خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پادشاهان کشورهای عربی چه تفریحاتی دارند؟

روزنامه ی اعتماد نوشت: همواره تفریح و کارهای لوکسی که پادشاهان کشورهای عربی انجام می دهند برای مردم نقاط مختلف دنیا جذاب است. عکس ماشین هایی که بیش از ١٠٠ تا ٢٠٠ مروارید دارد یا ماشین هایی که از طلاهستند در تمام سایت ها و شبکه های اجتماعی دیده می شود.
اما این پادشاهان علاوه بر ماشین سواری تفریحات دیگری هم دارند و هر کدام از آنها برای این تفریح ها میلیون ها دلار خرج می کنند.
آنها بیشترین تفریحاتی که انجام می دهند شامل اسب سواری یا سفر در صحرا، مطالعه و… هستند. روزنامه الخبر چاپ الجزایر به تازگی فهرستی از خوشگذرانی های این پادشاهان را منتشر کرده است که با نگاهی کوتاه می توان متوجه یک نکته جالب از این موضوع شد.
 
اکثر این پادشاهان سرگرمی هایی شبیه به همدیگر دارند و نهایتا در یک مورد با هم تفاوت دارند. حتی برخی پادشاهان این کشورها ماشین های شان را هم شبیه به هم انتخاب می کنند اما این ماشین ها هر کدام طراحی خاص خودشان را دارند. روزنامه الخبر در گزارشی با عنوان «شکار و اسب سواری از سرگرمی های پادشاهان و ملوک» به ذکر بازی های مربوط به پادشاهان عرب پرداخته است.
شاهان و پادشاهان همیشه سعی دارند آنچنان که شایسته پادشاهان است ظاهر شوند. ولی در فراغ و به دور از سیاست و مسائل حکومت، به واقعیت خود رجوع و آنچنان که دوست دارند زندگی می کنند. برای شناخت شخصیت واقعی شاهان باید به درون زندگی آنها راه یافت و با توجه به سرگرمی ها و شیوه گذران اوقات فراغت آنان ابعاد شخصیتی آنها را کشف کرد.
پادشاهان کشورهای عربی پس از فراغت از مسوولیت و در فضای شخصی و خانوادگی خود به سرگرمی های خاصی روی می آورند که در واقع با آن در پی سیراب کردن میل طبیعی خود که همان عشق به طبیعت است، هستند.
این گزارش با این جمله که «شاهان برای انجام سرگرمی مورد علاقه خود تاج و تخت ها را کنار می گذارند» آغاز شده بود و از پشت پرده ها و بخش نامعلوم زندگی شاهان صحبت می کرد.
 
با وجود تمام پیشرفت های عصر مدرن هنوز هم پادشاهان عرب برای خوشگذرانی و بازی به طبیعت پناه برده و به بازی های سنتی مثل: شکار و اسب سواری در صحراهای بی آب و علف مشغول می شوند. پس از پیشرفت های حاصل در عرصه تکنولوژی گاهی با ورود ماشین هایی با مدل های خاصی به صحرا یا پرواز با هواپیماهای شخصی به بازی و خوشگذرانی در فضایی سنتی مدرن می پردازند.
 
اگر به بررسی زندگی شاهان این منطقه بپردازیم، خواهیم دید که تیر اندازی و شکار در بین حکام این منطقه مانند خوردن غذا و نوشیدن آب برای انسان از نیازهای اولیه آنان به شمار می رود و تمام آنها بلااستثنا آنها را در برنامه هفتگی خود دارند.
 
از پرندگان رایج در مناطق صحرایی شبه جزیره عرب، عقاب و شاهین دو پرنده محبوب شاهان هستند که در مواقع شکار آنها را برای آوردن حیوان صیدشده رها می کنند و از دیدن این صحنه نهایت لذت را می برند. این در حالی است که دیگر پادشاهان در مشرق و مغرب زمین برای حفظ زیبایی اندام خود به انواع ورزش ها و مطالعه می پردازند.
 
شیخ «زاید بن سلطان آل نهیان» رییس حکومت کشور امارات متحده عربی، عاشق شکار و صید شاهین های تازه به دنیا آمده بود. همچنین به اسب سواری و شترهای اصیل بسیار علاقه داشت چنان که «غزاله» زیبا ترین و مشهور ترین شتر ماده شبه جزیره عرب را برای خود خریداری کرده بود.
 
در امارات نیز همه می دانند که «خلیفه بن زاید» به بازی های معاصر و بازی های سنتی مانند اسب سواری و شترسواری علاقه مند است.
 
در عربستان علاقه پادشاهان شبیه به هم است. «عبدالعزیز» به شکار در صحرا، «سعود» بازدید از موزه ها، «فیصل» به شعر، «خالد» به شکار و صحرانوردی، «فهد» به صحرانوردی و شکار شاهین و «عبدالله» پادشاه گذشته عربستان به زندگی در صحرا، اسب سواری و مطالعه علاقه مند بود.
 
«صدام حسین» رییس جمهور سابق عراق، به مطالعه نظریه های سیاسی، گردآوری تابلوهای هنری زیبا و نگهداری اسلحه های منبت کاری شده منحصر به فرد علاقه شدیدی داشت.
 
«فواد» و فرزندش «فاروق» پادشاهان قرن گذشته مصر علایق عجیب و غریب داشتند. آنها تمبر های کمیاب و نادر را گردآوری می کردند و به همین منظور «کمیته علاقه مندان به تمبر» را تشکیل داده بودند و ماهانه ۱۰ هزار جنیه مصری برای آن کمیته ارسال می کردند تا در صورتی که یکی از اعضای آن با تمبر متفاوت و کمیابی برخورد کند آن را برای شاه بفرستد.
 
«جمال عبدالناصر» رییس جمهور درگذشته مصر، در اوقات فراغت خود به مطالعه، تصویربرداری و شنیدن ترانه های «ام کلثوم» خواننده معروف مصری می پرداخت. «انور السادات» که بعد از ناصر حکومت را دست گرفت به مشاهده فیلم های سینمایی عشق می ورزید و این صفت او زبانزد خاص و عام بود. در لبنان نیز هرکدام از روسای جمهوری از گذشته تا به الآن علاقه های خاصی داشتند. «کمیل شمعون» رییس جمهور گذشته لبنان به شکار، «فواد شهاب» به مطالعه، «امین جمیل» به پرواز در آوردن هواپیما ها، «امیل لحود» شنا و غواصی و «میشل سلیمان» رییس جمهور به مطالعه، پیاده روی و گوش دادن موسیقی علاقه مند بودند.
 
در سوریه نیز «حافظ اسد» رییس جمهور سابق به پرواز و مطالعه و فرزند او «بشار الاسد» به ورزش، مشاهده مستندهای طولانی و کامپیو تر علاقه دارد. در اردن «عبدالله اول» عاشق بازی شطرنج بود و «حسین بن طلال» به ورزش های پاتیناژ، تنیس و شنا و همچنین ماشین سواری، موتورسواری و پرواز علاقه مند بود ولی «عبدالله الثانی» پادشاه اردن به چیزهای متعددی علاقه دارد. وی به ماشین سواری، جمع آوری تمبرهای کمیاب، شنا و گردآوری اسلحه های باستانی علاقه شدید دارد.
 
این در حالی است که چندی پیش، اداره مالیات مادرید با انتشار آگهی دو خودروی «فراری» اهدایی شیخ «خلیفه بن زاید آل نهیان» به «خوان کارلوس» پادشاه اسپانیا را به مزایده گذاشت.
این دو خودرو در سال ۲۰۱۱ به پادشاه اسپانیا هدیه داده شد و از آنها هیچ استفاده ای نشده است. بهای این دو خودرو قرار است به خزانه دولت واریز شود، مزایده این خودرو تصمیم کاخ پادشاهی اسپانیا است.
روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت، دلایل متعددی برای تصمیم مذکور مطرح شده است: از جمله هزینه های بالای این نوع خودرو برای پادشاهی اسپانیا که با بودجه سالانه ۹ میلیون دلار کمترین بودجه را در میان پادشاهی های جهان دارد. دلیل دیگر این است که پادشاهی اسپانیا با توجه به بحران مالی این کشور می خواهد وانمود کند سیاست های ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته است. تصمیم دولت اسپانیا واکنش هایی را به دنبال داشته است: برخی خواستار بازگرداندن این هدایا به امارات شده اند و بعضی هم از درآمد حاصل از فروش این خودروها حمایت می کنند.
 
روی آوردن شاهان و روسای حکومت ها به بازی های مورد علاقه خود در نهایت به سود کشور خواهد بود زیرا آنها با پرداختن به بازی و سرگرمی انرژی جدیدی کسب می کنند و مغز آنها برای تحلیل مسائل حکومت آماده تر خواهد بود. این پادشاهان و روسای حکومت ها سالانه هزینه های هنگفتی را جهت خوشگذرانی و ترویج بازی های مورد علاقه خود تلف می کنند. در امارات میدان های بسیار بزرگی برای بازی های شترسواری ساخته اند
در حالی که این بازی فقط در سطح چند کشور عربی وجود دارد و نیازی به این هزینه نداشت و شبکه های ماهواره ای که به پخش مستند در مورد شتر و اسب می پردازند نمادی از ولخرجی های امارات در راه تحقق ذوق و سلیقه روسای دولت هستند. در عربستان نیز پرندگان مورد علاقه شاهان با مبالغی بیش از یک میلیون دلار خریداری می شوند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا