خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جلایی پور پافند ایران را تحسین کرد

حمیدرضا جلایی پور، فعال اصلاح طلب و عضو ارشد حزب اتحاد، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «درباره تجاوز پهباد به حریم هوایی ایران» در حمایت از پافند ایران نوشت:

به نظر می‌رسد (بعنوان یک شهروند غیر آشنا با وضعیت‌های پیشا‌جنگی و جنگی) از حیث تاکتیکی اقدام ج‌ا در مواجهه با پهباد آمریکاییها اقدامی بجا و دفاعی بوده است. زیرا یک هواپیما تجسسی وارد حریم‌هوایی ایران شده و ج‌ا از خودش دفاع کرده است. ضمن اینکه این رخداد نشان داد توان دفاع موشکی ایران در آزمون عملی‌اش موفق بوده است. (بر اساس اطلاعات رسمی و در دسترس موجود باید پدافند ایران را تحسین کرد. آنان نشان دادند ایران لیبی، افغانستان، عراق و سوریه نیست که پهپادهای آمریکایی در آسمان آن جولان بدهند).

از حیث زمانی نیز این دفاع ایران در دوره شصت روزه اولتیماتوم ایران و در زمان مناسبی بوده است. ترامپ باید بداند این‌که آمریکا یک طرفه از برجام خارج شود و بعد یک جنگ و تحریم تمام عیار اقتصادی علیه ایران راه بیاندازد و به حریم ایران تجاوز کند بی‌پاسخ نمی‌ماند (اساسا جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اقدامی آشکارا ضد حقوق بشری است).

اما نگرانی من از ناقص بودن راهبرد کلی ج‌ا در بحران فعلی است که در شعار «نه جنگ و نه مذاکره» اعلام شده است. در صورتیکه ج‌ا شایسته است راهبرد مقاومت و «نه جنگ و مذاکره» را به قصد رفع تحریم‌ها دنبال کند. عقل احتیاط‌گر و عمل‌گرا (خصوصا بر اساس توازن نابرابر قوا بین ایران و آمریکا) می‌گوید که تداوم بلند‌مدت درگیری‌های نقطه‌ای فعلی در دریای عمان برای ایران بهداشتی نیست و می‌تواند ایران را حداقل با یک جنگ تصادفی با ابعاد نامعلوم روبرو کند و این لزوما به نفع ایران نیست و راهبرد ج‌ا باید «دفاع محکم و مذاکره چندجانبه و یک جانبه» با آمریکا و همه دولت‌های موثر دنیا به قصد رفع تحریم‌ها باشد. (۱)


پی‌نوشت

۱-البته داریم راجع به یک موضوع در جریان و پویا صحبت می‌کنیم. مثلا این احتمال را نمی‌توان نادیده گرفت که همین ترامپ با اینکه اگر با ایران وارد جنگ بشود احتمالا انتخابات آینده آمریکا را می‌بازد، ممکن است در پاسخ به سقوط پهپاد دست به یک اقدام تلافی‌جویانه بزند. لذا ما در باره یک وضعیت پایدار صحبت نمی‌کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا