خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دولت یک کوارتر بیشتر برای پیروزی وقت ندارد!

/ گفت‌وگو با دو فعال سیاسی درباره‌ی تغییرات در کابینه دولت /

زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز: دو سال بیشتر به پایان دولت حسن روحانی، رییس جمهور کشور نمانده است و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که با فشار تحریم‌ها در این دو سال پایانی دولت قاعدتاً تغییراتی در کابینه‌اش خواهد داشت؛ باتوجه به اینکه انتخابات مجلس هم نزدیک است، این مساله هم منجر به تغییراتی در کابینه می‌شود، تغییراتی که ممکن است حتی متاثر از ترکیب سیاسی مجلس آینده هم باشد.

در این‌باره با مرتضی مبلغ فعال سیاسی و معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی و رضا شریفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب ندا گفت‌وگویی کردیم. مرتضی مبلغ می‌گوید تا ساز و کار مدیریتی دولت تغییر پیدا نکند هرتغییری هم در کابینه ایجاد شود بی‌فایده است. او در ادامه می‌گوید اما رییس جمهور باید بر کابینه نظارت داشته باشد و در افرادی که کارآمدی لازم را ندارند تغییراتی را ایجاد کند. از سوی دیگر رضا شریفی می‌گوید بخشی از این تغییرات در کابینه در درست دولت و بخشی از آن در دست رقبای دولت است و احتمالاً در حوزه‌ی اقتصاد تغییراتی را داشته باشیم. او در ادامه‌ی صحبت‌های خود انتخابات آینده‌ی مجلس را اهرم تغییرات کابینه می‎داند و می‌گوید و وزرای فعلی ممکن است در جهت تحقق وعده‌های نمایندگان مجلس تغییر کنند.

مبلغ: مدیران کشور محافظه‌کار شده‌اند

مرتضی مبلغ
مرتضی مبلغ

مرتضی مبلغ با بیان اینکه درباره‌ی تغییرات در کابینه‌ی دولت دو نکته وجود دارد، به انصاف نیوز گفت: در ابتدا باید سازوکاری درباره‌ی مدیریت ارشد دولت شکل بگیرد تا کارها به شکل کارآمد پیش بروند و نتیجه‌بخش هم باشند. اگر کارها به خوبی پیش نرود حتی اگر وزیران خوبی هم در کابینه وجود داشته باشد، نمی‌توانند چندان مؤثر باشند و این از همه مهم‌تر است.

وی افزود: حواشی کار مدیریت و بویژه مدیران ارشد باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانند کارهای خود را به خوبی پیش ببرند؛ البته موانعی که در مدیریت کشور وجود دارد، مسایل اصلی کشور هستند. امروز به شکل محسوس و واضحی شجاعت از مدیران گرفته شده و این به فضای حراستی و امنیتی کشور مربوط می‌شود که بر مدیریت کشور حاکم است و مدیران محافظه‌کار و ملاحظه‌کار می‌شوند و احساس می‌کنند اگر با شجاعت کاری را انجام دهند به خاطر فضای موجود هزینه‌های سنگینی را باید متحمل شوند.

او افزود: متاسفانه فقدان شفافیت در برخورد با تخلفات هم مکمل این فضای حراستی است؛ اینکه مثلاً در کشور با تخلفات گسترده برخورد نمی‌شود یا اگر برخورد هم شود، در خفا برخورد می‌شود و معلوم نیست کلاً چگونه است؟ یا اینکه با یک سری از تخلفات که خیلی ساده‌تر هم هستند با بوق و کرنای گسترده‌ای برخورد می‌کنند و در کل یک فضای تبعیض آمیز و سیاست‌زده‌ای در نحوه‌ی برخورد با تخلفات جریان دارد، این موارد باعث می‌شود مدیریت به شدت احساس ضعف کند و نتواند شجاعت لازم را داشته باشد و این کلیدی‌ترین مساله در ارتباط با مدیریت کشور است تا وقتی چنین فضایی حاکم است، برخوردها سیاسی و تبعیض آمیز است و این مشکل‌ها هم ادامه پیدا می‌کند.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی گفت: مساله‌ی دوم به این برمی‌گردد که آقای رییس جمهور به طور مستقیم کابینه‌ی خود را باید رصد کند. اگر وزرایی که ایشان در گذشته فکر کرده آدم‌های توانمندی هستند و می‌توانند خوب کار کنند، درعمل نشان می‌دهند که توانایی لازم را ندارند، برای نگه‌داشتن آن‌ها تاملی نمی‌توان کرد و این به رصد، پایش و نظارتی برمی‌گردد که رییس جمهور بر رفتار مدیران ارشد و کابینه‌ی خودش دارد و به هر حال دولت زمان زیادی هم ندارد و مشکلات زیاد است، مدیران توانا و کارآمد باید بیایند. اگر در کابینه مدیرانی هستند که در شرایط فعلی نمی‌توانند کار کنند باید به شکل مناسب تغییرات لازم در آنها داده شود.

او در پایان تاکید کرد: عمده‌ترین مشکلات در حوزه‌ی اقتصادی و کسب و کار و معیشت مردم است. این حوزه باید مدیرانش توانمندتر و کارآمدتر باشد. لذا اگر بخواهد تغییراتی اتفاق بیفتد این حوزه از حساسیت و اولویت بیشتری برخوردار است.

گاهی اوقات تغییرات به دولت تحمیل می‌شود

رضا شریفی فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه نمی‌توان تنها یک علت را دلیل تغییرات ایجاد شده در کابینه‌ی دولت روحانی دانست، گفت: مجموع عللی باعث این دگرگونی‌ها می‌شوند و همین علت‌ها هم ممکن است باعث ادامه پیدا کردن این تغییرات در کابینه شوند.

رضا شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: یکی از علل این تغییرها تمایل خود دولت است که در ربع کار خود همکاران همراه‌تری را داشته باشد و این طبیعی است. دولت در حال حاضر مثل تیم بستکبالی است که یک کوارتر بیشتر برای پیروزی وقت ندارد و باید تمام تلاش خود را برای ربع آخر دوره‌ی فعالیت به کار ببندد، بنابراین بخشی از این تغییرات در دست دولت و بخشی از آن در دست رقبای دولت است. به هرحال آنها هم علاقمند نیستند تا دولت در تحقق وعده‌های خودش چندان موفق باشد و گاهی اوقات تغییراتی را به دولت تحمیل می‌کنند.

او ادامه داد: اما وجه اصلی تغییرات باید تلاش برای کارآمد کردن دولت باشد؛ به هر حال شرایط عادی نیست و ما در دوره‌ی خاص تحریم و فشارهای مختلف، زمان را سپری می‌کنیم. دولت هم به نظر می‌رسد آنطوری که باید و شاید نتوانسته است خود را برای این شرایط خاص آماده کند و سیستم مدیریتی خود را برای تصمیمات بهینه در این ساختار هماهنگ کند.

شریفی افزود: البته ضمن اینکه بخشی از این اختلاف‌ها در دولت بیشتر به دلیل پایان کار دولت است؛ بالاخره یکی باید مسوولیت این دولت را برعهده بگیرد و در حقیقت شاید بخشی از نیروهایی که با دولت همراه بودند ترجیح می‌دهند در اواخر کار دولت خود را کنار بکشند تا مسوولیتی از ناکارآمدی دولت بر عهده‌ی آنها نباشد و بتوانند بگویند ما در نیمه‌ی راه از دولت جدا شدیم.

او اضافه کرد: اما از سوی دیگر ما به عنوان یک اهرم تغییر مجلس را داریم که آن هم در ماه‌های آخر فعالیت خود است. به هر حال نماینده‌ها هم وعده‌هایی به حوزه‌های انتخابی خود داده‌اند و تمایل دارند وعده‌ها را زودتر عملی کنند و برخی از وزاری روحانی را برای عملی کردن وعده‌های خود مؤثر نمی‌دانند و تلاش می‌کنند با فشار حداکثری فعالیت‌هایی را در حوزه‌ی انتخابی خود انجام دهند و اگر بتوانند با وزرای فعلی توافق کنند و آن‌ها را اجرایی و عملیاتی کنند؛ در این صورت از دولت حمایت می‌کنند وگرنه ممکن است مجلس یک اهرم تغییر برای کابینه باشد و وزرا را گرفتار کنند و گزینه‌های مورد نظر خود را جایگزین کنند.

شریفی ادامه داد: بنابراین انتظار می‌رود تغییرات در دولت در هر دو بعد ادامه پیدا کند، هم از طرف خود آقای روحانی و هم از ناحیه‌ی افراد با نفوذ مجلس که تلاش می‌کنند فضای عمومی دولت را در جهت تحقق وعده‌های خود تغییر بدهند، حتی اگر در این چندین ماه باقی مانده‌ در دولت تغییر ایجاد نشود، این احتمال جدی است که با برگزاری انتخابات مجلس و تحولاتی که در گرایش‌های سیاسی و مدیریتی نماینده‌ها اتفاق می‌افتد، آن‌ها هم مطالباتی داشته باشند و برای اینکه نشان دهند تحولات در مجلس در راستای تحقق وعده‌ها به رأی دهندگان است، تغییراتی را برای دولت اعمال کنند. دو سال آینده پرتلاطم خواهد بود و به هر حال در بعضی از مواقع شاهد تقابل بین نیروهای مختلف سیاسی و حضور در ساختارهای بوروکراتیک خواهیم بود.

رضا شریفی در پاسخ به این پرسش که در چه حوزه‌هایی احتمالاً تغییراتی در کابینه دولت ایجاد می‌شود، گفت: اکنون آنچه برای مردم اهمیت دارد مسایل و مشکلات اقتصادی است و پیش‌بینی می‌شود درحوزه‌های اقتصادی همچون گذشته تغییراتی ایجاد شود و شاهد جابه‌جایی‌هایی باشیم. در حوزه‌های دیگر چون حساسیتی وجود ندارد و وقتی چارچوب فعالیت‌ها در آن حوزه مشخص باشد تغییر چندانی اتفاق نمیفتد.

او در پایان گفت: احتمالاً ما در وزارت خارجه، بخش فرهنگی و امنیتی تغییرات خاصی را نخواهیم داشت، اما به طور مشخص احتمالا تغییرات جدی در حوزه‌ی اقتصادی از جمله وازرت اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت و وزارت کار رخ دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا