خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیت کوین با اقتصاد ایران چه می‌کند؟

دستگاه‌های تولید ارز دیجیتال، بیت کوین یا به اصطلاح “ماینر” در چند ماه اخیر بسیار مورد توجه مصرف کنندگان ایرانی قرار گرفته است به گونه ای که استفاده از این دستگاه ها در ماه اخیر ۳۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بلومبرگ، افزایش استفاده از دستگاه‌های تولید ارز دیجیتال یا به اصطلاح “ماینرها” در ایران در حالی است که روز به روز فشار بر روی توانیر بیشتر می شود.

با توجه به اطلاعاتی که سازمان آمار ایران در اختیار رسانه های خارجی قرار داده است استفاده از ماینرها باعث افزایش مصرف برق در ایران شده است.

یک دستگاه ماینر برای اینکه بتواند بیت کوین استخراج کند باید تمام روز به برق باشد این درحالی است که با شروع فصل تابستان و بحران مصرف برق استفاده از این دستگاه ها نیز در ایران رو به افزایش  است.

با افزایش فشار ماینرها بر روی نیروگاه‌های برق ایران دولتمردان به فکر افتادند تا واردات ماینرها حتی با نام سرور را به ایران متوقف کنند و از سوی دیگر  قاچاق این محصولات نیز با برخورد شدیدتری مواجه شده است.

همایون حائری معاون وزیر نیرو در این خصوص گفت:” ماینرها در ایران از برق بیت المال استفاده می کنند و صاحبان آنها معمولا این ماینرها را در مدرسه ها و مسجد ها و مکان هایی که پول برق آنها را دولت پرداخت می کند نصب می کنند.”

در پایان ماه گذشته مصرف برق ایران ۷درصد رشد داشته است. مصرف برق برای استخراج هر یک بیت کوین برابر است با مصرف سالانه برق ۲۴ خانه در تهران و این بدان معناست که تولید هر بیت‌کوین در ایران یارانه ای برابر با  ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال یا به عبارتی ۲۷۰۰ دلار یارانه دولتی تخصیصی به برق را به خود اختصاص می‌دهد.

پرداخت این هزینه های هنگفت در شرایط تحریم ها ضربه های سختی به بدنه اقتصاد کشور وارد می کند.

ارزش هر بیت کوین در ایران ۱۱۰۰۰دلار است و همین موضوع باعث شده است تا استخراج این ارز دیجیتال در ایران از سال گذشته تاکنون ۲۰۰درصد رشد پیدا کند.

در ماه گذشته بانک مرکزی استفاده از بیت کوین را ممنوع اعلام کرد و استفاده از آن را جرم تلقی کرد و درحال حاضر نگرانی دولتمردان از ضررهای اقتصادی که این ارز دیجیتال می تواند به اقتصاد ایران بزند روز به روز در حال افزایش است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا