خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای حضور تانک‌ها در خیابان‌های واشنگتن چیست؟

ارتش آمریکا به ساکنان شهر واشنگتن اطلاع داده است که اگر در خیابان‌های پایتخت تانک دیدند، وحشت نکنند. تانک‌ها برای رژه نظامی به خیابان‌ها می‌روند.

به گزارش ایسنا، قرار است که دست کم دو نفربر زرهی بردلی و دو تانک ام۱ای۱ آبرامز برای مراسم روز استقلال آمریکا به خیابان‌های پایتخت برده شوند.

حضور تانک در خیابان‌های شهر چنان اتفاق عجیبی است که ارتش تصمیم گرفته به ساکنان از پیش اطلاع دهد که اگر خودروهای نظامی را در خیابان دیدند، واهمه به دلشان راه ندهند.

ترامپ که از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری‌اش خواهان برگزاری رژه نظامی بود، حالا به نظر می‌رسد که بودجه این کار را از محل سازمان حفاظت از پارک‌های ملی آمریکا تامین می‌کند.

او در توییتی نوشته است که رژه چهارم ژوئیه او قرار است «نمایشی باشد که تا عمر دارید به یاد داشته باشید».

این در حالی است که گروه‌های مخالف دولت ترامپ می‌خواهند تظاهراتی اعتراضی در همین روز و در نزدیکی محل رژه برگزار کنند.

قرار است چه اتفاقی روی دهد؟

مقام‌های شهری واشنگتن پیشتر گفته بودند که ورود تانک‌ها به شهر موجب صدمه به زیرساخت‌های شهری می‌شود. برگزارکنندگان رژه برای پاسخ به این دغدغه گفته‌اند که خودروهای نظامی را بر جایگاه‌هایی ثابت نگه می‌دارند و آنها را تکان نمی‌دهند.

به جز تانک‌ها قرار است که جت‌های ارتش از جمله جنگنده‌های آمریکایی بالای سر محل مراسم پرواز کنند. پروازهای نظامی موجب شده که فرودگاه واشنگتن به مدت دو ساعت تعطیل باشد.

آتش‌بازی هم که بخش جدا نشدنی از مراسم چهارم ژوئیه است قرار است امسال کمی طولانی‌تر باشد.

رئیس جمهوری آمریکا از بالای پله‌های بنای یادبود آبراهام لینکلن قرار است سخنرانی کند. جایی که مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش برابری‌خواهی سیاه‌پوستان، سخنرانی مشهور خود را از آنجا ایراد کرد. سخنرانی «رویایی می‌بینم».

هواشناسی گفته که امکان دارد در بعد از ظهر روز پنج‌شنبه باران ببارد.

چه کسانی در صف جلو خواهند بود؟

به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس جمهوری آمریکا را ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همراهی می‌کند. پیشتر گفته شده بود که فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و تفنگ‌داران دریایی آمریکا هم در این مراسم کنار رئیس جمهوری خواهند بود، که حالا خبر رسیده این افراد در مراسم حضور ندارند.

شرکت در این مراسم برای عموم آزاد است اما ورود به محوطه نزدیک به رئیس جمهوری که قرار است از آنجا سخنرانی‌اش را ایراد کند بدون بلیت ممکن نیست.

وزارت دفاع گفته که پنج هزار بلیت از کاخ سفید به آنها داده شده است.

کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه و کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ هم اعلام کرده‌اند که بلیت‌هایی در اختیار آنها قرار گرفته است تا به هواداران بدهند. این در حالی است که به کمیته ملی حزب دموکرات هیچ بلیتی داده نشده است. تصمیمی که شائبه سیاسی بودن این رژه را بیشتر کرده است.

گفته می‌شود که دولت، بلیت محوطه مخصوص را به حامیان مالی کارزار انتخاباتی ترامپ داده است.

کارزار انتخاباتی او، در این هفته به هواداران نامه‌ الکترونیکی فرستاد و آنها را تشویق کرد که در مراسم شرکت کنند.

هزینه‌های رژه

ترامپ به مردم آمریکا اطمینان خاطر داده که رژه روز پنج‌شنبه ویژه خواهد بود. او همچنین گفته که «پنتاگون و فرماندهان نظامی بزرگ ما از انجام این رژه بسیار خشنودند.»

پنتاگون اما پیشتر به دلیل هزینه‌های هنگفت چنین نمایشی (۹۲ میلیون دلار) زیر بار انجام آن نرفته بود. وزارت دفاع اما حالا مدت‌هاست که بدون وزیر اداره می‌شود و سرپرست موقت قبلی که کنار رفت به جای وزیر، فرد دیگری در سمت سرپرست موقت این وزارت‌خانه روی کار آمد.

رئیس جمهوری آمریکا به شهروندان اطمینان داده که هزینه این رژه در قبال آنچه به دست می‌آورند ناچیز خواهد بود. ترامپ در توییتی نوشته که «هواپیما را که داریم. خلبان‌ها را هم داریم. فرودگاه هم که همین جاست. فقط می‌ماند پول سوخت.» درباره تانک‌ها هم همین استدلال را کرده که دولت این تانک‌ها را دارد و نمایش می‌دهد.

دولت به صورت دقیق نمی‌گوید که چقدر از پول مالیات‌دهندگان قرار است خرج این رژه شود اما روزنامه واشنگتن پست گزارش کرده که دولت می‌خواهد بخشی از هزینه‌ها را از محل بودجه سازمان پارک‌های ملی هزینه کند.

منتقدان بادکنک ترامپ هوا می‌کنند

گروه «کد پینک» می‌خواهد بادکنک ترامپ را در تظاهرات اعتراضی‌اش هوا کند.

منتقدان ترامپ می‌گویند که این رژه، سوءاستفاده از بودجه عمومی و اقدامی حزبی است.

یکی از سناتورهای ایالت هاوایی در توییتر نوشته که این مراسم «اتلاف بخش عمده‌ای از منابع» است. او نوشته که اهدای بلیت به حامیان مالی حزب و آوردن تانک به خیابان‌ها «میهن دوستانه نیست».

سازمان پارک‌های ملی آمریکا هم به گروه فمینیستی «کد پینک»‌ اجازه داده تا در اعتراض بادکنکی به شکل ترامپ هوا کنند که او را در هیبت یک کودک نشان می‌دهد. آنها می‌گویند که ترامپ یک تعطیلی ملی را «نظامی» کرده است.

به این گروه اجازه استفاده از گاز هلیوم داده نشده است. هلیوم از هوا سبک‌تر است و بادکنک را در هوا معلق نگه می‌دارد.

گروهی از سربازان پیشین ارتش که مخالف ترامپ هستند هم قرار است به شرکت کننده‌ها تی‌شرت‌هایی اهدا کنند که روی آن تصویری از ناو جان مک‌کین است. ناوی که به نام سناتور تازه درگذشته آمریکایی است. ترامپ با این سناتور جمهوری‌خواه سر دعوا داشت و آن قدر از او دلخور بود که اطرافیان ترامپ هنگام دیدار او از ژاپن کاری کردند که این ناو با نام مک‌کین جلوی چشم رئیس جمهوری نباشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا