خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رکود هست، ولی بن بست نه | جلایی پور

حمیدرضا جلایی پور، استاد دانشگاه تهران و عضو ارشد حزب اتحاد در یادداشتی تلگرامی با عنوان «رکود هست، ولی بن بست نه» نوشت:

در شرایط کنونی صحنه کلان سیاسی شامل:

۱- تندروهای داخلی که راهشان روشن است. دنبال قرائت خود از دولت جوان حزب‌اللهی به‌عنوان موتور «تثبیت هژمونی قرائت‌ خاصی از شیعه» در جهان‌اند. و جدی‌ترین مانع این پروژه، طرفداران توسعه، اصلاح‌جویان و جریان اصلاحات سیاسی و پویش‌های مطالبه‌گر اقشار اجتماعی در ایران هستند. در ضمن این تندروها دنبال مهندسی «رهبری سوم» هم هستند. فعلا عاجل‌ترین مشکل‌ آنها بحران اقتصادی و معیشت مردم، اقشار مطالبه‌گر جامعه و گردن‌کلفتی تیم ترامپ است. (در ضمن پیشبرد پروژه کلان تندروها خیلی گران قیمت است و در شرایط فعلی اقتصاد سیاسی ایران -یا شرایط بی‌دلاری- توان پرداخت آنرا ندارد و هزینه سنگین دولت موازی پویایی -به معنای رشد اقتصادی بالای هشت درصد- را از اقتصاد ایران گرفته است.)

۲-از طرف دیگر براندازان هم دمغ هستند. پس از اعتراضات دیماه ۱۳۹۶ سرنگونی‌طلبان منتظر یک «سرنگونی عاجل» بودند. اما در شرایط کنونی این منتظران فروپاشی خیلی سرزنده نیستند چون منابع مالی آنها با مشکلاتی روبرو شده است و بیشتر در ناامیدی «فریاد» می‌‌زنند. اگر ایران گردنه ترامپ را رد کند، نگران‌تر هم می‌شوند و بقول جواد روح احتمال غلبه «کانال بر تنگه» [لینک] در سیاست خارجی کم نیست. از طرف دیگر ترامپ نیز با یک بلوک قدرتمند افکار عمومی مخالف در خود آمریکا روبرو است.

۳- در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان در افکار عمومی از «اسب» افتاد‌ه‌اند ولی شرایط ساختاری و منطق موقعیت در ایران اصلاح‌طلبی را از «اصل» نینداخته و همچنان اصلاحات تنها راه برون رفت کشور از بحران‌ها هست (زیرا مهار چالشهای اقتصادی، نسلی، سیاسی و …در جامعه ایران جز با پذیرش تغییرات آرام و اصلاحی و مشارکت مردم عملی نیست). البته ممکن است اصلاحات با اصلاح‌جویان بی‌نام و نشان یا با میانه‌روها و یا با اصلاح‌طلبان دوباره انسجام‌یافته پیش برود. اتفاقا شعار «نه جنگ» مقام رهبری یک فرصت برای دوری کشور از جنگ و رفتن به طرف اصلاحات است. و به نظر می‌رسد شعار «نه مذاکره» برای انجام مذاکره از موضع عزت هست. لذا در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان با رکود سیاسی در افکار عمومی روبرو هستند ولی مسیر اصلاحات و حرکت اصلاح‌جویی آهسته پیش می‌رود و با بن‌بست روبرو نیست. پیش‌بینی می‌شود هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شویم تندروها در داخل و سرنگونی‌طلبان بیشتر «خط اصلاحات» را در صحنه سیاسی کشور تخطئه کنند. درحالیکه‌ ضمن دفاع از مسیر و اهداف اصلاح‌طلبی می‌توان عملکرد و ضعف‌های اصلاح‌طلبان را نقد کرد و با این نقد راهگشا به حامیان اصلاح‌ برای روزنه‌گشایی عملی کمک کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. الهی ! جان ! بن بست برای شما یا برای مردم زیر خط فقر ؟ برای آقازاده ها یا بچه های با دکترا و فوق لیسانس بیکار و گارسون و مسافرکش مردم ؟ با درآمد زیر نصف یا حتی ربع خط فقر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا