خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش از خنداب / کمالوندی: اروپا و آمریکا زودتر بجنبند!

تا ١٠ روز آينده از ٣٠٠ كيلو اورانيوم توليدی عبور خواهيم كرد

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه به همراه حدود ۷۰ سردبیر، دبیر و خبرنگار رسانه‌های کشور ضمن بازدید از مجتمع آب سنگین خنداب اراک از کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام گزارش داد.

گزارش خبرنگار اعزامی انصاف نیوز از این بازدید را در زیر می‌خوانید:

ساعت ۸:۵۱ : بعد از گذشت چهار هفته از بازديد گروهي خبرنگاران از سايت هسته‌ای نطنز، امروز ٢٧ خردادماه خبرنگاران از كارخانه‌ی توليد آب سنگين خنداب اراک ديدن می‌کنند و در جريان آخرين تحولات در برنامه‌ی هسته‌ای ایران قرار مي‌گيرند.

ساعت ۱۱:۵۰ : خبرنگاران رسانه‌ها وارد مجتمع آب سنگين خنداب اراک شدند. تا دقایقی دیگر نشست خبری سخنگوی سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود.

ساعت ۱۱:۵۶ :‌ حضور خبرنگاران در بدو ورود به مجتمع هسته‌ای خنداب اراک در مزار شهدای گمنام:

ساعت ۱۲:۱۶ : شروع نشست خبری بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مجتمع خنداب درباره‌ی کاهش تعهدات برجامی ایران

مهمترین اظهارات بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این نشست خبری:

در زماني كه خيلي هم دور نيست مي‌توانيم همه‌ی توليد آب سنگين را در داخل به مصارف گوناگون برسانيم.

ایران به زودی از سقف ۳۰۰ تن اورانیوم غنی شده عبور خواهد کرد. پيش از اين قرار بود طبق تعهدات مازاد بيش از ١٣٠ تن به بازارهاي بين المللي داده شود، اكنون تعهدات و محدوديت‌هاي برجامي مانعي براي ما ايجاد نمي‌كند. ما بازارهاي بين المللي را هم حفظ خواهيم كرد.

در مورد مرحله‌ي دوم تعهدات پس از پايان مهلت دوماهه آنچه برنامه‌ی سازمان انرژي اتمي خواهد بود با دستور مقامات عالي است. اين دستور مبني بر راه اندازي و پيشبرد هر دو راكتور با هم است؛ منظور از جلو بردن هر دو راكتور هم در بحث بازطراحي است و هم طراحي قبلي.

در صورت عدم همراهي اروپايي ها و كندي به شيوه ي گذشته موضوعي كه دكتر صالحي مطرح كردند و موضعي رسمي و خبري شده هم هست اين است كه لوله هايي كه در آنها سيمان هست _باتوجه به اينكه ما آن لوله ها را داريم- لوله ي جديدي جايگزين خواهد شد

هرچه ما داريم جلو مي‌رويم اگر براي اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها مهم بود كه در ايران دارد پلوتونيوم توليد مي‌شود، اگر مهم بود بايد زودتر بجنبند.

اگر اقدام ابتدايي ما زمانبر بود اما در اقدام بعدي رفتن به بالاي ٣.٦٧ درصد زمان زيادي نخواهد برد.

بخاطر تحولات صورت گرفته خودمان در حال حاضر مصرف كننده در آب سنگين هستيم و موارد مصرف هم متعددي از جمله مصارف پزشكي گوناگون است.

براي مازاد اورانيوم تصميم گير خودمان هستيم و صرفه‌ي اقتصادي‌مان را مبنا قرار مي‌دهيم. بر همين مبنا ممكن است بفروشيم و يا به مصرف داخلي برسانيم.

امروز شمارش معكوس شروع شده و تا ١٠ روز آينده از سقف ٣٠٠ كيلو اورانيوم توليد شده عبور خواهيم كرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا