خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راهکاری برای خواب راحت تا عوارض مصرف بی رویه ویتامین D

حسین ایمانی استاد دانشگاه و دکترای تغذیه و رژیم درمانی در مورد ارتباط کم خوابی با تغذیه اظهار کرد: توصیه غذایی به افرادی که دچار کم خوابی هستند این است که مواد غذایی سرشار از کلسیم (مواد لبنی) و ویتامین‌های گروه ب را در وعده شام قرار دهند و از مصرف غذا‌های پر ادویه مانند زنجبیل و فلفل و دارچین و مواد غذایی کافئین دار در شب خودداری کنند.

به گزارش فارس ، وی مصرف شبانه ۱۵ عدد مغز بادام را هم جزو راهکار‌های بهتر خوابیدن در شب عنوان کرد و افزود: یکی از مکمل‌های غذایی که به بهبود روند خواب کمک می‌کند ملاتونین است که مصرف آن در دز ۵ میلی گرم هیچ عارضه جانبی ندارد و با دارو‌های دیگر هم تداخل پیدا نمی‌کند.

دکترای تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به این پرسش که مصرف بی رویه ویتامین D ۵۰ هزار چه عوارضی دارد گفت: ویتامین D جزو ویتامین‌های محلول‌های در چربی است که اگر در دز بالا استفاده شود باعث مسمومیت، سنگ کلیه، خشکی پوست و تهوع و استفراغ خواهد شد بنابراین حتماً باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

این استاد دانشگاه همچنین درمورد توصیه‌های تغذیه‌ای در زمان آلودگی هوا نیز بیان کرد: مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا شامل ویتامین C و E و بتاکاراتن برای محافظت بدن در برابر آلودگی هوا بسیار موثر هستند.

وی افزود: بتاکاراتن رنگ دانه‌ای است که به وفور در میوه و سبزیجات زرد رنگ از جمله هویج و کدو حلوایی و انبه یافت می‌شود. ویتامین C در پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، گریپ فروت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و جعفری وجود دارد، اما ویتامین E بیشتر در روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد و مغزیجات و جوانه گندم است.

دکترای تغذیه و رژیم درمانی در برنامه «روزنه» استفاده از روغن زیتون، کاهش وزن اصولی و کنترل دائمی چربی خون را برای بیماران قلبی ضروری دانست و گفت: یک رژیم غذایی به شرطی سالم و اصولی است که کاهش وزن در آن بین ۲ تا ۴ کیلو در ماه باشد و از پنج گروه غذایی لبنیات و میوه و سبزیجات و غلات و پروتئین‌ها و کربوهیدرات حتماً استفاده شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا