خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت ذوالنور از روز انتخابات هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی

«مجتبی ذوالنور»، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با فارس گفت:  جابه‌جایی هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کاملاً امری طبیعی است ضمن اینکه مردم هر چهار سال یک بار نمایندگان خود را در مجلس انتخاب کرده و برخی افراد تغییر پیدا می‌کند و برخی نمایندگان قبلی رأی آورده و برخی هم رأی نمی‌آورند.

وی افزود: پس از انتخاب نمایندگان مجلس، هیأت رئیسه و هیأت رئیسه کمیسیون‌ها به صورت سالانه انتخاب می‌شوند.

ذوالنوری گفت:‌ نمایندگان در هر کمیسیون عملکرد رئیس و اعضای هیأت رئیسه را بررسی می‌کنند ضمن اینکه قانون این اجازه را تکلیف کرده است که سالی یک بار انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس تکرار شود و ضمن اینکه نمایندگان هم حق رأی‌دادن و رایزنی دارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما شاهد بودیم که سال گذشته برخی از نمایندگان فراکسیون عضو امید برای آنکه به جمع‌بندی برسند در اتاق مقابل کمیسیون امنیت و سیاست خارجی به رایزنی گسترده پرداخته و مشاوره کرده و رأی استمزاجی گرفتند.

وی تصریح کرد: در اتاق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیش از برگزاری هیأت رئیسه آن کمیسیون حضور داشتیم و باید رأس ساعت ۱۴ این کمیسیون فعالیت خود را آغاز می‌کرد تا اعضای هیأت رئیسه آن برای سال چهارم دوره دهم انتخاب شود.

ذوالنوری با بیان اینکه نمایندگان عضو فراکسیون امید که در کمیسیون امنیت ملی حضور دارند ۴۷ دقیقه برای آغاز فعالیت این کمیسیون تأخیر داشتند اما دیگر نمایندگان این کمیسیون این تأخیر ـآنها را گوشزد نکردند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی رأی‌گیری لازم برای انتخاب هیأت رئیسه سال سوم کمیسیون امنیت ملی برگزار و به رأی نهایی آن تمکین کردیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به آبستراکسیون نمایندگان فراکسیون امید عضو کمیسیون امنیت ملی به دنبال فشار سنگین بر تک‌تک نمایندگان بودند و آنها جلسه را ترک کردند اما دیگر نمایندگان دست این همکاران را گرفته و تلاش کردند تا به اتاق جلسات کمیسیون امنیت ملی بازگردند.

وی گفت: متأسفانه با انتشار شایعات دروغ و نقل‌ قول‌های غیرواقعی کارهای متعددی برای تأثیرگذاری بر رأی تک‌تک نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی بودند.  اما برای بار دوم در سال جاری جلسه کمیسیون امنیت ملی برای تعیین و تکلیف هیأت رئیسه سال پایانی دوره دهم مجلس برگزار شد.

ذوالنوری افزود: هر نماینده می‌تواند به نفع کاندیدای دیگری کنار برود اما وقتی رأی استمزاجی برای تعیین هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی گرفته شد بنده و آقای بروجردی توافق کردیم که اگر رأی وی بیشتر بود بنده کاندیدای ریاست امنیت ملی نشوم و اگر رأی من بیشتر بود آقای بروجردی کاندیدای پذیرش این پست نشوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: براساس این مدل بنده و آقای بروجردی توافق کردیم.

وی تصریح کرد: آقای بروجردی در قضیه انتخابات هیأت رئیسه سال چهارم کمیسیون امنیت ملی نقش‌آفرینی بسیار مؤثری داشتند و اعلام کردند که کاندیدا نخواهم شد و از کاندیداتوری بنده حمایت کردند و این موضوع را به صورت کاملاً شفاف در قالب حمایت از بنده مطرح کردند و این اقدام وی عامل وحدت در تعیین تکلیف هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی شد.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: آقای بروجردی می‌توانستند یا در انتخابات شرکت نکرده یا رأی ندهند و یا اگر روز برگزاری انتخابات به مجلس نیایند یا به فرد دیگری رأی دهند اما او انصافاً مردانه وارد میدان شد و نقش مؤثری ایفا کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌نتیجه انتخابات باید برای همگان محترم باشد و بنده به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دنبال مدیریت قاطعانه و با قدرت و وحدت‌محور هستم چرا که انتخابات از نظر ما تمام شده است و تلاش داریم تا بر امور مهم و اولویت‌دار تمرکز کنیم و فضای کاری کمیسیون را نسبت به سال‌های قبل متفاوت کنیم.

وی افزود: به هیچ وجه به دنبال زیر سؤال بردن گذشته نیستم ولی می‌توانستیم بهتر کار کنیم تا مردم از کار نمایندگان مجلس گله‌مند نباشند.

ذوالنوری با اشاره به گلایه کلی مقام معظم رهبری از اقدام متقابل در مقابل آمریکا از کل مجلس بود اما چون جایگاه این امر در کمیسیون امنیت ملی است لذا این گلایه به این کمیسیون بازمی‌گردد. لذا می‌توان کارهای غیر اولویت‌دار را از دستور کار کمیسیون خارج کرده و بر امورات مهم که نقش مهمی در تحول اقدامات دستگاه‌ها دارد ایفا کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اقداماتی را در سال چهارم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دستور کار دارم و برهمین اساس نامه‌هایی را به تک‌تک اعضای کمیسیون نوشته و توضیحاتی به آنها داده‌ام و از آنها درخواست کرده‌ام که خواسته‌ها، آمال و آرزوها نامحدود است و نیازها فراوان و منابع و فرصت‌ها بسیار محدود است. لذا باید هنر مدیریتی خود را به این سمت ببریم که از بین نیازهای نامحدود و خواسته‌های بی‌پایان و محدودیت فرصت‌ها تعادل ایجاد کرده و اولویت‌ها را انتخاب کنیم.

وی افزود: از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی خواسته‌ام که اگر شما ریاست این کمیسیون را برعهده داشتید برای سال پایانی مجلس دهم و اداره کمیسیون چه کارهایی را انجام می‌دادید.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: به دنبال آن نیستم که کمیسیون امنیت ملی را فردی اجرا کنیم لذا از نمایندگان عضو این کمیسیون خواسته‌ام تا ایده‌هایشان را برای مدیریت بهتر ارائه دهند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اعضای هیأت کمیسیون در مشورت، هماهنگی، تعامل، برادری، حسن سلوک، هم‌افزایی و استفاده کامل از نظرات همه اعضا است و ممکن است دلخوری‌ها و گلایه‌هایی در بین اعضای این کمیسیون وجود داشته باشد ولی وقتی بحث منافع ملی است باید دست به دست یکدیگر داده و چالش‌ها و بدخلقی‌ها را کنار بگذاریم چرا که در نهایت به ضرر مردم تمام خواهد شد.

وی گفت:‌ هر کدام از اعضای کمیسیون امنیت ملی توانایی‌های متعددی دارند که منافع ملی می‌تواند از فهم، نظر، ایده‌ها و قدرت پیگیری و نفوذشان استفاده کند. لذا بنا داریم با هماهنگی، همکاری و همدلی آنچه در توان داریم در خدمت به مردم و تعمیق امنیت، حل مشکلات به کار ببندیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا