خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام انتخاباتی قالیباف از نگاه دو اصولگرا

محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای اصولگرا در روزنامه‌ی صبح نو درباره‌ی پیام روز یکشنبه‌ی محمدباقر قالیباف نوشت:

سه نکته درباره فراخوان قالیباف

محمدباقر قالیباف در یک فراخوان عمومی از جوانان مومن و کارآمد خواست که آستین بالا بزنند و برای حضور در یک رقابت انتخاباتی اعلام آمادگی کنند.
این فراخوان از چند منظر قابل ارزیابی است.

🔹یکم. گام دوم
این فراخوان انتخاباتی، یک قدم بیانیه گام دوم انقلاب را پیش برده است. با گذشت حدود 4 ماه از انتشار بیانیه گام دوم انقلاب، هنوز برخی در متن متوقف اند و نتوانستند بیانیه را با یک فناوری اجتماعی وارد گردش رسانه ای کنند تا “مساله مخاطب” و “مطالبه جامعه” شود.
این فراخوان سیاسی از منظر گام دوم انقلاب اقدامی عملی در توجه به جوانان مومن و انقلابی و تلاش برای تبدیل “سربازان آتش به اختیار” به ” افسران سیاست و حاکمیت” است. سرنوشت این فراخوان هر چه باشد، یک اثر قطعی دارد و آنهم جوشش درونی جوانانی است که احساس می کنند برای برقراری عدالت و حرکت به سمت پیشرفت و ارتقای کارآمدی باید آستین بالا بزنند.
فراموش نکنیم که دوران، دوران جوانی است. بخواهیم و نخواهیم گام دوم محقق می شود. سوال اینست که سهم ما در این ارتقا تاریخی کجاست.

🔹دوم. نواصولگرایی
این فراخوان انتخاباتی یک پیام روشن برای اصولگراها دارد و آن اینکه با سازوکار کهنه و سنتی نمی توان مجلسی نو و کارآمد رقم زد. اولین گام برای اصولگرایی متحول، بازکردن چتر اصولگرایی و جذب حداکثری و از همه مهمتر دیدن و رصد دارایی های انقلاب است. باید فراتر از اسم ها و رسم ها برای به میدان خواستن جوانان مومن و کارآمد پیشگام بود و برای شان هزینه داد و تلاش کرد نام آوران مجلس از میان همین خیزش های پرانگیزه و معتقد انتخاب شوند نه چانه زنی ها ناصواب.
فراتر از مجلس، تغییر و اصلاح و پوست انداختن اصولگرایی وابسته به حضور همین جوانانی است که فارغ از حب و بغض های سیاسی و حزبی، معتقد به انقلاب و آینده روشن این کشورند و نفس حضورشان بازگشت به اصولگرایی انقلاب 57 است نه ارزش های ملون در دوقطبی های کاذب و دروغین. فراموش نکنیم اصولگرایی زمانی کهنه شد که نخواست داشته ها و دارایی هایش را ببیند.

🔹سوم. جمناها
هیچ انتخاباتی بدون وحدت به نتیجه نمی رسد. وحدت همیشه و همواره برای دست یابی به “انتخاب بهتر” طریقیت دارد. اما سوال اصلی اینست که کدام سازوکار می تواند وحدت را در مسیر انتخاب کارآمد قرار دهد؟ اولین سوال از فرآیندهای موجود این است که از چند درصد جامعه انقلابی نمایندگی می کند؟ آیا اعتماد به جمناها از سرناچاری است یا از روی اعتبار؟
اعتبار ساختن برای یک فرآیند مولفه های مختلف دارد که یکی از مهمترین آن رصد و گزینش بهترین های جبهه انقلاب است. با این توضیح آیا می شود شب انتخابات، با اتکا به روابط محفلی ریش سفیدهای سیاسی لیست انتخاباتی بست؟ مردم کجا هستند؟ فقط باید اعتماد کنند و رای دهند؟
این فراخوان، صندوقچه گوهرین و گرانبهای شب انتخابات جمناهاست تا به قاعده مردمسالاری دینی از گستره نخبگان انقلابی گزینش کنند؛ نه چانی زنی احزاب خاک خورده. فراخوان، یک لیست نیست، بلکه قدرت سازی برای لیست هاست.
قالیباف بار روی زمین مانده دیگران را برداشت؛ هرچند ماجرا متوقف به یک سامانه مجازی نیست. راه بسیار است و چه بسا ناهموار. باید تمرین مردم سالاری دینی کنیم که از نتیجه انتخابات هم مهمتراست.


حمید رسایی، نماینده‌ی اصولگرای مجلس سابق نیز در اینستاگرام خود نوشت:

چرا قالیباف کاندیدای مجلس نمی‌شود

امروز پیام ویدیویی چهار دقیقه‌ای آقای قالیباف را دیدم. به نظرم مهمترین نکته این پیام با توجه به تاکید بسیار زیاد ایشان بر تشکیل مجلس جوان، این است که خودشان به طور قطع در انتخابات پیش رو مجلس، کاندیدا نخواهند شد.

خصوصا که ایشان یادآوری می‌کند وقتی جنگ تمام شد، وی ۲۷ ساله بود و فرماندهی یک لشکر را برعهده داشت. (یعنی در کمتر از ۲۷ سالگی فرمانده بود) این یعنی امثال قالیباف که از ابتدای انقلاب تاکنون در سمت‌های مختلف و مسوولیت های عالی بوده اند و چندبار هم خود را در برابر آرای مردم به آزمون گذاشته اند، باید میدان را برای نسل‌های بعد باز کنند.

اگر آقای قالیباف کاندیدا شود، به صورت تلویحی این سیگنال به جامعه ارسال می‌شود که همه این پیامها و تاکیدات، در گام اول، بازی جدیدی برای تحمیل اطرافیان و هواداران ایشان در مجلس بعد و قرار گرفتن در لیست‌های انتخاباتی و سپس در گام دوم، ریاست ایشان بر مجلس و تکیه بر کرسی علی لاریجانی است.

طبعا اگر خودشان وارد انتخابات نشوند، با عملشان، ضمن القای صداقت به جامعه، به نیروهای جوان امتحان پس داده و داری سابقه روشن در بزنگاه های مهم سالهای اخیر، کمک می‌کنند تا همانطور که گفته‌اند به پدرسالاری در جریان اصولگرایی خاتمه دهند.

پس باید منتظر بمانیم و ببینیم در مقام عمل، آقای قالیباف با کاندیدا شدن یا نشدن در انتخابات مجلس، چه سیگنالی را به جامعه منتقل می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا