خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علیرضا قربانی بخاطر نوازندگان خانم، منع قانونی در برگزاری کنسرت اصفهان دارد!

محمدرضا جان‌نثاری می‌گوید گفتند «اینجا مگر چه فرقی می‌کند و مگر با قانون نیست؟» گفتیم چرا. شما این را به قانون تبدیل کنید و بعد بگویید قانون با قانون فرقی نمی‌کند.

به گزارش ماهرخ عباسپور از خبرآنلاین، علیرضا قربانی از اواسط اردیبهشت تور کنسرت‌هایش را در شهرهای مختلف ایران شروع کرد و از اواخر خرداد تا اواخر تیر، هم هر شب در کاخ سعدآباد تهران کنسرتش را برگزار کرد و با استقبال کم‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شد و نکته جالب‌تر ماجرا این است که در ادامه این رویداد، تورکنسرت‌های قربانی به کانادا و استرالیا و اروپا رفت و این رویه و علاقه به برگزاری کنسرت تا به امروز ادامه پیدا کرد و به جرئت می‌توان گفت که قربانی و صدایش مورد استقبال قرار گرفتند.

روزگار غریبیست نازنین…

متن نامه این‌گونه شروع شد، کدام نامه؟

«روزگار غریبیست نازنین…

متاسفانه طی روزهای گذشته علیرغم تلاش و پیگیری‌های خارج از تصور تیم اجرایی برای برگزاری کنسرت در شهر اصفهان، مجوز کنسرت صادر نشد. به عنوان عضوی از جامعه هنر مستقل کشور اعلام می‌کنم، کم سعادت بودیم از دیدار مردم شریف و هنرپرور اصفهان که سهم غیرقابل انکاری در فرهنگ و هنر این سرزمین و حال و هوای یگانه‌اش دارند.

از همه عزیزانی که مثل همیشه با مهر برای حضور در کنسرت اشاره شده برنامه‌ریزی کرده بودند، عذرخواهی می‌کنیم و با لطف پروردگار و امیدوار به رفع برخی موانع غیر منطقی و با انرژی مضاع به دیدارتان خواهیم آمد. شرح سختی و مشکلات و پیچیدگی‌های پیش روی این مسیر در این مقال نمی‌گنجد.

با مهر و سپاس. علیرضا قربانی. یکشنبه 23 مهر ماه 1402»

25 مهر بود که محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان گفت: «مجوز کنسرت توسط وزارت ارشاد و همچنین اداره ارشاد اصفهان صادر شده بود. با این حال به دلیل اتفاقی که این میان رخ داد فرمانداری اصفهان نامه لغو را زدند و گفتند فعلا (برگزارکنندگان کنسرت) دست نگه دارند تا مساله‌ای بررسی شود.

وی با اشاربه به پیگیری‌های خود نسبت به ماجرا اضافه کرد: من به شخصه با علیرضا قربانی تماس گرفتم و عذرخواهی کردم. خود آقای قربانی هم گفت که مجموعه وزارت ارشاد همه همکاری‌ها را داشته است.

سالاری تصریح کرد: درباره بخشی از ماجرا هم همانطور که می‌دانید هم تامین استان و هم نهادهای دیگر که تامین را در اختیار دارند باید اظهار نظر کنند.

وی اضافه کرد: این اتفاق باعث شد با آقای قربانی تماس بگیرم و عذرخواهی کنم با اینکه وزارت ارشاد در این اتفاق واقعا مقصر نبود. با استاندار اصفهان هم گفتگو شد و خود آقای وزیر هم با استاندار صحبت کردند و امیدواریم به زودی رفع مشکل شود.

معاون هنری ارشاد در پاسخ به مجری درباره شایعه حضور نوازندگان زن در کنسرت که باعث لغو آن شده است، بیان کرد: این یک گمانه زنی است چون ما در شهر اصفهان هنرستان موسیقی دختران را داریم و زیر نظر وزارت ارشاد است. ضمن اینکه شب قبل هم گروه دیگری از خوانندگان پاپ در آن سالن برنامه اجرا کرده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ورود فرمانداری به ماجرا یادآور شد: باید توجه داشت وقتی خبری به نهادهایی از حوزه امنیت و تامین استان می‌رسد و مشکلی این چنینی پیش می‌آید ممکن است به دلایلی احتیاط کنند.

سالاری در ادامه درباره جلسه شورای تامین قبل از صدور مجوز گفت: مجوز صادر شد و نامه توسط ارشاد به اماکن هم رفت و دوستان از اماکن هم مجوز گرفتند در این فاصله اتفاقی باعث شد که فرمانداری نامه بزند و بخواهد کنسرت لغو شود. این که ابعاد ماجرا چیست و اینکه به خاطر نوازنده خانم بوده است یا چیز دیگر، هنوز به آن نرسیده‌ام. بالاخره شرایط منطقه همانطور که مستحضر هستید ملتهب است و شاید هم به دلیل موارد این چنینی بوده است.

وی در پایان عنوان کرد: انشاءالله مشکل حل می‌شود و به زودی شاهد کنسرت آقای قربانی خواهیم بود.»

توضیحات حیرت انگیز…

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در یک نشست خبری به تشریح دلایل عدم صدور مجور کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان علیرغم صدور مجوز ارشاد، پرداخت: «بحث اینکه آقای قربانی می‌خواهد در اصفهان کنسرت اجرا کند هیچ مانع قانونی نداشت مگر یک نکته؛ و آن نکته این است که ایشان در تیم نوازندگان خود از خانم نوازنده استفاده می‌کرد. این موضوع اولاً هنوز تعریف قانونی ندارد و یک چیز نویی است و حتماً باید وزارت ارشاد راجع به این موضوع تصمیم ملی بگیرد و ابلاغ کند که آیا اجازه هست این کار را بکنیم یا نه. چون نظرات فقهی در قبال این موضوع متفاوت است که آیا زن می‌تواند تک‌نواز باشد؟ در این زمینه نظر فقهی وجود دارد و باید برای آن تکلیف ملی معلوم شده و ابلاغ شود. دوم اینکه توجه کنید که ما باید همه افکار عمومی را در نظر بگیریم، بالاخره قشر عظیمی از افکار عمومیِ ما این موضوع را نمی‌پسندند. صراحت هم ندارد، تعیین تکلیف رسمی هم درباره این موضوع نشده است.

از آقای قربانی خواهش شد به واسطه اینکه اصفهان وضعیت خاصی از لحاظ اعتقادات مردم دارد (واقعاً مردم اینجا اعتقادات خاص خودشان را دارند) و اینجا را نمی‌شود با جای دیگر مقایسه کرد از تک‌نواز زن استفاده نکند. گفتند «اینجا مگر چه فرقی می‌کند و مگر با قانون نیست؟» گفتیم چرا. شما این را به قانون تبدیل کنید و بعد بگویید قانون با قانون فرقی نمی‌کند. ما نمی‌توانیم اگر کاری یک جایی عرفاً انجام شد بگوییم این قانون است، ممکن است جایی هیچ‌کس هیچ چیزی نگوید و عرف مردم هم آن را بپذیرند، ولی در عرف ما پذیرفته نیست. خواهش کردیم از ارشاد که به آقای قربانی بفرمایید که این نوازندگان در اصفهان حذف شوند و کنسرت را برگزار کنید، مثل ده‌ها کنسرت دیگری که در اصفهان برگزار شد و می‌شود. یک موضوع جدیدی بود و این موضوع جدید از لحاظ مسائل گوناگون ابهام داشت و باید این مسائل توسط وزارت ارشاد و دستگاه‌های دیگری که متولی هستند تصریح شده و حکم آن صادر شود که این چه حکمی دارد. البته ما یک استدلال دیگری هم داریم، من واقعاً خودم مثل شما دغدغه این موضوع را داشتم و در این رابطه به حکم مقام معظم رهبری رجوع کردم که طبق نظر ایشان باید ملاحظاتی برای آن انجام بگیرد که آیا می‌شود این کار را انجام داد یا نه.»

این سخنان دو روز قبل (24 آبان) و پس از گفتگوی تصویری محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و تاکید و الزام درباره نبود هیچ محدودیتی در برگزاری کنسرت در هیچ کدام از استانهای کشور، در اصفهان مطرح شده است که نشانگر نبود هماهنگی و انسجام مدیران فرهنگی – امنیتی استانها و مرکز می تواند تعبیر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا