خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عراقچی: باید طالبان در قدرت سهم داشته باشد

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: طالبان یک واقعیت  در افغانستان است و باید روند مذاکرات صلح در افغانستان به سمتی برود که این گروه نیز  به سهم و تناسب خود در قدرت سهم  داشته باشد و در چارچوب قانون اساسی افغانستان و دولت افغانستان و در فضایی همراه با آرامش و صلح حرکت کند.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی عصر روز پنچ شنبه در نشست «چشم‌انداز روابط ایران و افغانستان، چالش‌ها و فرصت‌ها» که از سوی انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل برگزار شد،  تصریح کرد: روند  مذاکرات  صلح در افغانستان باید مسیری را طی کند  که در آن شاهد مشارکت فراگیر گروه‌های  مختلف موجود در  افغانستان از جمله طالبان باشیم، طالبان یک واقعیت  در افغانستان است و باید روند مذاکرات صلح در افغانستان به سمتی برود که این گروه نیز  به سهم و تناسب خود در قدرت سهم  داشته باشد و در چارچوب قانون اساسی افغانستان و دولت افغانستان و در فضایی همراه با آرامش و صلح حرکت کند.

وی با بیان اینکه البته تصمیم گیری نهایی در این زمینه دولت و ملت افغانستان هستند و ما دخالتی در امور افغانستان نمی‌کنیم، در رابطه با سند جامع همکاری ایران و افغانستان که مقامات دو کشور در حال رایزنی در ارتباط با آن هستند، گفت : برای تهیه این سند پنج کمیته تشکیل شده است که شامل کمیته های اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی اتباع و آب است. کار در  سه کمیته فرهنگی، آب و اتباع پایان یافته است و در دو کمیته دیگر رایزنی‌ها و گفت‌وگوها ادامه دارد.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه با ارائه توضیحاتی در ارتباط با  سند دفاعی و امنیتی که بین دو کشور  به امضا خواهد رسید، گفت : بنای این سند که  بخشی از سند جامع بین دو کشور این است که صلح  بین دو کشور را به یک  امر  دائمی تبدیل کند و این که  دو کشور در هیچ گونه ائتلاف، اتحاد و پیمانی با کشوری ثالث علیه کشور طرف مقابل شرکت نکنند.

وی همچنین گفت:  در این سند بر موضوع مقابله با تروریسم و همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید شده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه این سند در صورتی که نهایی شود باید به امضای روسای جمهور  دو کشور برسد، گفت: ارزش این همکاری بین دو کشور، فراتر از ارزش یک سند است در واقع امضای این سند به معنای حمایت ایران از دولت افغانستان و مذاکراتی که به رهبری و مالکیت دولت افغانستان برای تحقق صلح در این کشور برگزار می‌شود، ما فقط دولت موجود در افغانستان را مشروع می‌دانیم همانطور که اشاره شد معتقدیم روند  صلح در افغانستان باید مسیری را طی کند  که در آن شاهد مشارکت فراگیر گروه های  مختلف موجود در  افغانستان باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با فعالیت گروه «فاطمیون» که از سوی یکی از شرکت‌کنندگان در این جلسه مطرح شد، اظهار کرد:  من انتظار داشتم که حضرتعالی از این گروه تقدیر کنید، این گروه کسانی هستند که به صورت داوطلبانه در راه مبارزه با تروریسم تلاش کردند  و خون دادند. ما باید این حقیقت را بپذیریم که اگر  با این دشمن تکفیری در سوریه نمی جنگیدیم، باید   در خیابانهای کابل و تهران با آنها می جنگیدیم گرچه اکنون نیز رگه‌هایی از داعش در برخی از  نقاط  افغانستان وجود دارد.

عراقچی با بیان اینکه داعش تهدید کننده امنیت منطقه و جهان است، گفت: گروه  فاطمیون گروهی داوطلب است  که برای مبارزه با داعش  و پدیده نفرت‌انگیز تروریسم ایثار و فداکاری کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سند همکاری جامع ایران و چین و تاثیر آن بر افغانستان  خاطرنشان‌کرد: همان‌طور که ما در حال رایزنی و تلاش برای تهیه سند همکاری بین ایران و افغانستان هستیم، تلاش داریم که یک سند و نقشه راهی در ارتباط با همکاری‌های  با چین نیز  تدوین کنیم. این سند  هنوز نهایی نشده است و جای هیچ نگرانی برای افراد و طرف‌های ثالث به خصوص کشورهای منطقه از جمله افغانستان ندارد و ما حتی می توانیم پس از طی مراحلی به سمت همکاری سه جانبه ایران افغانستان و چین حرکت کنیم.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست که با حضور «جاوید لودین » معاون سیاسی پیشین وزارت امور خارجه افغانستان برگزار شده بود و از فیس بوک انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل به صورت زنده پخش می شد، خاطرنشان کرد:  امنیت در منطقه ما یک مفهوم یکپارچه است و بدون اغراق می توان گفت صلح و ثبات در افغانستان متضمن صلح و ثبات در ایران است و و صلح و ثبات در ایران متضمن صلح و ثبات در افغانستان است و  این مسئله نه تنها شامل صلح و امنیت بلکه رفاه و پیشرفت در  دو کشور  نیز می شود.

عراقچی با تأکید بر اینکه نگاه دو کشور  به موضوع امنیت باید نگاهی یکپارچه باشد تا  با رویکردی مشترک با تهدیدات امنیتی مقابله کنیم، گفت: در روابط دو کشور ایران و افغانستان هیچ مشکل اساسی و جدی وجود ندارد البته مشکلات مقطعی وجود دارد  ولی هیچ مشکل اساسی مثل اختلاف مرزی وجود ندارد. در مورد مشکلات مقطعی  که گاهی پیش می آید باید گفت و گو  و رایزنی کنیم تا آنها را حل کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از توسعه اقتصادی ایران به خصوص بعد از جنگ تحمیلی مرهون  نیروی کار افغانستانی در ایران است، ادامه داد:  ما حتی در دوران جنگ تحمیلی شاهد این بودیم که  تعدادی از برادران افغانستان مان به شهادت رسیدند.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه همچنین با اشاره به سیاست های ایران در ارتباط با موضوع افغانستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت:  در  بحث جنگ‌های داخلی افغانستان ما همواره تلاش کرده ایم که در راستای ایجاد صلح و مصالحه در افغانستان حرکت کنیم در بحث طالبان  ما در کنار دولت و ملت افغانستان بودیم  و حتی در این مسیر ۸ نفر از همکاران من در مزار شریف به شهادت رسیدند و ولی ما همچنان در کنار ملت مردم افغانستان ماندیم و هنوز نیز  این مسیر را ادامه می دهیم.

عراقچی تاکید کرد: ما در طول چهل  سال گذشته در کنار افغانستان بودیم و افغانستان نیز  در کنار ما بوده است و اکنون دو کشور  به دنبال این هستند که سند جامع همکاری‌ با یکدیگر امضا کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با  بیان اینکه پیدا کردن زمینه‌های همکاری و کار مشترک میان دو کشور در تمام حوزه‌ها هدف اساسی ایران در این سند جامع است، افزود:  در حوزه آب نیز  باید تلاش کنیم تا موضوع آب از مناقشه تبدیل به موضوعی برای همکاری میان دو کشور شود، مسئله آب یک امر انسانی است و افرادی که در دو طرف مرز دو کشور به آب نیاز دارند هیچ فرقی با یکدیگر ندارند.

عراقچی تاکید کرد:  امیدوارم دو کشور پیرامون  مسائل اختلافی  به خصوص آب به یک تفاهم جامع برسند  و موارد اختلافی به همکاری تبدیل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا