‌ها، بخار کاربرد زیادی دارد.

استفاده از بخار در صنعت خشکشویی کاربرد فراوانی دارد و شرکت‌های تامین کننده وسایل خشکشویی، نیز در بین محصولات خود، دیگ‌های بخار را نیز عرضه می‌کنند.

از دیگر کاربردهای دیگ بخار در این صنعت تولید الیاف، گرم کردن تجهیزات، خشک کردن، چاپ و حفظ دمای سیستم‌ها است.

استفاده از دیگ بخار در هتل‌ها

از بویلر در سیستم‌ تاسیسات فنی هتل‌ها نیز استفاده می‌شود و در واقع یکی از بهترین و مقرون ‌به‌صرفه‌ترین تجهیزات برای ایجاد سرما و گرما در هتل‌ها است.

به‌کارگیری بویلر در صنایع غذایی

صنایع غذایی بخش گسترده‌ای از صنعت است و برای بازدهی بیشتر نیاز به دستگاه‌های صنعتی جدید دارد. محصولات این صنعت چون نیاز اصلی مردم هستند و نیاز به تولید مداوم دارند، باید راندمانی بالا داشته باشند.

از بویلر در تبدیل مواد اولیه و خام مثل گوشت، میوه، سبزیجات، گیاهان، حبوبات و غلات به خوراکی‌های صنعتی استفاده می‌شود. دیگ بخار حرارت مورد نیاز برای فرآیندهای مختلف را تامین می‌کند. از جمله:

  • غذاهای کنسروی و بسته‌بندی یا وکیوم شده
  • غذاهای منجمد و آماده برای پخت
  • تخمیر و تقطیر نوشیدنی‌ها و لبنیات
  • فرموله کردن و اصلاح غذاها
  • خشک کردن با فشار
  • پاستوریزه کردن
  • از بین بردن باکتری‌ها
  • پاکسازی و تمیز کردن دستگاه‌ها

نکته استفاده از بویلر

دیگ‌های بخار هر چند وقت یک‌بار نیاز به مراقبت و بررسی دارند و این موضوع مرتبط با نوع یا سایزشان نیست. پس برای جلوگیری از آسیب و خسارات مالی و جانی باید به آن‌ها رسیدگی کرد. دیگ‌ها و ایمنی آن‌ها باید مرتب مورد ارزیابی قرار گیرد تا از سالم بودنشان اطمینان کسب کنید. مهندسین تاسیسات، مدیران نگهداری و مدیران ساختمان مسئول سرویس این دیگ‌ها هستند.

سخن نهایی

در این مطلب تاثیر و اهمیت بویلرها را در صنایع و کارخانجات کاملا توضیح دادیم تا اهمیت آن‌ها را درک کنید. دیگ‌های بخار علاوه بر صرفه‌جویی و کمتر کردن هزینه‌های تولید محصول، به‌ دلیل ایمنی در صنایع بسیار پرکاربرد هستند. هر صنعتی برای بازدهی بیشتر و نیز ایجاد گرمایش و سرمایش می‌تواند از این تجهیزات استفاده کند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا