خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی سه عضو اروپایی برجام

سه عضو اروپایی برجام در بیانیه مشترکی خواهان اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق هسته ای شدند و آن را در راستای رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای و امنیت جمعی دانستند.

به گزارش ایرنا نمایندگان آلمان، فرانسه و انگلیس عصر دوشنبه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره بررسی سرنگونی پهپاد آمریکایی در روز پنج شنبه گذشته تشکیل شد و بدون نتیجه مشخصی پایان یافت، با حضور در جمع خبرنگاران بیانیه ای را قرائت کردند.

کریستف هاسگن نماینده آلمان که این بیانیه را قرائت کرد، افزود: عمیقاً از افزایش تنش در منطقه خلیج فارس پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی ایران در ۲۲ ماه مه، نگران هستیم. این تنش، خطر اشتباه محاسباتی و درگیری را افزایش می دهد. ما خواستار کاهش تنش با اجرای کامل مقررات بین المللی هستیم.

وی ادامه داد: بار دیگر با شدیدترین شکل، حمله به نفتکش ها در خلیج عمان، خرابکاری چهار کشتی در بندر الفجیره و تهدید آزادی ناوبری و صلح و امنیت در منطقه را محکوم می کنیم. حملات به نفتکش ها مخل آزادی ناوبری و حمل ونقل دریایی است که خطر زیست محیطی را هم به همراه دارد و ظرفیت بی ثباتی را که در منطقه پیش از آن وجود داشته است، فعال می کند.

نماینده آلمان در سازمان ملل متحد با اشاره به برگزاری نشست شورای امنیت برای ارائه گزارش دوره ای دبیرکل سازمان ملل درباره چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اضافه کرد: فرانسه، آلمان و انگلیس بار دیگر بر اجرای کامل این قطعنامه و حفاظت از برجام تاکید می کنند.

هاسگن تاکید کرد: معتقدیم اجرای برجام و این قطعنامه، مشارکت در کاهش تنش های منطقه و منع گسترش تسلیحات اتمی در جهان است.

وی در ادامه قرائت بیانیه، تصریح کرد: متعهد می شویم که برای اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به سختی کار کنیم و از همه طرف ها می خواهیم که مشابه این کار را انجام دهند. منافع همه در این است که خویشتنداری نشان دهند و از هر اقدامی برای تضعیف این رکن مهم رژیم منع گسترش سلاح های اتمی و امنیت جمعی خودداری ورزند.

به نوشته‌ی ایرنا توافق هسته ای ایران که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید، بر اساس گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی که تنها مقام بین المللی نظارت بر اجرای این توافق است، به همه تعهدات خود تحت برجام عمل کرده است.

اما دولت آمریکا در هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از این توافق که پشتوانه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هم دارد، خارج شد و به طور غیر قانونی و قلدرمآبانه، تحریم های شدیدی را علیه مردم ایران وضع کرد.

از آن زمان تا کنون، جمهوری اسلامی ایران از همه طرف ها به خصوص کشورهای اروپایی عضو برجام خواسته است تا به تعهدات خود عمل کنند اما برخلاف معرفی سازوکار مالی به نام اینستکس، هنوز اقدام ملموسی از سوی اروپایی ها مشاهده نشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا