خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر بهداشت عازم عراق می‌شود

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد‌: هفته آینده معاون اول رییس جمهوری و بنده در راس هیاتی عازم عراق هستیم و فرصت مناسبی است تا با مسئولین این کشور در خصوص ریزگردها گفتگو و چاره اندیشی شود.
به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن قاضی زاده (هاشمی) در جلسه با مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص ریزگردها در هیات دولت و تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهوری به موضوعات استان خوزستان، گفت: در این جلسات وزرا و مسئولین مرتبط نظیر سازمان محیط زیست، وزارت نفت، وزارت نیرو، هلال احمر، وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سایر نهادهای مرتبط حضور داشتند و در خصوص ریزگردها بحث و تبادل نظر شد.
وی با تاکید بر ضرورت همفکری و بهرگیری از صاحبنظران در رفع مشکل ریزگردها، افزود: بخشی از مشکل ریزگردها مربوط به کشور عراق و بخش دیگر مربوط به کاهش بارش و خشک شدن تالاب های هورالعظیم و مناطق جنوب شرقی استان است و معتقدم که به جای اینکه به دنبال مقصر در وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط بگردیم، باید با کار علمی و جمع بندی مشخص بتوانیم راهکار مناسبی برای رفع این معضل پیدا کنیم و به شرایط مناسب برگردیم.
وزیر بهداشت کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی و کاهش ورودی آب سدها را بخشی از عوامل ایجاد ریز گردها نام برد و گفت: متاسفانه گردو غبار در این منطقه به سرعت ایجاد شد و به اعتقاد بنده باید با استفاده از مطالعات بین المللی و محققینی که به اکوسیستم کشورمان تسلط کافی دارند، بتوانیم در رفع این مشکل قدمی برداریم.
وی در حوزه برنامه های کوتاه مدت با تاکید بر ضرورت تجهیز سازمان هواشناسی به دستگاه های هشداردهنده سریع، افزود: باید اعتبارات تجهیز آنها تامین شود تا مردم زودتر مطلع شوند که منجر به گرفتاری و مختل شدن زندگی آنها نشود.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه خشکسالی بخشی از زندگی ما شده است، در ادامه گفت: در بازدیدی که از حمیدیه، سوسنگرد، هویزه، طلاییه، جفیر کوشک و تالاب های هورالعظیم در نقطه صفر مرزی داشتیم مشخص شد که بخش عمده ای از گردو خاک مربوط به این منطقه بود و بادی که از سمت کشور عراق می وزد این مسئله را ثابت می کند.
قاضی زاده خاطرنشان کرد: تلاش کنیم که با اطلاع رسانی صحیح و به هنگام، مردم را نسبت به مسئولین بی اعتماد نکنیم و امیددادن به مردم برای حل مشکلات را جایگزین نگرانی و تشویش های بیهوده نماییم.
وزیر بهداشت در پایان این نشست با تاکید بر اینکه مردم، قوای کشور را از هم جدا نمی دانند، گفت: در اقداماتی که انجام می شود اگر اشکالی وجود داشته باشد متوجه کل نظام است. وی اظهار امیدواری کرد که با همفکری و هم افزایی همه قوا مشکلات استان به طور ریشه ای مرتفع شود.
قاضی زاده در حاشیه بازدید از سوسنگرد، هویزه، منطقه طلاییه و نقطه صفر مرزی در تالاب های هورالعظیم گفت: مردم ما توقع قول ندارند، توقع عمل دارند و تحقق این امر مستلزم داشتن عزم جدی در همه مسئولین کشور برای رفع مشکلات است .
وی افزود: اظهارنظر در خصوص علت اصلی ریز گردها و ارائه راهکار برای رفع مشکل نیازمند تحقیقات وسیع در مراکز تحقیقاتی است و صرفا با بازدید یک روزه نمی توان علت یابی کرد.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه، آنچه به عنوان نماینده ویژه هیات دولت به بنده سپرده شده بود، بررسی منطقه و ارائه گزارشی به رییس جمهوری و هیات وزیران است که البته بنده به عنوان مسئول سلامت کشور، ضرورت دارد که با اقدامات به موقع و موثر در خصوص کاهش عوارض ریزگردها در سلامت مردم تمهیدات لازم را فراهم کنیم.
قاضی زاده بخش عمده مشکلات پیش آمده را کمبود آب ناشی از کاهش بارندگی اعلام کرد و گفت: دولت باید از مسیرهای علمی این موضوع را آسیب شناسی کند تا تجربه دریاچه ارومیه مجددا تکرار نشود.
وی در ادامه تاکید کرد: باید اجازه دهیم محققان این حوزه نظر بدهند ، دانشگاه جندی شاپور اهواز ظرفیت خوبی در این حوزه دارد و از تجارب بین المللی مشابه نیز کمک بگیریم تا بتوانیم راه کار اساسی و علمی را ارائه دهیم.
قاضی زاده در پاسخ به یکی از خبرنگاران، مبنی بر اینکه به مردم خوزستان چه قولی می دهید، گفت: مردم ما توقع قول ندارند، توقع عمل دارند و تحقق این امر مستلزم داشتن عزم جدی در همه مسئولین کشور برای رفع مشکلات است.
وی در پایان افزود: ما هم بدون منت و برحسب وظیفه قبول کردیم که در حوزه مرتبط با خود با جدیت پیگیر موضوع باشیم. سایر وزرای هیات دولت نیز به این منطقه خواهند آمد تا برای رفع مشکلات استان خوزستان با ایجاد هم افزایی بیشتر اقدامات موثرتری صورت پذیرد.
وزیر بهداشت بعد از بازدید از بیمارستان دشت آزادگان در بیایان های اطراف این شهرستان و شهر هویزه و همچنین در منطقه ای در نزدیکی مرز کشور عراق که به شدت از غلظت بالای ریزگردها همراه بود و گفته می شود یکی از کانون های اصلی برخاستن گرد و غبار است حضور یافت و به همراه کارشناسان به بررسی وضعیت خاک این منطقه پرداخت.
و ی از قسمت های مختلف تالاب هورالعظیم که بخش هایی از آن بدلیل کاهش نزولات آسمانی خشک شده بود بازدید کرد و گفت: در بازدیدهای انجام شده مشخص گردید که بخشی از ریزگردهای استان خوزستان مربوط به بیایان های کشور عراق است که بدلیل وزش بادهای شدید به سمت کشور ما و علی الخصوص استان خوزستان حرکت میکنند و در هفته آینده که معاون اول رییس جمهوری و بنده در راس هیاتی عازم عراق هستیم فرصت مناسبی است تا با مسئولین این کشور در خصوص ریزگردها گفتگو و چاره اندیشی شود.
گفتنی است همچنین وزیر بهداشت در این سفر با حضور در منطقه یادمان شهدای هویزه با مقام شامخ شهدای جنگ تحمیلی ادای احترام کرد.
قاضی زاده در حاشیه جلسه شورای اداری استان خوزستان نیز گفت: موضوع ریزگردها مشکلی است که باید با جدیت پیگیری شود و با فروکش کردن آن، اقدامات هم کمرنگ نشود و ادامه دار باشد.
وی گفت: دولت مصمم است تا موضوع آلایندگی هوای استان خوزستان را بطور جدی پیگیری نماید و در سریعترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام نماید.
وزیر بهداشت در ادامه گفت: پیرو تاکید مقام معظم رهبری و شخص رییس جمهور بررسی موضوع ریزگردها از 2 هفته گذشته در هیات دولت شروع شده و روز سه شنبه نیز با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزاری مرتبط در کارگروه اختصاصی که در این باره تشکیل شد، معضل ریزگردها مورد بحث قرار گرفت.
قاضی زاده افزود: متاسفانه به دلیل کاهش 46 درصدی بارش در استان خوزستان، خشکسالی پیش رونده شده و منشاء مشکلاتی برای مردم شده است.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته بخش عمده این ریزگردها از کشورهای همسایه مثل عراق بود اما متاسفانه در حال حاضر از داخل هم مشکلاتی ایجاد شده است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: مهم این است که کار علمی انجام دهیم که خوشبختانه مراکز علمی استان توانمندی های خوبی هم دارند و باید با راهکارهای تخصصی و بلندمدتی چون توجه به رودخانه ها و تالاب های استان و پوشش گیاهی مناسب بتوانند این مشکل را مهار کنند.
قاضی زاده گفت: اقدامات انجام شده کافی نیست و باید با سرعت بیشتری با حمایت های لازم ادامه پیدا کند و با اطلاع رسانی کافی و به موقع درباره ریزگردها به مردم ،اقدامات پیشگیرانه جهت سلامت آنان انجام شود.
درمان رایگان بیماران تنفسی در همه بیمارستانها و مراکز درمانی خوزستان
وزیر بهداشت افزود: مقرر شد که همه بیمارستانهای دولتی ، تامین اجتماعی و بیمارستانهای وابسته به وزارت نفت و حتی بیمارستانهای خصوصی کلیه بیماران مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردها را بطور رایگاه پذیرش و درمان کنند همچنین هلال احمر استانهای مجاور نیز برای تامین تجهیزات مورد نیاز اعلام آمادگی کرده اند.
قاضی زاده با تاکید مجدد بر اطلاع رسانی به موقع و صادقانه گفت: مردم پذیرش بسیار مناسبی دارند چون بار مراجعه به مراکز درمانی در مقایسه با قبل کاهش داشته و این نشانگر آگاهی آنهاست که آموزش دیده اند و موازین بهداشتی و مراقبت از خود را مراعات می کنند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: پیگیری حل این معضل باید با جدیت ادامه داشته باشد و اینگونه نباشد که با فروکش کردن ریزگردها، اقدامات نیز کمرنگ شود.
وی با تاکید بر پیگیری مسئولین استانی و هیات وزیران در این خصوص، افزود: مشکل گردو غبار از سالهای قبل وجود داشته اما متاسفانه پیش رونده بوده و به بخش های بیشتری تسری پیدا کرده است آن بخشی که به دلیل بی توجهی به محیط زیست بوده و از آن غافل شدیم باید جبران شود.
قاضی زاده گفت: همه راه حل های پیش بینی شده، شدنی است که بخشی از آن مربوط به ماست و بخش دیگر مربوط به کشورهای همسایه مثل عراق است و هفته آینده معاون اول رییس جمهوری و بنده در راس هیاتی عازم عراق هستیم که فرصت مناسبی است با مسئولین آنجا در خصوص ریزگردها گفتگویی داشته باشیم.
وزیر بهداشت تاکید کرد: مقام معظم رهبری و شخص رییس جمهوری به مشکلات استان خوزستان و سلامت مردم حساس هستند و انتظار می رود که همه ارگان ها و نهادهای مرتبط با این موضوع با جدیت در کاهش و رفع مشکل اهتمام داشته باشند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا