خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی وزارت خارجه: زمان دقیقی برای گفت‌وگو با اروپا مشخص نشده

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دیدگاه ایران درخصوص بسته پیشنهادی ابتدایی نابجا یا براساس زیاده‌خواهی نیست، تاکید کرد: انتظار ایران بر این اساس آن چیزی است که در برجام آمده و طرف مقابل متهد به آن شده است. ایران انتظار دارد همانطور که به تعهداتش پایبند بوده، گروه ۱+۴ نیز به تعهداتش پایبند باشد.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص آخرین ارزیابی‌های جمهوری اسلامی از بسته پیشنهادی گروه ۱+۴ گفت: بعد از خروج غیرقانونی ایالات متحده از برجام که به صورت یکجانبه و با طرح اتهاماتی واهی صورت گرفت، این بحث از سوی جامعه جهانی به‌خصوص شرکای عضو برجام مطرح شد که علیرغم اقدام نابخردانه ترامپ – با توجه به اهمیت توافق هسته‌ای برای صلح – چگونگی می‌توان این توافق را بدون آمریکا حفظ کرد.

مذاکره ایران و گروه ۱+۴ چگونه آغاز شد؟

وی ادامه داد: در این چارچوب، ایران هم با توجه به این موضوع که برجام حاصل یک کارجمعی از دیپلماسی بوده و بر این اساس، تهران می‌تواند از بسیاری مزایای سیاسی و اقتصادی بر طبق مفاد آن بهره‌مند شود – علیرغم اینکه واشنگتن از ابتدا در این باره کارشکنی‌های بسیاری کرده بود – بر این نکته تاکید کرد در صورتی که روسیه، چین و سه کشور اروپایی عضو برجام همچنان به توافق هسته‌ای پایبند باشند و بتوانند منافع تهران را تضمین کنند، شاید بتوان در حفظ برجام تلاش‌هایی را انجام داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به رایزنی‌های ایران و گروه ۱+۴ اظهار داشت: پس از خروج آمریکا از برجام، ایران و گروه ۱+۴ گفت‌وگوهایی را آغاز کردند تا این موضوع بررسی شود که آیا طرف مقابل می‌تواند – علیرغم خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای– آن مزایایی که متعهد به تامین و رعایت آن برای بهره‌مندی ایران شده است را انجام دهد.

دیدگاه‌های ایران در پکن، مسکو و بروکسل توسط ظریف تشریح شد

قاسمی افزود:‌ پس از این اتفاق، وزیر امور خارجه ابتدا به پکن سفر کرد. آقای ظریف در این سفر خواستند استمزاج لازم را با طرف‌های چینی درباره آینده توافق بدون آمریکا انجام دهند. پس از آن، وزیر امور خارجه به مسکو رفت و در نهایت این سفر به بروکسل منتهی شد.

وی با بیان اینکه در این سفرها دیدگاه‌های جمهوری اسلامی مطرح شد و دیدگاه‌های گروه ۱+۴ نیز دریافت شد، تصریح کرد: براساس آن رایزنی‌ها قرار شد هیات‌های کارشناسی بررسی موضوع تعهدات کشورها در قبال ایران را آغاز کنند و بررسی‌های لازم را انجام دهند. ایران هم به آنها اطلاع داد زمان زیادی برای دریافت پیشنهاد طرف اروپایی وجود ندارد و تعجیل دارد که هرچه زودتر دیدگاه‌های کارشناسی طرف اروپایی و دیگر شرکای برجام را در قالب یک بسته پیشنهادی دریافت کند.

دیدگاه ایران درخصوص بسته پیشنهادی گروه ۱+۴ نابجا یا براساس زیاده‌خواهی نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به بسته پیشنهادی ابتدایی گروه ۱+۴ خاطرنشان کرد: پیشنهادات اولیه طرف مقابل آن چیزی نبود که جمهوری اسلامی ایران آن را انتظار می‌کشید و توقع ایران از اتحادیه اروپا بسیار بیشتر بود. در واقع، انتظار ایران در چارچوب همان تعهداتی است که طرف مقابل در برجام به آن متعهد شده است.

قاسمی با تاکید بر اینکه انتظار ایران درخصوص بسته پیشنهادی ابتدایی نابجا یا براساس زیاده‌خواهی نیست، ابراز داشت: انتظار ایران بر این اساس آن چیزی است که در برجام آمده و طرف مقابل متهد به آن شده است. ایران انتظار دارد همانطور که به تعهداتش پایبند بوده، گروه ۱+۴ نیز به تعهداتش پایبند باشد. بنابراین، مجددا مذاکرات با سه کشور اروپایی و همچنین چین و روسیه صورت گرفت و نهایتا در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام که در سطح وزرا در وین برگزار شد، دوباره دیدگاه‌ها، انتظارات و توقعات ایران و مسائلی که می‌تواند ایران را برای باقی ماندن در برجام مجاب کند، مطرح شد. دیدگاه‌های طرف مقابل هم شنیده و مقرر شد روی بسته پیشنهادی بازنگری صورت گرفته و کارهای بیشتری انجام شود.

بسته پیشنهادی گروه ۱+۴ باید منافع ایران را تامین کند

وی با اشاره به اراده ایران و گروه ۱+۴ برای حفظ برجام بیان کرد: با توجه به اراده‌ای که در طرفین وجود دارد، ایران مصمم است تعهداتش را با توجه به سبقه‌های دینی، اخلاقی و تاریخی عملی سازد. اتحادیه اروپا به همراه روسیه و چین نیز در این مدت نشان داده‌اند به لحاظ سیاسی جدی هستند و اراده بالایی برای استمرار توافق هسته‌ای دارند ولی آن چیزی که مهم بوده و است، دریافت بسته‌ پیشنهادات اقتصادی است که ما بتوانیم از مواهبی که در پس این رایزنی‌های طولانی و همچنین برجام مشخص شده، استفاده کنیم و منافع ایران در توافق هسته‌ای تامین شود و طرفین بتوانند در قالب مجموعه‌ای از راهکارها و مکانیز‌های اجرایی با قابلیت عملیاتی تفاهم کنند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه به بیانات رهبری در دیدار با وزیر امور خارجه و سفرای ایران اشاره کرد و یادآور شد: همانگونه که رهبر انقلاب اشاره داشتند، جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های خود را با اروپا دنبال می‌کند ولی در این مسیر انتظارمان آن است که گروه ۱+۴ نیز بر ارائه آخرین پیشنهادات که بتواند مورد رضایت ایران باشد، هرچه زودتر پیشنهادات مشخص و نهایی خود را ارائه کند تا ایران بتواند این پیشنهادات را مورد بحث و بررسی قرار دهد و تصمیماتی که براساس منافع و مصالح جمهوری اسلامی است را اتخاذ کند.

زمان مشخصی برای گفت‌وگو با اروپا مشخص نشده است

قاسمی در پاسخ به این سوالی که آیا زمان مشخصی برای اتمام مذاکرات (ددلاین) با اروپایی‌ها تعیین شده است؟ عنوان کرد: زمان مشخصی را به عنوان روز ددلاین و نهایی مشخص نشده است ولی گروه ۱+۴ می‌دانند فرصت زیادی باقی نمانده است به‌خصوص اینکه اولین زمان اعمال مجدد تحریم‌ها در اواسط مرداد ماه است. طرف اروپایی از واقعیت‌های موجود به‌خوبی آگاه است و دیدگاه‌های ایران را به‌خوبی می‌داند. ما امیدواریم آنها در اسرع وقت در تهران یا خارج از تهران پیشنهادات نهایی‌شان را که قابل اجرا است، ارائه دهند.

وی اضافه کرد: ما نیازمند صحبت، شعار و بیانیه نیستیم. آن چیزی که طلب می‌کنیم، دریافت بسته‌ای است که برای ما ضمانت اجرا در مقام عمل داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا