خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیش‌بینی بازار ارز تا ۶ ماه آینده

آیا احتمال برگشت ناگهانی قیمت‌ها وجود دارد؟

مشاور سابق بانک جهانی ضمن اشاره به این موضوع که بانک مرکزی به دنبال حفظ تعادل در بازار است، گفت: پیش‌بینی‌ها برای قیمت دلار تا شش ماه آینده این است که دلار حوالی نرخ فعلی نوسان کند، یعنی بین 13 هزار و 400 تا 12 هزار 900 تومان باقی بماند.

حمید تهرانفر، مدیر عامل بانک کارآفرین و مرتضی ایمانی‌راد، اقتصاددان از جمله کارشناسانی هستند که آرامش حاکم شده طی چند هفته گذشته در بازار ارز را در نتیجه سیاست‌های دولت و بانک مرکزی دانستند که با هزینه بالا و سرکوب نرخ ارز میسر شده است.

محمدتقی وزیری، پیش‌بینی مشاور سابق بانک جهانی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: بانک مرکزی سعی می‌کند ارزش بازاری برای دلار در نظر بگیرد، طبق محاسباتی که کرده‌اند ارزش دلار حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده است. هنوز دلار ۴۲۰۰ تومان از بین نرفته و اگر فاصله بین این دو نرخ زیاد باشد؛ مردم آن دلار را می‌خرند و به نرخ بیشتری در بازار ارز می‌فروشند و در نتیجه تورم بالاتر می‌رود.

وی عنوان کرد: بنابراین دولت سعی می‌کند به هر طریقی که شده توسط برخی از صرافی‌ها به این بازار حالت تعادلی بدهد. راه‌اندازی اینستکس نیز ممکن است به آن کمک کند که نرخ دلار در همین حدود باقی بماند. بنابراین نوسانات حال حاضر توسط بانک مرکزی کنترل شده است.

وی معتقد است که امکان نوسان و جهش دوباره در بازار ارز وجود دارد، زیرا دلار و طلا دو دارایی هستند که به زعم او، مردم در زمان بحران و نگرانی به خرید در این دو بازار اقدام می‌کنند.

وزیری در پاسخ به این سوال که در چه شرایطی بازار ارز با نوسان شدید مواجه خواهد شد؟ گفت: اگر بحران ادامه پیدا کند، مذاکرات به نتیجه نرسد و پیوستن هفت کشوری به اینستکس لغو شود و مسائل ارزی تشدید شود، احتمال نوسان ارز وجود دارد.

وی افزود: در جریان کنفرانس سران ۲۰ کشور اصرار بر این بود که بتوانند برخی از معافیت‌ها را بردارند، که رییس جمهور فرانسه نیز به آن اصرار می‌کرد. حالا در حال صحبت و گفتگو با ایران هستند که باید به چه شکلی انجام شود. اما اگر در این مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسند، ممکن است با کمبود عرضه ارز مواجه شویم.

مشاور سابق بانک جهانی آینده بازار ارز را این گونه پیش‌بینی کرد: با مشکلاتی که در بازار ارز وجود دارد، پیش‌بینی‌ها برای قیمت دلار این اساس است که تا شش ماه آینده دلار حوالی نرخ فعلی نوسان کند، یعنی بین ۱۳ هزار و ۴۰۰ تا ۱۲ هزار ۹۰۰ باقی بماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا