خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی جریان «عدالتخواهان» درباره‌ی قتل علیرضا شیرمحمدعلی

جمعی از فعالین موسوم به عدالتخواهان با عنوان جمعی از عدالتخواه، رسانه‌ای، دانشجویی و سیاسی، در نامه‌ای به قتل علیرضا شیرمحمدعلی واکنش نشان دادند.

متن نامه که در آن ادعایی مطرح شده که انصاف نیوز نمی‌تواند آنها را تایید کند، به نقل از کانال‌های تلگرامی این جریان در پی می‌آید:

یا من هو قائم بالقسط

جناب آقای رئیسی ریاست قوه قضائیه

متاسفانه در 20 خرداد 1398 خبر قتل فجیع علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه، خاطره تلخ قربانیان زندان کهریزک را در ذهن جامعه ایرانی زنده کرد. به راستی چه شده است که با اثبات قصور عوامل قضایی در وقوع جنایت کهریزک پس از یک دهه مجددا می‌بایست شاهد جنایتی از همان جنس و این بار در زندان فشافویه باشیم؟

چه زمانی قرار است دستگاه قضایی به رویه‌های ناعادلانه دادرسی بویژه در حوزه جرایم سیاسی پایان دهد و تا چه هنگام می‌بایست شاهد شنیدن اخبار پرپر شدن جوانان منتقد با اتهام‌های فاقد وجاهت شرعی و اخلاقی در زندان‌های کشور باشیم؟ مگر حفظ جان زندانیان از وظایف سازمان زندان‌ها و دستگاه قضایی نیست؟

مگر قرار نبود اگر خلخال از پای زن یهودی – که در سایه نظام اسلامی است – باز کردند از غصه‌ی آن جان دهیم؟ اینک ما را چه شده است که جوان مردم در زندان های جمهوری اسلامی کشته می‌شود و صدایی از کسی در نمی‌آید؟

آنچه از گزارش‌های منتشر شده برمی‌آید این است که جوان مقتول می‌بایست طبق قانون تفکیک جرائم، به زندانی غیر از فشافویه که محل نگاهداری مجرمین خطرناک است، منتقل می‌شده و نامبرده برای رسیدن به این خواسته‌ی بحق اولیه، دست به اعتصاب غذا نیز زده اما نتیجه‌ای نگرفته است.

پرسش روشن ما از جنابعالی این است که:

چرا اصل تفکیک جرائم در حق علیرضا شیرمحمد علی رعایت نشده؟ آیا این برای تحمیل فشار بیشتر به شخص زندانی نبوده است؟ مواردی که گاه و بیگاه از این رویه منتشر می‌شود، آیا رعایت این اصل منوط به سلیقه قاضی است؟

دوم و مهمتر اینکه چرا باید شرایط بر شخص چنان سخت شود و گوش مسوولین قضایی چنان سنگین گردد، که یک زندانی برای رساندن فریادش ناچار شود زندگانی خود را با اعتصاب غذا به خطر بیفکند؟ و باز هم نتیجه‌ای حاصل نکند تا عاقبت به قتل برسد!

چرا باید عناوین جرائم سیاسی و امنیتی از قبیل «توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی»، «تشویش اذهان عمومی»، «تبلیغ علیه نظام » و… که از حیث موضوعی بسیار سیال و قابل تطبیق بر هر فعل و گفتار عدالتخواهانه است به ابزاری در دست ضابطین قضایی تبدیل شده تا زمینه‌ی اصلاح روندهای ناعادلانه‌ی حکمرانی در کشور از بین برود؟ مگر خداوند در آیه «لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا» جواز بلند کردن صدا به زشتی علیه ظلم و ظالم را نمی‌دهد؟ ظاهرا با منطق موجود، اولین مجرم سیاسی و امنیتی خود خداوند است که این جواز را صادر کرده است!!!

لذا با توجه به موارد یاد شده و موارد متعدد دیگر که از وضعیت نابهنجار زندان‌ها بخصوص فشافویه در فضای اجتماعی منتشر شده است، امضا کنندگان این نامه درخواست داریم که:

1️⃣ مسببان این ماجرا، هرچه سریعتر شناسایی و مورد تعقیب قضایی قرار گیرند

2️⃣ امکانی فراهم شود که امضا کنندگان این نامه، به عنوان افراد مستقل رسانه‌ای، با توجه به وضعیت نگران کننده موجود، از زندان‌ها بازدید کرده و نتیجه‌ی آن را به اطلاع عموم مردم برسانند.

3️⃣ کمیته‌ای از نمایندگان گذشته و حال حاضر مردم، چهره‌های عدالتخواه، فعالین رسانه‌ای و حقوق بشر جهت بازرسی و رسیدگی به ابهامات موجود تشکیل شود.

4️⃣ اين موضوع بر همگان مبرهن است که سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات دارای بندهای اختصاصی در زندان‌ها هستند لذا از شما درخواست داریم ضمن محدود نمودن اختیارات این دو نهاد در امر مدیریت و سازماندهی زندان‌ها، بر عملکرد این دو سازمان (نوع برخورد با زندانیان و نحوه بازجویی‌ها و …) نظارت مضاعف نمایید؛ همچنین امضا کنندگان این نامه درخواست بازدید و نظارت میدانی از بندهای تحت مدیریت این دو نهاد امنیتی را نيز دارند.

سیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ

جمعی از فعالین عدالتخواه، رسانه ای، دانشجویی و سیاسی:

سلمان كديور – دبیر اسبق جنبش عدالت‌خواه دانشجویی
محمدجواد معتمدی نژاد – دبیر سابق جنبش عدالت‌خواه دانشجویی
حجت الاسلام سيد مصطفي موسوي – عضو هیات موسس جنبش عدالت‌خواه دانشجویی
ياشار سلطاني – مسوول سایت معماری نیوز
منصور نظري – شاعر عدالت‌خواه
ياسر عرب – مستندساز و فعال عدالتخواه
مجتبي احمدي – فعال عدالتخواه
هادي مسعودي – عضو اسبق شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی
مصطفي پورخسرواني – مسوول اسبق بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز
صادق پورهاشمي – دبیرسابق کمیته عدالت قضایی ج عدالت‌خواه دانشجویی
سیروس خلیلی – عضو سابق کمیته عدالت قضایی ج.عدالتخواه دانشجویی
صادق طاهري – عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی

ادامه اسامی امضاکنندگان (قسمت دوم):

مهدی اسدی – عضو سابق شورای مرکزی مجمع دانشجویان عدالت‌خواه شیراز
علیرضا نظري – دبیر سابق مجمع دانشجویی آرمان اصفهان
احمد سعيدي – مسوول اسبق جامعه اسلامی دانشگاه شیراز
مرتضي كيا – مسوول اسبق بسیج دانشگاه تهران
علي نانوايي – عضو سابق شورای مرکزی مجمع آرمان تهران
ميثم حيدري – فعال عدالت‌خواه
محمد محمدي – فعال عدالت‌خواه
هادي عليمرداني – فعال عدالتخواه
حجت الاسلام طهماسبي – فعال عدالت‌خواه
مائده تدینی – عضو اسبق شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی
سميرا مرداني – فعال عدالت‌خواه در شیراز
مینا زردشت – فعال عدالت‌خواه در شیراز
فرخنده آشوری، فعال رسانه ای در شیراز

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید
    که ز انفاس خوشش بوی کسی می آید
    ای دوستان ای یاران ای عزیزان…

  2. امیدوارم که نویسندگان این نامه به سرنوشت کسی که ازش دفاع کردند دچار نشوند . ظاهرا در کشور ما افشاگر فساد محکوم است و فاسد آزاد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا