خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادامه واکنش‌ها به اعلام مخالفت شمخانی با امضای برجام!

یک روز پس از انتشار گزارش انصاف نیوز با تیتر «گزارش| علی مطهری: موضع شمخانی درباره‌ی برجام با موضع نظام فاصله دارد» [لینک] و بازتاب آن، سایت اصولگرای جهان نیوز در متنی با تیتر «ادامه واکنش‌ها به اعلام مخالفت شمخانی با امضای برجام! / روزنامه اصلاح‌طلب: آقای شمخانی! نقش شما در تصویب برجام پررنگ بود/ شاید تغییر موضعتان به خاطر شایعات اقتصادی پیرامون خانواده است!» نوشت:


هفته گذشته، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفت: ما نباید توافق هسته ای دوران ریاست جمهوری (باراک) اوباما (برجام) را امضاء می کردیم.  وی در این مصاحبه گفت که برخی از مردم در ایران احساس می کردند که امضای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی اشتباه بود. شمخانی در پاسخ به این سوال که «آیا شما نیز یکی از این افراد هستید»، گفت: بله؛ من تابع دیدگاه های مردم هستم؛ مردم ایران.

هرچند با آغاز دولت روحانی پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه انتقال پیدا کرد اما جایگاه این شورای کلیدی و نقش مهم دبیرخانه آن بر کسی پوشیده نیست. در دوران مذاکرات برجام تا روز توافق و همچنین در روزگار اجرای این توافق که عملا «تقریبا هیچ» عاید ایران شد، شمخانی به عنوان یکی از چهره های نزدیک به دولت، جرو حامیان جدی برجام شناخته می شد. این اظهارنظر یا به عبارت بهتر اعلام پشیمانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مقطع زمانی که ایران دو گام -هرچند دیرهنگام- برای کاهش تعهدات برجامی‌اش برداشته است، با واکنش رسانه های مختلف همراه شد.

روزنامه اصلاح طلب «همدلی» در شماره امروز خود با مطلبی تحت عنوان «تحمیل موضع شخصی» به نقد اظهارات شمخانی پرداخت. در گزارش این روزنامه که اصرار دارد برجام را تصمیم نظام و رهبری(!) معرفی کند، نقش پررنگ شمخانی در تصویب برجام را به وی یادآور شده و نوشته است: «نمی‌توان نقش پررنگ علی شمخانی در تصویب برجام به‌عنوان یک قانون را نادیده گرفت. بنابراین او تا پیش از این از مدافعان تصویب برجام بوده و حالا شاید با اتکا به ذهن فراموش‌کار انسان به دنبال آن است تا پای خود را کنار بکشد و همنوا با دولواپسان، اقتدارگرایان و قدرت‌‌طلبان امضای برجام را اشتباه بداند».

در ادامه گزارش، «همدلی» احتمال داده است که اعلام پشیمانی شمخانی از امضای برجام را ناشی از شایعات و اخبار جسته و گریخته درباره کسب و کارهای پرهزینه و سود در کنار نمایش بخشی از دارایی‌ها و ساختمان‌ها و پروژه‌های منسوب به نزدیکان شمخانی باشد.

همچنین علی مطهری در واکنش به اظهارات شمخانی گفته است: «این گفته‌ها درباره‌ برجام موضع شخصی آقای شمخانی بوده است که با موضع نظام فاصله دارد، چراکه برجام تصمیم کل نظام از جمله مقام رهبری بود و به نفع نظام بود و با وضع فعلی هم به نفع نظام است.» [لینک]

در همین باره، کیهان ضمن استقبال از اظهارات شمخانی نوشت: «موضع آقای شمخانی درباره ‌اشتباه بودن امضای برجام، موضعی بجاست که پیش از اینها باید ابراز می‌شد. در حالی که تعداد اندکی از منتقدین از ابتدا و از روی دلسوزی این موضع را ابراز کرده بودند اما دولت به‌جای پاسخ منطقی و برخورد کارشناسانه با این انتقادات، صرفاً به فحاشی و انگ‌زنی به آنان پرداخت».

سایت رجانیوز هم با انتشار مطلبی تحت عنوان «فصل توبه از اعتماد به دشمن» به اظهار پشیمانی شمخانی و دیگر مسئولان ارشد دولت مانند روحانی که اعتماد به آمریکا را دیوانگی خطاب کرده بود، واکنش نشان داد و نوشت: «این سخنان دیرهنگام درحالی است که شمخانی با مسئولیت خطیری که داشته می‌توانست نقشی مهم و جدی در این عرصه برای جلوگیری از تحمیل خسارت‌نامه برجام انجام دهد. البته شمخانی اولین نفری نیست که به انتقاد از برجام و زیر سوال بردن آن بعد از مشخص شدن ضعف های آن پرداخته است. مروری بر اعترافات دولتمردان به اشتباه بودن مذاکرات و نداشتن دستاوردهای مورد انتظارشان (که البته در بیشتر اوقات در کنار دوستان اروپایی و آمریکایی و آن هم به زبان انگلیسی آن را بیان کرده اند) و همچنین پاسخ های محکم رهبرانقلاب به نگرش اشتباه دولت به خصوص شخص حسن روحانی را می توان بزرگ ترین سند خسارت ساز بودن مسیر حل مشکلات داخلی با چشم امید بستن به بیگانگان دانست».

گزارش| علی مطهری: موضع شمخانی درباره‌ی برجام با موضع نظام فاصله دارد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. «همدلی» احتمال داده است که اعلام پشیمانی شمخانی از امضای برجام را ناشی از شایعات و اخبار جسته و گریخته درباره کسب و کارهای پرهزینه و سود در کنار نمایش بخشی از دارایی‌ها و ساختمان‌ها و پروژه‌های منسوب به نزدیکان شمخانی باشد.

  2. سلام-شاید این عالیجناب عرب ایرانی چون می بیند اگر بخواهد بعد از پایان دولت روحانی در صحنه باقی بماند باید تا دیر نشده بجنبد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا