خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نمایش مجلس در برابر تحریم آمریکا!

خبرآنلاین درباره‌ی برخی طرح‌های مطرح شده در مجلس برای مقابله با تحریم نوشت: اعضای جبهه پایداری، استاد انجام کارهای عبث هستند. آنان نه تنها با لجبازی‌ها و اقدامات تک روانه خود در چند دوره انتخابات اخیر برهم زننده ائتلاف اصولگرایان بوده‎اند بلکه اینبار در نظر دارند با نقش‎آفرینی نمایندگان خود در مجلس، ۱۰ طرح ضد امریکایی را به صحن ببرند بدون آنکه از تاثیرپذیری آن اطمینان داشته باشند.

رهبری در نخستین روز از فروردین امسال در سخنرانی خود در مشهد با گله از مجلس شورای اسلامی این پرسش را مطرح کردند که «مجلس شورای اسلامی چند طرح و لایحه در مقابل خباثت‌های آمریکایی‌ها ارائه و تصویب کرد؟» از آن روز به بعد هرچند نمایندگان مجلس به خود آمدند که واقعا در برابر این حجم از تحریم‎هایی که امریکایی‎ها علیه مردم ایران اعمال می‌کنند، چه اقداماتی انجام داده‎اند و یا چه می‏‌توانند بکنند، اما برخی دیگر از نمایندگان هم به سراغ طرح‎هایی رفتند که معلوم نیست قرار است چه نتیجه‌ای در برداشته باشد.

پایداری ها با ۱۰ طرح به میدان آمدند

دوازدهم تیرماه، در سی و یکمین سالگرد حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران اعضای فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا به هرمزگان سفر کردند و از تصمیمات اولیه این فراکسیون رونمایی کردند. امیرحسین قاضی زاده هاشمی که همه او را با عنوان نماینده عضو جبهه پایداری می‎شناسند گفت: اعضای فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا با همکاری پژوهشگاه امام حسین (ع) از ۱۰ طرح ضدآمریکایی در بندرعباس رونمایی خواهند کرد و سه طرح دیگر آماده طرح در مجلس شورای اسلامی است. او در مورد این طرح‎ها اینگونه توضیح داد: یک- طرح حمایت از امنیت آب‌های سرزمینی ایران، ۲ – طرح الزام دولت به اقدام مقتضی علیه کشورهای همسایه میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا، ۳ – طرح الزام دولت به اقدام قانونی علیه شرکت‌هایی که به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا پیوستند، ۴ – طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی، ۵ – طرح الزام دولت در پیگیری حقوقی اقدام جنایت‌کارانه آمریکا در اسقاط هواپیمای مسافربری ایران، ۶ – طرح تأسیس موزه جنایات آمریکا، ۷ – طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، ۸ – طرح الزام دولت به حمایت همه‌جانبه از افراد و مؤسسات ایرانی که از اقدامات آمریکا متضرر شده‌اند، ۹ – طرح تشکیل باشگاه کشورهای تحریم شده توسط آمریکا و ۱۰- طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا از طریق جایگزینی کالا و خدمات، ۱۰ طرح در نظر گرفته‌شده هستند.

تحریم گوشی اپل برای مقابله با امریکا

اما ۱۰ طرح مذکور تنها اقدامات پایداری های مجلس نبوده است، آنها در ادامه اقدامات مقابله ای خود پای اپل را هم به میان آوردند. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس که او هم از اعضای جبهه پایداری به شمار می‎آید از طرح قابل تامل مجلس در ارتباط با تحریم گوشی‎های شرکت اپل خبر داد. او گفت: در طول سال ایرانی‌ها حدود یک میلیارد دلار از این مدل تلفن‌های همراه خرید می‌کنند که در طرح مجلس شورای اسلامی، ریجستری و خرید این گوشی‌ها را ممنوع کرده‌ایم. استدلال او این بود که باید تلاش کنیم هرجایی که حتی یک دلار به شرکت‌های آمریکایی‌ها ضرر وارد می‌شود ورود کنیم.

بودجه طرح های شعارزده و عجولانه از کجا تامین خواهد شد؟
اما ده طرح در نظر گرفته شده جبهه پایداری برای مقابله با امریکا از سوی پیشنهاددهندگان آن اصلا مشخص نیست که چه دستاوردی برای کشور دارد و یا حداقل آیا به همان هدف اصلی که باید «علیه تهدیدات امریکا» باشد دست خواهد یافت یا خیر؟ تا اینجای کار آنچه که از سوی پایداری‎های مجلس شاهدیم، تصمیمات شتاب زده‎ای است که به نام حرکت در مسیر رهنمون‎های رهبری انجام می شود. اما غافل از اینکه با همین اقداماتی که برای انجام آن گوش فلک را کر کرده‎اند، قرار است به کجا برسند؟

تأسیس موزه جنایات آمریکا و یا تشکیل باشگاه کشورهای تحریم شده توسط آمریکا و یا همین تحریم گوشی شرکت اپل، از جمله طرح‏هایی است که بیشتر به شعار شبیه است تا اینکه بخواهد اقدام علیه امریکا معنا یابد.

جدای از شعاری بودن اینگونه تصمیمات، مساله بودجه و هزینه‎های اجرای این طرح‎ها در صورت تصویب نیز جای بحث دارد. کم نبودند طرح‎هایی از این دست که بودجه‎های هنگفتی را صرف خود کردند و در نهایت بدون نتیجه رها شدند.  این انتقاد آنجا بر اعضای جبهه پایداری بیشتر وارد می شود که بدانیم مجلس کارگروه ویژه‎ای مرتبط با همین موضوع تشکیل داده است، آنهم با دستور رییس مجلس که قطعا کارآیی آن به دلیل انجام کار کارشناسی بیشتر از تصمیمات ناشی از جوزدگی اعضای جبهه پایداری خواهد بود.

کاظم جلالی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت از تشکیل کارگروهی جهت مقابله با سیاست‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با دستور علی لاریجانی، در مجلس خبر داده و گفته است: به دنبال اقدامات و سیاست‌های مداخله‌گرانه و یک‌جانبه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران،‌ کارگروه طراحی اقدامات متقابل در حوزه قانونگذاری به منظور مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. جلالی در توضیحات بیشتر خود عنوان کرد: این کارگروه متشکل از کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، قضایی و حقوقی، اقتصادی، برنامه و بودجه، انرژی، صنایع و معادن، عمران و مرکز پژوهش‌های مجلس برای طراحی قوانین لازم در جهت مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشور خواهد بود.

به نظر می رسد اقدامات تک روانه نمایندگان منتسب به جبهه پایداری در مجلس بیش از آنها واقعا اقدامی در جهت عملیاتی کردن خواسته های رهبری انقلاب برای نقش آفرینی مجلس درمقابل اقدامات خصمانه آمریکا باشد، بیشتر تحرکاتی انتخاباتی در فاصله باقیمانده تا انتخابات مجلس یازدهم باشد. انتخاباتی که آنها امید زیادی به آن بسته اند تا شاید باردیگر کرسی های بیشتری را در مجلس بعدی از آن خود کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا