خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرنگونی پهپاد آمریکا: خبر اصلی / خبر جعلی

در ساعات گذشته، یک مطلب جعلی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی داشت که به نقل از یک مقاله‌ی روزنامه‌ی نیویورک تایمز (که لینک آن را نیز در انتهای مطلب آورده است) ادعا می‌کرد «سرنگونی پهپاد آمریکایی، یک تله و فریب اطلاعاتی بوده است برای شکستن سپرهای سایبری سامانه موشکی ایران!».

این مطلب را بخوانید:

«« #بسيار_مهم
خبري بسيار جالب كه فكر كنم پس از مطالعه، همانند من بعلت اذعان به بازي زيباي دونالد ترامپ، كلاه خود را از سر بر ميداريد!
پهباد گلوبال یک تله سایبری بوده!!!
منهدم کردن پهباد امریکایی بخشی از نقشه حمله سایبری امریکا بوده است..! یک مقام پنتاگون که نخواست نامش فاش شود گفت: ماهها بود که برای نفوذ به سیستم بسته پدافند ایران تلاش میکردیم اما سیستم پدافند موشکی از نوع بومی و سیستم نا شناخته بود.
بارها به حریم ایران وارد شدیم اما واکنش مورد نظر خود را دریافت نکردیم .‏ پروژه ای با نام بال شاهین اجرا شد که در آن برای فعال کردن سیستم موشکی ایران پهبادهایی را وارد حریم هوایی ایران نمودیم. بدلیل حساسیت پروژه و نیز تحریک قطعی سیستم موشکی ایران از پهباد “گلوبال” استفاده شد . تا ضمن انجام جنگ الکترونیک ، تمامی لایه های دفاع موشکی شناسایی شود . ‏همزمان برای هدایت دقیق و نفوذ به سامانه دفاع موشکی ایران یک فروند هواپیمای تجسس P-8 پهباد را اسکورت نمود و به محض فعال شدن سیستم شناسایی پدافند موشکی ایران ، از طریق هواپیمای p-8نفوذ سایبری انجام شد و سیستم دفاع موشکی ایران هک شد.
‏كامل‌تَر براي دوستان علاقه مند و بدنبال منبع! [لینک] »»

اما واقعیت چه بود؟

واقعیت این است که در سراسر مقاله‌ی نیویورک تایمز، کمترین اشاره‌ای به این داستان‌سرایی وجود ندارد و در عوض فکت‌ها و نکات آن کاملا عکس این داستانسرایی ساختگی است.

مقاله‌ی نیویورک تایمز درباره‌ی حمله‌ی سایبری به سپاه پاسداران ایران، حاوی سه نکته‌ی کلیدی است که عینا به فارسی برگردانده شده است:

یک: “بسیار دشوار بتوان تاثیر یک حمله‌ی سایبری را بر سامانه‌ی پرتاب موشک، مشخص کرد. تنها در صورتی این کار ممکن است که ایران تلاش می‌کرد یک موشک دیگر شلیک کند اما ناکام می‌ماند… تقریبا قطعی است که تاثیر یورش سایبری پنجشنبه، موقتی است. شبکه‌های رایانه‌ایِ از کار افتاده را می‌توان به چرخه‌ی عادی عملیات بازگرداند. این گونه یورش‌ها، زمانی کارساز هستند که با اقدام‌های دیگری همراه شوند و در بهترین حالت می‌توانند توانش نظامی دشمن را پس بزنند نه اینکه نابود کنند.”

دو: “به گفته‌ی مقام‌های کنونی و پیشین آمریکا، ارتش و مقام‌های اطلاعاتی این کشور، همچنین تلاش دارند تا فرای عملیات آنلاین (سایبری)، زنجیره‌ی عملیات دیگری را طراحی کنند که تنش میان ایران و آمریکا را افزایش نمی‌دهد اما تلاشی است برای بازدارندگی تهاجم‌های بیشتر ایران و ترغیب این کشور به توقف یا کاهش جنگ سایه.”

سه: “مقام‌های آمریکایی می‌گویند بر این باورند که ایران از یورش‌های بیشتر به تانکرها یا هواپیماهای آمریکایی باز می‌ایستد اما چنانچه ایالات متحده نتواند راهی را برای یک بازدارندگی پابرجا پیدا کند، ایران به احتمال زیاد، یورش‌های خود را از سر می‌گیرد به این امید که به واشنگتن فشار آورد تا تحریم‌های اقتصادی‌اش را کاهش دهد.

تنها اطلاعات درست در خبر جعلی بالا، لینک مقاله‌ی نیویورک تایمز است. به نظر می‌رسد که نویسندگان این داستان جعلی، اطمینان داشته‌اند که خوانندگانشان یا توانایی خواندن مطلب اصلی را ندارند، یا وقتش را ندارند یا انگیزه‌اش را. خبر جعلی، یک آفت بزرگ برای رسانه‌های اجتماعی است که از تشنگی جامعه به کسب اطلاعات، فرصت کم خوانندگان برای ارزیابی و واکاوی حقیقت و ناآگاهی آنان سوء استفاده می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا