خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشتاد و هشت و اهمیت آن حتی در این روزها

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:

در هفته‌های اخیر چهار موضوع دادگاه محمدرضا خاتمی، مناظره تاجزاده و زاکانی، انتشار ویدئوهایی از سخنرانی سه مقام ارشد سپاه در سال۸۸ و دهمین سالگرد انتخابات هشتاد و هشت یک‌بار دیگر آن انتخابات و بحران سیاسی-اجتماعی پس از آن را مورد توجه رسانه‌ها قرار داده است. اما نسبت توجه به بحران۸۸ با این روزها چیست؟

۱. یکی از دلایل اهمیت زنده نگاه داشتن بحث درباره‌ی انتخابات۸۸ را می‌توان به زمان اندک باقی مانده تا انتخاباتی دیگر در اسفندماه ۹۸ مرتبط دانست و احتمال تکرار شدن همان خطاهای ده سال قبل. شاید بازخوانی بی‌طرفانه و منصفانه‌ی انتخابات پر حاشیه‌ی سال ۸۸ و عبرت‌گیری از وقایع مرتبط با آن انتخابات، فضای سیاسی را به سمت و سویی هدایت کند که شاهد هشتاد و هشتی دیگر در نود و هشت نباشیم!

۲. از سویی دیگر در این روزها و به دلیل افزایش فشارهای خارجی مساله‌ی همدلی اجتماعی و انسجام ملی جایگاهی ویژه پیدا کرده است. در روزهایی که شاهد افرایش فشار تحریم‌ها و بازگشت سایه‌ی شوم جنگ هستیم و از این دو ناامیدکننده‌تر افق روشنی نیز برای تغییر این وضعیت مشاهده نمی‌شود تنها راه تحمل این شرایط سخت و پیچیده ترمیم شکاف‌های به جای مانده از سال‌های دور و نزدیک و درمان جراحت‌های حاصل از آن درگیری‌ها است. با چنین رویکردی نیز تعیین تکلیف ابهامات و گلایه‌های باقی مانده از انتخابات۸۸ حائز اهمیت به نظر می‌آید.

۳. مساله‌ی حصر سران جریان اعتراضی پس از انتخابات ۸۸ و محروم شدن بخش بزرگی از چهره‌های مطرح و شایسته‌ی جریان اصلاح‌طلب از حضور در سطوح خرد و کلان مدیریتی کشور به دلیل مسایل مربوط به آن انتخابات، حتی تا همین روزها، علتی دیگر برای توجه به پرونده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ است. بسیاری از رد صلاحیت‌ها در دوران انتخابات و در هنگام انتصاب مدیران با وجود گذشت بیش از ده سال از آن دوره‌ی انتخابات هم‌چنان تحت تاثیر گفتمان «فتنه – بصیرت» است. در چنین شرایطی بلاتکلیف باقی نگاه داشتن پرونده‌ی آن انتخابات به نوعی محروم‌سازی ساختار مدیریتی کشور از گروه بزرگی از شایستگان هم خواهد بود.

۴. یکی دیگر از دلایل ضرورت رجوع به سال ۸۸ به عدم جبران خطاهایی بازمی‌گردد که حتی اصولگرایان هم به وقوع آن معترف هستند که مهم‌ترین آن به رفتار خلاف قانون جمعی از اعضای شورای نگهبان و برخی افراد در نهادهای نظامی کشور در حمایت علنی از محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات بازمی‌گردد. آنچه بیشتر از این عدم جبران مایه‌ی نگرانی است نبود نشانه‌ای روشن از عدم تکرار آن خطاهاست. به نظر می‌آید که ضرورت جبران خطا از سوی افرادی که مسوولیتی داشته و یا دارند، به‌خصوص نگاهبانان قانون اساسی بیشتر از دیگرانی‌ست که با وجود سوابق‌شان در نظام سیاسی، در آن روزها تنها در جایگاه یک نامزد انتخاباتی بوده‌اند و نه بیشتر.

۵. نکته‌‌ی پایانی آن که تاکید چهره‌هایی همچون مصطفی تاجزاده و رضا خاتمی در خصوص بررسی ابهامات موجود درباره‌ی پرونده‌ی انتخابات۸۸ بر این است که هدف آنان به هیچ وجه مچ‌گیری و یا رویارویی با نظام نیست بلکه بحث بر سر جلوگیری از تکرار خطاهای رخ داده از هر دو سوی آن بحران است. اگر دستگاه‌های ذی‌ربط با چنین رویکردی آنچه از سوی دلسوزان کشور گفته می‌شود را پذیرا باشند آن‌گاه می‌توان امید داشت تا با تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب با اعضایی که ملی و مرضی‌الطرفین باشند از تکرار خسارت محض دیگری همچون بحران پس از انتخابات۸۸ جلوگیری به عمل آورد.

هشتاد و هشت این روزها

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. انتخابات نزدیک شدن و اصلاح طلبان یکی یکی به هر بهانه ای دارای پرونده می شوند مبارک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا