خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا ترامپ پیروز میدان نبرد با ایران نیست؟ | حمیدرضا جلایی‌پور

حمیدرضا جلایی‌پور در یادداشتی تلگرامی نوشت:

«ترامپ در برخورد با ایران نسنجیده عمل کرد. چرا؟

اول اینکه آمریکا که طرف اصلی توافق برجام بود به خطا یک‌طرفه از برجام خارج شد. ترامپ با این اقدام نابخردانه‌اش آبرو و اعتبار کشور آمریکا را در پیش ملل و دول جهان زیر سوال برد-مثل تاجر مشهوری که هر روز یک چکش در بانک برمی‌گردد. او در این مدت کوتاه از چند معاهده و توافق بین‌المللی یک طرفه خارج شده است. این شومن و تاجر خود‌شیفته اگر فکری به حال چک‌های برگشتی‌اش نکند، به رغم لفاظی‌هایش، کشور آمریکا را در برابر کشورهای قدری مثل چین بیشتر به عقب می‌برد.

دوم اینکه ترامپ عجول و نامتعادل فکر می‌کرد که جمهوری اسلامی «رژیمی پوشالی» است و با یک تهدید به تحریم، این رژیم فرو می‌ریزد. تیم ترامپ آنچنان نابخردانه عمل کرد که در نشست فرقه خائن و «داعش‌گون» مجاهدین خلق ایران در پاریس شرکت کرد!! نمره چنین حکومتی در سیاست خارجی زیر صفر است. در مقابل و در عالم واقع حکومت جمهوری اسلامی اگرچه در داخل با معضلات ساختاری ناکارامدی و رانت‌جویی روبرو است و به اصلاحات ساختاری نیاز دارد ولی این حکومت نظامی پوشالی نیست و در بخش‌های گوناگون مردم ریشه دارد (اگرچه نیمه دموکراتیک است) و حکومتی است که با انواع بحرانها و تحریم‌ها دست‌‌و‌پنجه نرم کرده است. اتفاقا با تهدید نابخردانه ترامپ «ائتلافی بزرگ، کم‌نظیر و نانوشته‌ای» در ایران (ائتلافی متشکل از بیت، دولت روحانی، اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان، اعتدال‌گرایان و دگراندیشان ایران دوست) علیه ترامپ شکل گرفته که روز به روز عمیق‌تر و قوی‌تر می‌شود. بنابراین نه فقط ماجرا تمام نیست اتفاقا تازه اول ماجرا است.

سوم برخلاف جوسازی ترامپ در مجموع حکومت جمهوری اسلامی در منطقه ناامن و شکننده خاورمیانه یک نیروی تعادل‌بخش و ضد داعش و ضد تروریسم و اهل گفت‌وگو است. ترامپ در شرایطی که آمریکا نمی‌تواند نیروهای ناامن کننده منطقه را (مثل اسرائیل، عربستان، روسیه، ترکیه، داعش و طالبان) رام کند، به گزاف جلو آمده و نابخردانه خود را با جمهوری اسلامی «درگیر» کرده است- این عمل عین بیخردی دیپلماتیک و سیاسی است.

تیم ترامپ اگر هرچه زودتر از مسیر غلط خود برگردد، این معضلی را که برای سیاست خارجی آمریکا به بار آورده‌، زودتر ترمیم می‌کند. ایران هم همان مسیر با صلابتی که در مذاکرات برجام با آمریکا داشت، ادامه داده و می‌تواند در چارچوب دیپلماسی نرمال و بدون پیش‌شرط با آمریکا «مذاکره» کند و از منافع ملی ایران دفاع نماید. اگر دیپلماسی نرمال ایران با مسولیت وزارتخارجه ایران برای مذاکره با آمریکا در دستور کار قرار گیرد، ترامپ در میدانی که نسنجیده وارد شد، شکست می‌خورد. فاشیسم و پاپولیسم ترامپیسم نمی‌تواند عمری طولانی داشته باشد و مالا ترامپ با شانه‌های افتاده به کاباره‌اش باز می‌گردد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا