خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش عجیب به بازداشت بهروز ریخته‌گران

سایت دانا در واکنشی عجیب به بازداشت «بهروز ریخته گران» از متهمان بزرگ بانک سرمایه، در متنی با تیتر «شعبده بازی سیاسی و رسانه ای داماد آقای وزیر برای انحراف افکار عمومی/ سرمایه دار معروف بازداشت شد؛ نام هادی رضوی به حاشیه می رود؟» نوشت:

طی روزهای گذشته تصویری از صف بستن متهمان مالی بانک سرمایه در فضای مجاری منتشر شد. اینکه این تعداد از افراد در یک پرونده بدین گستردگی نقش داشته‌اند برای بسیاری جالب بود. بسیاری عادت داشتند که مردم را در صف گوشت و نان و … ببیند اما حالا موضوع تا به حدی در برخی از پرونده‌ها رسیده است که متهمان برای رسیدگی به جرائمی که مرتکب شده اند صف می بنند. جالب اینجاست که در این پرونده ها افراد مختلفی هم متهم هستند از داماد وزیر گرفته تا سرمایه داران بزرگی که نامشان برای افکارعمومی آشناست به نوعی پایشان در این پرونده گیر است.

بهروز ریخته گران و برادرانش که در گذشته شاید نامی آشنا در عرصه اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی بود، امروز به نامی آشنا در پرونده‌های فساد اقتصادی تبدیل شده است. این روزها باز هم نام بهروز ریخته‌گران سر زبان‌ها افتاده؛ آن هم در پرونده رسیدگی به اتهامات مدیران بانک سرمایه و آن هم به عنوان یکی از عناصر اصلی. تقریباً جلسه‌ای از رسیدگی به پرونده مدیران بانک سرمایه وجود ندارد که نامی از ریخته‌گران مطرح نشود چه آنجا که بخشایش، کاظمی و رسولی به عنوان اولین متهمان پرونده محاکمه شدند و چه آنجا که هادی رضوی و حسین هدایتی پای میز محاکمه آمدند. «رسول قهرمانی» نماینده دادستان تهران از تشکیل پرونده برای ریخته‌گران و صدور حکم جلب برای آنان در آینده نزدیک خبر داده بود که سرانجام روز گذشته ریخته گران نیز بازداشت شد.

بانک سرمایه یکی از بانک‌هایی است که به دلیل عدم نظارت و سوءمدیریت ۱۴ هزار میلیارد تومان از اموال سپرده گذاران بانک را حیف و میل کرده است که صندوق ذخیره فرهنگیان سهامدار ۴۷ درصد و گروه ریخته گران ۳۸ درصد از آن را دارا هستند و بیش از ۸۳ درصد در تملک گروه مذکور است.

صف مفسدان مالی در پرونده بانک سرمایه از داماد وزیر تا سرمایه دار معروف

از سوی دیگر پای «هادی رضوی»، داماد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این پرونده باز است. متهمان مختلف درباره اتهامات و جرائمی که در پرونده آقای داماد افتاده است اقرار کرده اند. در همین رابطه، متهم ضیایی در خلال بازپرسی به معرفی کارشناس برای ملک منتسب به آقای هادی رضوی اقرار کرده است. آقای احمدی برای تسویه تسهیلات آقای رضوی اقدام به تهاتر ملکی نموده است که جواب‌گوی تسهیلات نبوده، اما با این کارشان موجب تسویه تسهیلات آقای رضوی شده است. آقای حیدرآبادی به منظور تسویه تسهیلات ۱۲۰ میلیاردی آقای رضوی اقدام به تهاتر ملک می‌کرده است که جواب‌گوی میزان تسهیلات نبوده است. اینها مواردی است که نماینده دادستان تهران بیان کردند و نقش رضوی در گرفتن تسهیلات و برخی از افرادی که به وی کمک کردند را نشان می دهد.

از سوی دیگر در پرونده شبکه ریخته گران در بانک سرمایه نیز موارد زیادی موجود است که در جای خود بایستی به آن رسیدگی شود. آنچه در این روند قابل توجه است ایجاد یک دوگانی در پرونده بانک سرمایه با حضور رضوی و ریخته گران است.

در این زمینه برخی که به طرفداری از هادی رضوی قلم می زنند بیان می کنند که داماد شریعتمداری بودن بر پرونده بانک سرمایه سایه افکنده و برخی از جمله ریختگران در این زمینه سود می برند؛ چراکه پرونده آنان به خوبی در میان افکارعمومی و رسانه ها مطرح نمی شود. اما جالب اینجاست که بسیاری از رسانه ها با تفکیک این موضوع بیان می کنند که چرا ریخته گران این روزها بازداشت نیست اما روند بررسی پرونده درجای خود بایستی انجام شود و در دادگاه این دوگانگی‌ها وجود ندارد.

نکته اصلی و جالب ماجرا اینجاست که به نظر می رسد داماد اقای وزیر تمام تلاش خود را انجام داده تا با فعالیت های سیاسی و رسانه ای خود، پای افراد دیگر دخیل در پرونده بانک سرمایه را نیز به ماجرا باز کرده و با بزرگ کردن نام این دست افراد، عنوان هادی رضوی داماد وزیر کار دولت دوازدهم را به حاشیه بکشاند. از همین رو ضروری است که دستگاه قضا با رصد فعالیت های تیم رسانه ای اطراف وزیر و آقای داماد، از انحراف افکار عمومی در ماجرای بانک سرمایه جلوگیری کرده و افراد متهم در این پرونده هر کدام در جایگاه خود پاسخگوی قانون باشند؛ حال اینکه متهم داماد آقای وزیر باشد یا سرمایه دار معروف.

از سوی دیگر درحالی که شریعتمداری در دولت به اصطلاح علم شفاف سازی را بلند کرده است و برای این موارد از دولت و مجلس دستخوش می گیرد، در شفاف سازی پرونده دامادش هنوز قدمی در این حوزه برنداشته است. سیاسی کاری واقعی را در مجلس و میان نمایندگان اصلاح طلب می بینیم که در این بحبوحه که پرونده داماد وزیر در دادگاه در حال رسیدگی است؛ مجلس از شریعتمداری به خاطر مقابله با فساد مالی تقدیر و تشکر می کند.

تقدیر از شریعتمداری به خاطر مقابله با فساد/ وقتی آقای داماد متهم اصلی پرونده بانک سرمایه است

علیرضا رحیمی نماینده اصلاح طلب مجلس در نشست علنی روز سه شنبه، 4 تیرماهمجلس شورای اسلامی بیانیه 196 نفر از نمایندگان در قدردانی از عملکرد مثبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «برخورد با مفاسدی نظیر حقوق های نجومی، تهیه لیست 14 هزار میلیارد تومانی بدهکاران معوق و مسکوت مانده شستا و مشابه این اقدام در صندوق بازنشستگی کشوری و انجام اقدامات حقوقی لازم در این زمینه و اجرای قانون عدم به کارگیری بازنشستگان، برخورد جدی با ناهنجاری فسادزای چند شغله ها و شناسایی شرکت های زیان ده برای فروش و اصلاح و ادغام آن ها گوشه ای از مدیریت جدید وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی است که با تجربه 4 دهه موفق برنامه ریزی و مدیریت همراه با صداقت، شجاعت و تدبیر، همین انتظار هم می رفت. ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت همه جانبه از برنامه ها و اقدامات ارزنده این وزارتخانه امیدواریم با حمایت همه قوا، این راه نه فقط در این وزارتخانه بلکه به عنوان الگو در همه دستگاه ها موجبات رشد و تعالی کشور را فراهم آورد.»

آنچه در پرونده بانک سرمایه دیده می شود حیف و میل اموال عمومی خصوصا معلمان است که قرار بود این بانک کمک حال آنان شود. اینک دچار چنبره فساد مالی شده است که نفوذهای مختلف در آن باعث شده تا تسهیلاتی به عده ای ارائه شود که قطعا از رانت و قدرت سود برده اند. به هر جهت پرونده بانک سرمایه در حال بررسی در دادگاه است و قطعا افکارعمومی نیز هر فردی را در جایگاه خود پیگیری می کند و برای افکارعمومی واقعی همه افراد متهم و مجرم هستند و بایستی به سزای اعمالشان برسند. قطعا در برابر قانون همه همه برابرند و این بازی های دوگانه نمی تواند چه قانون و چه افکارعمومی را از اصل ماجرا منحرف سازد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دم زدن از فساد مسئولین هم کم کم وضعیت مشمئز کننده ای به خود گرفته است و متاسفانه مردم هم با آن کنار امده اند ، به قول وزیرخارجه ، خودشان انتخاب کرده اند که اینطور زندگی کنند !

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا