خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نفع دموکرات‌ها از افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا

ایرناپلاس نوشت: شلیک موشک سوم خرداد به پهباد آمریکا در آب‌های سرزمینی ایران، واکنش‌های زیادی را در روزهای اخیر به‌دنبال داشت و با انتشار خبر تصمیم ترامپ مبنی‌بر حمله محدود به ایران و لغو این تصمیم در ۱۰ دقیقه بعد، این واکنش‌ها نیز بیشتر شد. در میان این واکنش‌ها، دموکرات‌های آمریکا نیز مطالبی را در انتقاد از سیاست‌های خارجی ترامپ عنوان کردند که حالا پذیرش بیشتری می‌تواند داشته باشد.

واکنش نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا به سرنگونی پهباد

«راهبرد رئیس‌جمهور ترامپ در قبال ایران یک فاجعه خودساخته است. ترامپ وعده داد که خروج از این توافق به‌نوعی به یک توافق بهتر منجر می‌شود. اما در عوض، آنچه قابل‌پیش‌بینی بود، رخ داد: ایران در حال تقویت قابلیت هسته‌ای خود است.»

این سخنان جو بایدن، یکی از مهم‌ترین کاندیداهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکاست. در واقع بایدن، و سایر دموکرات‌ها، در انتقاد از سیاست خارجی ترامپ ادعا می‌کنند که توافق برجام توانسته بود ایران را کنترل کند، اما خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق، باعث شده است که ایران، برخلاف ادعاهای ترامپ، کشوری غیر قابل کنترل شود. این ادعاهای دموکرات‌ها، حالا و پس از حمله موشکی ایران به پهباد آمریکایی، در عرصه سیاست داخلی آمریکا باورپذیرتر از گذشته است. مشابه این ادعاها را دو کاندیدای دیگر ریاست جمهوری آمریکا و عضو مجلس نمایندگان این کشور نیز مطرح کرده‌اند.

برنی سندرز، سناتور برجسته آمریکایی نیز در واکنشی انتقادی به خبر تصمیم ترامپ مبنی بر حمله به ایران، در توییتر خود نوشته است: «ما باید این بحران را با ایران به‌صورت دیپلماتیک حل کنیم نه از طریق جنگ». او در توییت دیگری که امروز صبح منتشر شد نیز با تأکید بر اینکه هرگونه حمله نظامی به ایران نیازمند تأیید کنگره است، هرگونه اقدام نظامی از جانب دولت ترامپ را غیرقانونی دانسته است.

الیزابت وارن، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات نیز در انتقاد از سیاست خارجه ترامپ گفته است که «ترامپ از توافقی که در حال اجرا بود، خارج شد و یک درگیری غیر ضروری دیگر را آغاز کرد؛ در حالی که او قول داده بود نیروهای نظامی را به آمریکا برمی‌گرداند».

توضیحات ترامپ و انتقاداتی که افزایش یافتند

در واکنش به انتشار گسترده خبر تغییر تصمیم ترامپ مبنی بر حمله به ایران، رئیس جمهور آمریکا در یک رشته توییت علت تصمیم خود را توضیح داد و بیان کرد به این علت مانع از حمله به ایران شده است که این حمله باعث مرگ ۱۵۰ نفر می‌شد. اما این توییت ترامپ، انتقادات به او را افزایش داد.

برخی از کاربران آمریکایی توییتر، در واکنش به اظهارات ترامپ، آن را دروغ خواندند و ادعا کردند که ترامپ حمله به ایران را لغو کرد، چون پوتین به او گفته بود. این ادعا با توجه به سوابق ترامپ می‌تواند در جامعه سیاسی آمریکا مورد پذیرش قرار بگیرد، چرا که هنوز پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسته نشده است؛ انتخاباتی که منجر به انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور شد و بسیاری از آمریکایی‌ها ریاست جمهوری او را نتیجه دخالت روسیه در آن انتخابات می‌دانند.

اندی لَسنر، یک کارگردان برنامه‌های تلویزیونی آمریکا در توییتی نوشته است: «ترامپ به خاطر اینکه پوتین به او گفته بود، حمله را لغو کرد. من خوشحالم که ما مردم را نمی‌کشیم، اما بیایید خودمان را در مورد اینکه چرا ترامپ حمله به ایران را لغو کرد فریب ندهیم. دونالد ترامپ حرف پوتین را گوش می‌کند».

تونی پانسنسکی (Tony Posnanski)، قهرمان مسابقات پاورلیفتینگ، در کامنتی که زیر توییت ترامپ گذاشته و نزدیک به ۹هزار لایک داشته، گفته است: «هیچ‌کدام از سخنانت واقعیت ندارد. حتی یک کلمه از آن. هیچ فرمانده‌ای نمی‌گوید «۱۵۰ نفر می‌میرند قربان». پوتین به تو گفت که حمله نکن. تو هم ترسیدی و عقب کشیدی».

در کامنت دیگری که نزدیک به ۲۰۰۰ لایک داشته، خطاب به ترامپ آمده است: «تو عقب کشیدی چون رئیست، پوتین، از تو این را خواسته بود. تو اهمیتی به جان مردم نمی‌دهی و همه می‌دانیم که در مورد مرگ آن‌ها فکر نمی‌کنی. تو همین حالا در همان منطقه، کودکان را به قتل می‌رسانی».

خروج آمریکا از برجام، وضع را بدتر کرده است

اما انتقادات به ترامپ در همین حد محدود نماند و تصمیم ترامپ برای خروج از برجام نیز مورد انتقاد برخی از کاربران آمریکایی توییتر قرار گرفت. سیگنوریل (Michelangelo Signorile)، روزنامه‌نگار آمریکایی در واکنش به توییت ترامپ که گفته بود اوباما به ایران ۱۵۰ میلیون دلار پول داده است، حرف‌های او را دروغ خوانده و گفته است: «آن‌ها دارایی‌هایی بلوک شده ایران بوده است که به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای به ایران بازگردانده شده، توافقی که حتی پوتین نیز آن را امضا کرد. اما تو از آن بیرون آمدی و حالا ما را در آستانه جنگ برده‌ای».

راب شردن، هنرمند و عکاس آمریکایی نیز در انتقاد به سیاست خارجی ترامپ در توییتی که بیش از ۳۰۰۰ لایک داشته، نوشته است: «ایرانیان به معنای واقعی کلمه از حد ذخایر اورانیوم خود فراتر رفته‌اند، چون تو توافق خوبی که با آن‌ها شده بود را نادیده گرفتی».

اما در میان این انتقادات، توییت‌های سَم وینوگراد (Sam Vinograd)، تحلیلگر امنیت ملی شبکه CNN نیز قابل توجه بود. او در رشته توییتی انتقادی با اشاره به هزاران نیروی آمریکایی که در منطقه خاورمیانه هستند از خطر واکنش ایران به حمله احتمالی آمریکا گفته و پاسخ ایران را مرگبار توصیف کرده است. به نوشته او:«بی‌مسئولیتی در رابطه با ایران، ما را به‌جایی که امروز در آن هستیم قرار داده است. ایران می‌تواند این قسمت آخر داستان را به‌عنوان قربانی بازی کند و از این تغییر تصمیم ترامپ استفاده کند تا فعالیت‌های «دفاعی» خود را افزایش دهد که این امر تنش را افزایش می‌دهد.توقف حمله به ایران تصمیم درستی بود، چرا که حمله به دارایی‌های ایران مناسب نبود و می‌توانست هزاران آمریکایی (و حتی بیشتر) را تحت خطر قرار دهد. اما این تغییر نظر عمومی بدون هزینه نخواهد بود.»

به نظر می‌رسد انتشار خبر تغییر تصمیم ترامپ در رابطه با حمله به ایران، نه‌تنها در عرصه سیاست خارجی، بلکه در عرصه سیاست داخلی نیز برای ترامپ هزینه داشته است. این نکته قابل توجه است که این خبر را اولین بار نشریه نیویورک تایمز که از مخالفان سرسخت ترامپ است منتشر کرده بود؛ نشریه‌ای که ترامپ در گذشته آن را خائن خوانده بود. حالا با انتشار این خبر، دموکرات‌ها بیش از پیش توانسته‌اند سیاست‌های خارجه دولت ترامپ را مورد انتقاد قرار دهند. انتقاداتی که بیش از گذشته می‌تواند توسط مردم آمریکا پذیرفته شود. باید دید واکنش ترامپ به این انتقادات در عرصه خارجی چگونه خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا