خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شب یلدا را با اخبار گرانی، تلخ نکنیم

غلامرضا بنی اسدی، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

طبیعت، آیت خداست. به هر چه نگاه کنیم، آثار صنع حضرت دوست را می‌بینیم. اگر در بلندترین شب سال اندیشه کنیم، به فهم رفعت یافته از زمان و تکلیفی که در زمین داریم، خواهیم رسید. یلدا به این قرائت، نه فقط یک آئین ملی که در بردارنده نگاه مذهبی هم می‌شود. البته مراسم و مناسکی که در فرهنگ ایرانی برای این شب در نظر می‌گیریم نیز سرشار از روح تدین و التزام به فرهنگ دینی است. المان‌های این شب‌نشینی خانوادگی که بشکوه‌ترین نماد “صله رحم” است، هرکدام مفهومی دارد که چون فهم کنیم، در معرفت، گامی فراتر خواهیم گذاشت. به مثل، انار نشانه است. نشانه از نظمِ زیستی و نسق زندگی. چگونگی با هم بودن‌مان را تبیین می‌کند. از اینکه باید محکم و منظم کنار هم بنشینیم. کلونی‌های خانوادگی تشکیل دهیم و پایه‌های استحکام اجتماعی را بنیاد بگذاریم. دانه‌های کنار هم نشسته که با پوسته‌هایی نازک از هم جدایند، به ما یاد می‌دهند که می‌شود حریم داشت، از هم جدا بود ولی باهم یک انار را تشکیل داد.

آیا نمی‌شود انار را بزرگ‌تر دید و از خانواده به جامعه رسید؟ نمی‌شود این درس را در اندازه بزرگتر خواند و اقوام مختلف را با هویت مستقل اما در کنار هم به نام ایران متحد دید؟ حکایت فال حافظ و شاهنامه خوانی که خود، روشنی آفرینی محض است. حافظ و فردوسی، حکمت یافته معارف الهی هستند و کلامشان پرتوی از حقیقت متعالی دارد که تامل در آن امروزمان را رونقی مومنانه می دهد. چیزی که بسیار بدان نیاز داریم. این شب را می شود یک فرصت فرض کرد برای دیدن همدیگر. برای تالیف قلوب، برای احیای محبت‌های خویشاوندی، برای تکریم بزرگان اما به یک چیز حتما توجه کنیم؛ مباحثی را مطرح نکنیم که وصل نشده، به قطع عمیق تر منجر شود روابط.

همه اگر چه خویشاوندیم و به یک رحم می‌رسیم اما نگاه‌هامان گونه‌گون است. حرف‌هایی که به وصل قوت ندهد همان بهتر که بر زبان نیاید. این روزها بیش از همیشه به باهم‌بودن نیاز داریم. قصه گرانی‌ها را هم یک امشبی، فاکتور بگیریم. همه می‌دانیم که “قطارِ پیشرفتِ” گرانی‌ها، با سرعت تمام در حرکت است. گفتن از آن و بازگوکردن، حال همه را ناخوش می‌کند. بگذاریم یلدا، با آرامش به خاطره‌ای خوش تبدیل شود. بگذریم از اینکه بازخوانی خبرهای گرانی هم ممکن است برخی را جور دیگر ناراحت کند. این را از آن رو می‌گویم که خویشاوندی گرامی، در آستانه شب یلدا، پستی برای من فرستاده بود از موفقیت های برجسته دولت در عرصه‌های مختلف. چیز هایی که انگار او باور داشت و من عکس‌اش را تجربه می‌کردم. بحث در این موارد می توانست شب یلدای پیش روی ما را خراب کند. نادیده گرفتم. همه‌مان نادیده بگیریم برخی گزاره‌های خبری و شبه خبر را تا یلدامان به تقویت همبستگی خانوادگی و در گام بعد، اجتماعی بیانجامد. برای موفقیت دولت در خدمت به مردم، همه‌مان دعا کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تاشمادعامیکنیدشب یلدایدون نظارت درشهرستانهایاانار۶۰هژاروموز۷۰هزارواجیل۴۰۰ هزار امدورفت شماجات خوب بودخیلیا یه هندونه ارزوشون بودونداشتن

  2. ضربه اصلی به جامعه رو همین رفتارها میزند
    بیاید حالا فعلا بیخیال بشیم
    مردم ایران که دلخوشی ندارن با این حرف ها بدترش نکنیم
    مردم رو نا امید نکنیم ووووو
    چند روز دیگه هم دم عید هست و نوروز و عید رو برای مردم تلخ نکنیم
    و همه اینا در مورد بیان واقعیات جامعه هست
    مادامی که فکر میکنید کشور داری با دعای مردم و تکیه به اعتقادات موفق انجام میشه همینه بساطمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا