خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه فیلمی ببینیم؟

/جواد طوسی و محمد تاجیک پیشنهاد می‌دهند/

این روزها، سینمای ایران شاهد اکران فیلم‌های مختلفی است که هر کدام مخاطب مختص به خودشان را دارند. جواد طوسی منتقد سینما و محمد تاجیک خبرنگار باسابقه‌ی این حوزه از میان فیلم‌های درحال اکران فیلم‌های موردنظر خود را برای تماشا در این هفته پیشنهاد دادند.

متن کامل گفت‌وگوی جواد طوسی و محمد تاجیک با انصاف نیوز را در ادامه می‌خوانید:

جواد طوسی: سرخپوست، شبی که ماه کامل شد، شهسوار

این منتقد سینما درباره‌ی فیلم‌های پیشنهادی خودش  به انصاف نیوز گفت: «فیلم سرخ‌پوست  نیما جاویدی، به هر حال از نظر شیوه‌ی روایت و در یک location  کم و بیش ثابت صورت گرفته و بازیگران این فیلم محدود است. یکی از بازیگران حضور فیزیکی در کلیت فیلم ندارد، اما خود فیلم مرتبط با همان شخص است. این تمهیدات اگر به شکل ناشیانه‌ای در یک اثر سینمایی شکل بگیرد، ممکن است خیلی تصنعی و تمسخر آمیز باشد. خوشبختانه، آقای نیما جاویدی در این سینمای بی‌رونق توانسته است با همه‌ی المان‌ها و عناصری که در وهله‌ی اول دست و پا گیر هستند، فیلم سر و شکل‌دار و خوش‌ساختی را بسازد.»

این منتقد در ادامه توضیح داد: «این فیلم به هر حال مخاطب را با خود همراه می‌کند. از نظر زبان سینما و قابلیت‌های بصری خیلی وفادار است. این موضوع می‌تواند یک نقطه‌ی درخشان در کارنامه‌ی محدود این کارگردان جوان به شمار بیاید.»

طوسی درباره‌ی جنبه‌های ارزشمند مختلف این فیلم گفت: «این فیلم ارزش دیدن از جنبه‌های مختلف را دارد. دلیل دیگر می‌تواند بازی‌های خوب پریناز ایزدیار، نوید محمدزاده و تعدادی بازیگر مکمل باشد.»

وی درباره‌ی دومین پیشنهاد گفت: «شبی که ماه کامل شد، فیلم دیگری است که می‌تواند ارزش دیدن را داشته باشد. این فیلم آمیزه‌ای از نقاط قوت و ضعف است و در مقایسه با دیگر فیلم‌های کارگردانش از نظر قابلیت حرفه‌ای سنگین‌تراست، که می‌خواهد خودش را به وجوه روایتی به شدت وفادار نشان بدهد. این فیلم کم و بیش موفق است و سعی کرده است که با مایه‌های ملودرام در یک تریلر حادثه‌ای و در عین حال سیاسی کار بکند. این فیلم خوب توانسته است این دو خط را به طور موازی جلو ببرد، خط ملودرام و آن خطی که به‌طوری مایه‌های ایدئولوژیک دارد. به‌هر حال، فیلمساز توانسته است این دو مورد را باهم ترکیب کند.»

وی درباره‌ی نقاط ضعف شبی که ماه کامل شد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «مدت زمان این فیلم مقداری طولانی است. در نگاه سیاسی فیلم نیز، می‌توانست به یک روانشناسی عمیق‌تری نسبت به بعضی از شخصیت‌ها برسد و آن هاله و لایه‌های خاکستری آنها پررنگ‌تر باشد. در این فیلم یکسونگری شده است. برای مثال شخصیت اصلی فیلم مالک ریگی که برادر همسر زن فیلم است که خانم الناز شاکردوست نقش آن را ایفا کرده است.»

طوسی در ادامه توضیح داد: «در مجموع این اثر در کارنامه‌ی سازنده یک تجربه‌ی موفق حرفه‌ای به شمار می‌آید. همانطور که اشاره کردم، این اثر در مقایسه با شیوه‌ی کار دیگر فیلمسازان زن، حتی اگر بپذیریم که سینما جنسیت بردار نیست،  کم و بیش توانسته است قابلیت‌های حرفه‌ای خودش را در یک وضعیت موفقیت آمیز به نمایش بگذارد.»

جواد طوسی  به عنوان سومین پیشنهاد، مستند «شهسوار» را به مخاطبین پرده‌ی نقره‌ای پیشنهاد کرد. وی درباره‌ی این مستند سینمایی به انصاف نیوز گفت: «بد نیست مخاطبین یک فیلم مستند را نیز ببینند و آن را با  فیلم «غلامرضا تختی» آقای بهرام توکلی مقایسه بکنند. فیلم آقای توکلی علیرغم ارزش‌های ساختاری و مضمونی به دلایل مختلف، فیلم پرفروشی نبود. نقطه‌ی مرکزی این فیلم  مستند در جهت یک سینمای پرتره در قالب مستند، درباره‌ی غلامرضا تختی است. بد نیست مردم این دو فیلم را با یکدیگر مقایسه کنند. برای کسی که می‌خواهد تعلق خاطری مستقل و  در عین حال کارشناسانه نسبت به سینما داشته باشد، این مقایسه تطبیقی بین دو حوزه‌ی مستند و در حوزه‌ای که کنار آن مستندپرداز می‌خواهد گرایش‌های روایی و داستان پردازانه داشته باشد بد نیست.»

 

محمد تاجیک: فیلم‌های هنر و تجربه را ببینید

محمد تاجیک خبرنگارسینما که سابقه‌ی فعالیت 16 ساله در این حوزه را دارد. چهار فیلم در سینمای هنر و تجربه را برای تماشا پیشنهاد داد؛ فیلم‌های «رضا» ساخته‌ی علیرضا معتمدی، «یه‌وا» به کارگردانی آناهید آباد، «اسرار دریاچه» آرمین ایثاریان و فیلم «کارت پرواز» به کارگردانی مهدی رحمانی که حدود یک هفته از اکران آن می‌گذرد، فیلم‌های خوبی هستند.

این خبرنگار فرهنگی در ادامه به انصاف نیوز گفت: «این فیلم‌ها بازتاب‌های زیادی در بین منتقدین داشته است. فیلم یه‌وا خیلی خوش ساخت، جذاب و دراماتیک است و یکی از بهترین‌های چند سال اخیر سینماست. این فیلم محصول مشترک ایران و ارمنستان است، همچنین نماینده‌ی ارمنستان در اسکار نیز بوده است. فیلم رضا بازتاب زیادی در بین منتقدین داشته است. نظراتی که درباره‌ی فیلم رضا در مجلات مختلف خوانده‌ام، فیلم بسیار امیدوار کننده و حال خوب کنی است.»

وی درباره‌ی فیلم کارت پرواز گفت: «کارت پرواز چند سال توقیف بوده است و با این شرط که در هنر و تجربه نمایش داده شود، پروانه نمایش گرفته است. این فیلم خط قرمزی است و از سوی مخالفان متهم به سیاه نمایی و تلخی است. ولی فیلم بسیار مهم و خوبی است و‌ بین منتقدان و مخاطبان هنر و تجربه فیلم جدی است.»

او درباره‌ی مستند اسرار دریاچه گفت: «این مستند هم خیلی شاهکار است. کارگردان جانش را برای ساخت این مستند گذاشته است. این فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی جایزه‌های فراوانی برده است.»

تاجیک درباره‌ی فیلم «ما همه باهم هستیم» گفت: «مخاطب عادی، خیلی این فیلم را دوست ندارد، اما یک فیلم سیاسی نمادین است. تازگی‌ها شنیده‌ام، خبرنگار سیاسی یکی از رسانه‌های اصلاح طلب گفته است که این نماد میرحسین است. این فیلم در بین تماشاچیان عام و خاص بازتاب منفی زیاد داشته است.»

او در ادامه درباره‌ی فیلم نرگس آبیار گفت: «شبی که ماه کامل شد را از همه‌ی فیلم‌های جشنواره بیشتر دوست داشتم. اما مشکلی که هست، عده‌‌ای از دلواپسان حکومتی خودشان را به این فیلم می‌چسبانند. من خانم آبیار و آقای قاسمی را از نزدیک می‌شناسم. خانم آبیار را از زمان اولین فیلمشان می‌شناسم، او فیلمساز خیلی خوبی شده است و یکی از بهترین استعداد‌های سینمای ایران است. فیلم بسیار خوش ساخت است و درام قوی دارد. این سوژه این پتانسیل را داشت که فیلمی حال بهم زن شود.»

وی در ادامه توضیح داد: «فیلم سرخپوست را هم بسیار دوست داشتم. بسیار خوب است و من آن را در جشنواره دیدم.»

فیلم‌های در حال اکران سینماهای کشور بر اساس لیست وبسایت سینما تیکت

فیلم‌های روز سینما هنرو تجربه
ایکس لارج کارت پرواز
زهرمار همراه با باد
دختر شیطان میدان جوانان سابق
سرخپوست دوباره زندگی
شبی که ماه کامل شد پنج
ما همه باهم هستیم اکران تیرگان
سامورایی خواب آب
تگزاس اسرار دریاچه
تولدت مبارک قصه بلوار دیئار آبی
به دنیا آمدن شهسوار
نبات یه‌وا
چهار انگشت قهوه
متری شیش ئ نیم رضا
ژن خوک جنبل
پیشئنی سفید 3 گلدن تایم
زندانی‌ها رزم آرا یک دو سویه مسکوت
آشغال‌های دوستداشتنی قاضی و مرگ
پیشئنی سفید 2 بهاریه فیلم کوتاه 98
وای آمپول  
چهار انگشت  

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا