خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فراخوانِ «ضرورتِ کنشگری حقوقی وکلا و کارآموزان وکالت»

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز با انتشار فراخوانی خطاب به اعضای کانون‏های وکلای دادگستری سراسر کشور، خواستار اولویت‌‏بخشیدن به نظام آموزش حقوق بشر برای وکلا و کارآموزان و زمینه‌‏سازی برای تشویقِ کنشگری حقوقی و ارائۀ خدمات عام‏‌المنفعه و داوطلبانۀ حقوق بشری با هدف ارتقای حقوق انسانی و ترویج و تحقق حقوق شهروندی شد. 

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، در این فراخوان که به پیوست نامه‌‏ای رسمی از طرف کانون وکلای دادگستری مرکز خطاب به رؤسای کلیۀ کانون‏های وکلای دادگستری کشور جهت استحضار و اطلاع‌‏رسانی به عموم اعضای کانون‏ها ارسال شده، چنین آمده است:

«هر وکیل، به‏‌مثابه یک مدافع حقوق بشر و هر کانون وکلا، به‌‏مثابه پایگاهی برای صیانت از حقوق شهروندی، آرمانی است که تحقق آن مستلزم همبستگی هدفمند جامعۀ وکلا و نقش‌‏آفرینی مدنی آن‏ها برای ترویج، تحقق، تثبیت و توسعۀ مفاهیم حقوق بشر و شهروندی در حوزۀ عمومی است. زیستِ شایسته و مسالمت‌‏آمیز شهروندان در گرو تضمین حکومت قانون بر مدار تکریم حقوق بشر و شهروندی است. احترام به حقوق بشر و آزادی‌‏های اساسی، مبنای تحقق صلح و منع خشونت در مناسبات مردم با هم و نظام حکمرانی خوب است. اکنون و در هنگامه‌‏ای که نهادینه‌‏سازی اصول و ارزش‌‏های حقوق بشری همچون یک ضرورت تاریخی فراروی توسعۀ متوازن و مردم‏‌مدار ایران مطرح است، لاجرم باید نسبت به آموزش و ترویج مبانی حقوق بشر به شهروندان کوشا بود و این ممارست را تا بدانجا پیش بُرد که هر یک از شهروندان به دژی مستحکم در دفاع از حقوق بشر مبدّل شوند.

آموزش حقوق شهروندی، منع تبعیض و رفتارهای تحقیرآمیز، منع خشونت، آموزش صلح، فراگیری مهارت‏های مدنی، مقابله با اشکال مختلف بی‌‏عدالتی، حمایت مقتدر از حقوق زنان و کودکان، ترویج و مطالبۀ استانداردهای حکمرانی شایسته، دفاع از حقوق افراد توانخواه و آسیب‏پذیر، درک ارزش‏ها و امتیازات جوامع چند‏ فرهنگی، احترام به حقوق اقلیت‏ها، تأمین حق بر محیط زیست سالم و … همگی از جمله مقولات مهم و مغفولی است که باید به‌‏درستی در مرکز توجهات و دغدغه‌‏های افکار عمومی قرار گیرند. در این گذرگاه تاریخی، از وکلای دادگستری به‌‏عنوان اعضای قدیمی‏ترین نهاد مدنی ایران انتظار می‌‏رود که وجدان بیدار، خِرِد نقاد و چراغ روشنگر جامعه باشند و با استفاده از تمام ظرفیت‌‏ها، منابع و ابزارهای قانونی، برای سامان‏دادن به جامعه‌‏ای آزاد، امن و عادلانه بکوشند. روا نیست از جایگاه ممتاز وکلای دادگستری برای پیشبرد و ارتقای چشم‌‏انداز یک جامعۀ خوب، غفلت شود. وکلای دادگستری به‌‏عنوان صنفی که بیشترین ارتباط را با بدنۀ جامعه و کلیۀ طبقات اجتماعی دارند، قادرند از کارِ حرفه‌‏ای خود به‏‌مثابه ابزاری برای تعقیب منافع عمومی و ساختنِ جامعۀ متعالی استفاده کنند. علی‌‏القاعده ایفای چنین کارکردی متکی به دانش و اِشراف وکلا به مبانی حقوق عمومی و حقوق بشر است. 

وکلای کم‏‌اعتنا به حقوق عمومی هرگز سنگربانان شایسته‌‏ای برای دفاع از حق‏ها و آزادی‌‏های بنیادین شهروندان نخواهند بود. برای پرورش وکلایی کنشگر و اثربخش، از جمله باید در نگاه سنتی حاکم بر شیوۀ پذیرش و آموزش کارآموزان بازنگری نمود. گنجاندن مضامین حقوق بشری، مفاهیم مبتنی بر قانون اساسی، قوانین اداری، مالی و حقوق شهروندی در آزمون وکالت و تدوین برنامه‌‏های آموزشی و تشویقی متناسب در دوره‏‌های کارآموزی، می‌تواند نسلی متفاوت از وکلا را بپروراند که پرچم صیانت از حقوق عمومی جامعه را به اهتزار درآورند. واقعیت تلخ این است که پیش از کانون‌‏های وکلا، این دانشکده‌‏های حقوق‌‏اند که نوعِ نگاه کنشگرانه به حقوق و اجتماع را در دانشجویان شکل نداده‏‌اند و نمی‌‏دهند. اما با وجود این، همچنان از کانون‏های وکلا توقع می‌‏رود تا در قلمرو مقدورات خود، با طراحی برنامه‌های آموزش پودمانی حقوق بشر به‌‏عنوان یکی از سرفصل‌‏های سامانۀ آموزشی دوران کارآموزی و حتی مرحلۀ اختبار، ورزیدگی وکلا در عرصۀ حقوق بشر و شهروندی را رقم زده و نقش تاریخی خود را در آموزش حقوق بشر به شهروندان ایفا نمایند. 

بی‌‏تردید، توانمند‏سازی وکلا و کارآموزان برای آموزش حقوق شهروندی و حقوق بشر و ایجاد زمینه برای کنشگری و ارائه خدمات عام‏‌المنفعۀ حقوق بشری، پایگاه مدنی کانون های وکلا را مستحکم‏‌تر از پیش خواهد ساخت و گامی بلند برای ارتقای حقوق انسانی در ایران عزیز به‌‏شمار خواهد رفت. وکلای دادگستری باید بانگ حق‏جویی و حق‏خواهی را بلندآوازه سازند و با اتحاد و ایستادگی بر سرِ آرمان عدالت و آزادی، به سهم خود، راهِ دشوارِ اصلاح و بهبود و ترقی را هموار نمایند.»


توضیح در ساعت ۱۲: با پوزش از مخاطبان، خبر به دلیل مشکلی فنی به صورت ناقص ارسال شده بود که تکمیل شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا