خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دین‌ورزی روشنفكرانه، گزینۀ آخر

به گزارش انصاف نیوز، «رضا بابایی»، پژوهشگر فرهنگی در یادداشتی تلگرامی نوشت:

امروز مقاله‌اي را مي‌خواندم كه مي‌خواست ثابت كند دكتر سروش، هيچ اعتقادي به اسلام و اديان و پيامبران ندارد. مقاله، ظاهر علمي داشت و پر از نقل قول و داوري. نويسنده در ابتداي مقاله گفته بود كه عبدالكريم سروش، نه تنها اعتقادي به اسلام و تشيع ندارد، بلكه مي‌كوشد اسلام را ضعيف كند و جوانان را از دين برگرداند.

نويسندۀ اين مقاله، از دوستان سابق من است. در دوران جواني مدتي با ايشان حشر و نشر داشتم. اگرچه به دليل سمت‌ها و جايگاهي كه اكنون يافته است، بعيد است كه روزي او را در كوچه و خيابان ببينم، ولي قصد دارم اگر روزي او را در جايي ديدم به او بگويم:

دوست عزيزم، اگر كسي گفت من مسلمانم و عالي‌ترين تجربه‌هاي معنوي را در نزد پيامبران و علي(ع) مي‌دانم، شما چرا اصرار داريد كه ثابت كنيد او مسلمان يا شيعه نيست؟ شما گمان مي‌كنيد كه اگر ثابت كنيد سروش، از اسلام برگشته است، دوستداران او، او را رها مي‌كنند و سراغ شما مي‌آيند؟ نه برادر.

بيشتر كساني كه به سروش و مانند او دخيل بسته‌اند، در پي يافتن دستاويزي براي ادامۀ دينداري‌اند؛ چون به جايي رسيده بودند كه دينداري به شيوۀ سنتي براي آنان ممكن نبود؛ اما چون نمي‌توانستند از دين، دل بكَنند، پيش خود گفتند كه اين گزينه را هم مي‌آزماييم.

اگر روشنفكري ديني نبود، بسياري از آنان از دين عبور مي‌كردند و به راهي مي‌رفتند كه قطعا آن راه، به شما ختم نمي‌شد. گمان نكنيد كه اگر ثابت كنيد سروش، بد است، مخاطبان او توبه مي‌كنند و به دامان شما بازمي‌گردند. نخير! گزينۀ بعد براي اكثر آنان، بي‌ديني و بلكه دين‌ستيزي است.

من اگر جاي شما بودم و درد دين داشتم، سعي مي‌كردم به هزار دليل ثابت كنم كه سروش و مانند او از دايرۀ مسلماني بيرون نرفته‌اند و كساني كه گرد ايشان را گرفته‌اند، دلدادۀ اسلام و مسلماني‌اند. مگر اينكه عقيده داشته باشيد كه بي‌ديني بهتر از دين‌ورزي روشنفكرانه است. البته اگر چنين عقيده‌اي داشته باشيد، من شما را سرزنش نمي‌كنم. چون بالاخره اين ديگ بايد براي شما بجوشد و اگر نجوشد، لابد در آن كلۀ سگ مي‌جوشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بنده هم معتقدم که بی دینی بهتر از دین ورزی روشنفکرانه-همان اباحه گری تاریخی- است چرا که حداقل تکلیف بی دین ها با خودشان روشن است. روشنفکران تلاش می کنند عقاید و اعمال ملحدانه را در قالب دین عرضه کنند که به نوعی ایجاد سوء تفاهم است. ولی اینطور هم نیست که کسی که خود را مسلمان می داند را مسلمان ندانیم. حتی منطبق با قرآن غیر مومن هم نمی توانیم بدانیم.

    وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا
    و به کسی که نزد شما اظهار اسلام می کند نگویید که مومن نیستی-94 نساء

  2. اتفاقا دین ناب همان قرائت روشنفکرانه از دین هست و نه برداشت قدیمی … زندگی به سبک مدرن و اخلاق و معنویت را توامان در خود دارد …

  3. بعضی فکر می کنند،با برداشت آنها اسلام تغییر می کند.هر کس آزاد است برداشت خودش را داشته باشد ولی حق ندارد بگوید این که من میگویم اسلام است مگر در معرض قرار بگیرد؛و اتفاق همه مسلمانان در اثبات یا نفی آن باشد.در غیر این صورت برداشت شخصی باعث انحراف دیگران می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا