خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تحریم ظریف جنبه تحریک‌کننده و روانی دارد»

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان این که سطح تنش‌های ایران و آمریکا به اندازه کافی بالا است، گفت: تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران از جمله تحریم ظریف جنبه تحریک‌کننده و ایذایی و روانی دارد.

«فریدون مجلسی» روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا درباره اقدام روز دوشنبه دولت آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید و اعلام اینکه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را هم در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد، گفت: دقیقاً روشن نیست که اگر منظور وزیر خزانه‌داری آمریکا افزودن نام ظریف به فهرست تحریم‌شدگان است، چرا آمریکایی‌ها می‌خواهند جداگانه این تحریم را اعلام کنند.

وی ادامه داد: احتمالاً مصاحبه اخیر ظریف که هر گونه مذاکره‌ای را با آمریکا نفی کرد، موجب تصمیم جداگانه ترامپ درباره وی شد، زیرا اگر آنها چنان که گفته‌اند خواهان مذاکره بی‌قید و شرط هستند، با چه کسی می‌خواهند مذاکره کنند اما اکنون که ظریف هم جداً مذاکره را نفی می‌کند، نام او را هم به لیست تحریمها اضافه می کنند.

این دیپلمات سابق کشورمان در پاسخ به این سوال که تحریم‌های روز دوشنبه گذشته آمریکا تا چه اندازه تنش‌های سیاسی در روابط تهران و واشنگتن را افزایش می‌دهد؟ اظهار داشت: سطح تنش‌ها به اندازه کافی بالا است. این تحریم‌ها جنبه تحریک‌کننده و ایذایی و روانی دارد. آمریکا با اعلام تحریم دو جانبه ایران و تحمیل اجرای آن به شرکت‌ها و بانک‌های کشورهای دیگر عملاً در حال جنگ اقتصادی فرسایشی با ایران است.

مجلسی هدف آمریکا در اعمال تحریم‌های گسترده را تضعیف هرچه بیشتر بنیه اقتصادی ایران دانست و تصریح کرد: آمریکا با اعمال تحریم‌های گسترده می‌خواهد هم بنیه اقتصادی ایران را به شدت کاهش دهد تا به میز مذاکره بیاید و هم امکان کمک ایران به نیروهای مقاومت را عملاً سلب کند. تصور می‌شود که آمریکایی‌ها نگه داشتن سطح کنونی را برای ضربه اقتصادی کافی می دانند و به دنبال راهکارهای دیگر مانند گزینه نظامی علیه ایران نخواهند رفت.

وی تحریم اخیر آمریکا به ویژه تحریم وزیر امور خارجه را اقدامی خصومت‌آمیز برشمرد و خاطرنشان کرد: اقدام آمریکا با اصول حقوق و تعهدات کشورها مغایرت دارد. چنین تحریمی خصومت و جنگ است و سوابق آن به اندازه تاریخ بشر است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه دولت آمریکا با گسترش دامنه تحریم‌ها، درصدد ایجاد هراس‌افکنی در روابط ایران با کشورهای مختلف است؟ ابراز داشت: متأسفانه کشورها روابط خود را بر پایه منافع ملی تنظیم می‌کنند و رابطه با قدرت بزرگ مادی و نظامی جهان را به رابطه با ایران ترجیح می‌دهند.

مجلسی افزود: اروپایی‌ها تهدید اسرائیل را نمی‌پذیرند و روابط آنان با ایران خصوصاً پس از ماجراجویی نازنین زاغری و نیز انفجار نفتکش‌ها در فجیره و دریای عمان به طرف مقابل بیشتر متمایل است و در یارگیری و دسته‌بندی اخیر آمریکا خود را به حمایت از آن کشور متعهد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: بزرگترین دستاورد آمریکا تشدید ایران‌هراسی میان همسایگان ایران و حفظ وضع زیان‌بار نه جنگ و نه صلح کنونی است که هزینه‌های ایران را به طور فزاینده‌ای بالا می‌برد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم اخیر آمریکا قابلیت پیگیری حقوقی را دارد؟ بیان کرد: این گونه خصومت‌ها مبتنی بر بهانه‌جویی‌هایی است که امکان پیگیری حقوقی را تضعیف می‌کند. خصوصاً در شرایطی که کشورهای دیگر از تمایلات آمریکا تبعیت می‌کنند نمی‌توان با آنها مواجهه حقوقی کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا