خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تهدید مردم استان فارس برای نجات طرح پزشک خانواده؟!

علی رغم اینکه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید شرکت نکردن در «بسیج ملی پایش فشارخون افراد بالای 30 سال» را باعث حذف از برنامه‌ی پزشک خانواده ندانسته، اما تصویر پیامک‌های ارسالی به مردم در شیراز نشان می‌دهد که سامانه‌ی ارسال کننده متعلق به این دانشگاه است.

«عبدالرسول همتی» ضمن عذرخواهی از «سوء تفاهم احتمالی ایجاد شده» گفته که محتوای پیامک ارسالی، تنها به ضرورت مراجعه افراد بالای ۳۰ سال به پایگاه‌های پزشک خانواده برای اطمینان از دریافت بهتر خدمات مراقبتی و بهداشتی تاکید داشته است.

متن ارسالی یک فعال حوزه بهداشت و درمان در استان فارس به انصاف نیوز در نقد پیامک‌های ارسالی در پی می‌آید:


7 سال پیش طرح پزشک خانواده، به‌عنوان يكي از مهمترين طرح‌هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با هدف تحول و بهينه‌سازي سيستم درمان، رسما در استان فارس آغاز شد. قرار براین بود در طرح پزشك خانواده شهري، خانوارها در نقاط مختلف زير نظر يك تيم پزشكي قرار گرفته و خدمات درماني را با نظارت اين تيم پزشكي در سطوح سه‌گانه‌اي كه تعريف شده است، دريافت کنند که طی سالهای اخیر عملا با حذف برگ ارجاع از سوی پزشکان خانواده به متخصصین قابلیت خود را از دست داده و عملا به طرحی ناکارآمد مبدل شده است.

انچه بیش از هر چیز در این طرح به وضوح قابل مشاهده است تزریق پول‌های هنگفت از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به پزشکان مشمول این طرح با کمترین خروجی و بازدهی است.

اما چرا طرح شکست خورده است؟ چرا برای نجاتش متوسل به پیامک تهدیدآمیز می‌شوند؟ چرا تشویش اذهان عمومی را دنبال می‌کنند؟

«بسیج ملی پایش فشارخون افراد بالای 30 سال» از اواسط خرداد ماه به‌طور همزمان در سراسر کشور توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به‌مدت یک ماه شروع به فعالیت کرد که دانشگاه‌های سراسر کشور با ایجاد پایگاهها و تیم‌های سیار اقدام به اندازه‌گیری فشار خون افراد بالای 30 سال می‌کنند و اطلاعات فشارخون افراد را در سامانه‌ای تحت عنوان سیب قرمز یا سیب سبز ثبت می‌کنند.

با آنچه از آمار و داده‌های خروجی وزارت بهداشت طی این مدت به‌دست آمده، علیرغم اینکه استان فارس بیش از 7 سال داری سیستم پزشک خانواده است انتظار می‌رود در پوشش این طرح ملی بایستی از سایر استان‌های فاقد این طرح پیشتاز بوده باشد و رتبه‌های اولین را در پوشش جامعه‌ی هدف به خود اختصاص داده باشد که متاسفانه عکس این قضیه صادق است و رتبه‌های بسیار پایین را به خود اختصاص داده است.

ترفندی که از روز ۱۱ تیرماه ۹۸ به‌منظور جبران این عقب ماندگی و بالا بردن آمار ثبت شده توسط پزشکان خانواده اتخاذ کرده‌اند این بود که پیامک‌های تهدیدآمیزی برای تمامی مردم ارسال شد تا آنان را به اجبار و با ابزار تهدید و ارعاب به مطب پزشکان خانواده سوق دهند، در غیر اینصورت از پوشش پزشکان خانواده انان را حذف می‌کنند!

نکته‌ی حایز اهمیت اینکه این پیامک‌ها برای تمامی افراد اعم از آنان که فشارخون‌شان ثبت شده باشد یا اصلا ثبت نشده است ارسال شده است و سردرگمی و موج بی‌اعتمادی به اقداماتی که تا کنون توسط این افراد در اندازه گیری و ثبت فشارخون مردم صورت گرفته در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

این اقدام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان فارس فارغ از اینکه اقدامی خلاف قانون است و اصل و حقوق دسترسی آسان و داوطلبانه به خدمات درمانی را برای آحاد مردم مخدوش می‌کند، قابل پیگرد قانونی توسط مسوولین امر به‌دلیل تشویش اذهان عمومی و ایجاد ترس و دلهره و موج نگرانی در مردم است.

تصاویری که دلالت بر این می‌کند که سامانه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شیراز است:

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا