خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا برای نابودی اسرائیل زمانی بیشتر از نیم ساعت لازم نیست؟! | تحلیل رای الیوم

عبدالباری عطوان، سردبیر رای الیوم با اشاره به پایان ضرب الاجل شصت روزه ایران برای اروپایی ها در روز یکشنبه آتی نوشت: به نظر می رسد دیدار اخیر میان عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران با نمایندگان کشورهای اروپایی در وین بی فایده بوده است.

به گزارش شفقنا به نقل از رای الیوم، عطوان نوشت: موضوع جالب اینجاست که دولت ترامپ که ازتوافق هسته ای خارج شد و به هیچ یک از بندهای آن پایبند نبود و اقدام به اعمال تحریم ها علیه ایران کرد، حالا از این کشور می خواهد به این توافق پایبند باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران قدرت و تخصص لازم برای تولید بمب هسته ای ظرف یکسال را دارد اما به دلیل فتوای حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی برای ساخت  آن تلاش نمی کند، افزود: اما در صورتی که منافع عمومی ایجاب کند، این فتوا می تواند تغییر کند. گمان نمی کنیم ایران از تهدیدها و ضرب الاجل خود عقب نشینی کند مگر اینکه معجزه ای رخ دهد و توافقی برسر تمدید این مهلت به دست آید اما ما در زمان معجزه نیستیم و وقت بسیار اندک است.

عطوان با اشاره به اینکه وحشت اسرائیل از حجم پاسخ انتقام جویانه ایران باعث شد که ترامپ از طرح خود برای حمله محدود به اهداف ایرانی عقب نشینی کند، تاکید کرد: به نظر می رسد با توجه به پیش بینی مجتبی دوالنور عضو پارلمان ایران که گفته بود اسرائیل ظرف تنها نیم ساعت نابود می شود، وحشت اسرائیل بجا باشد و ما معتقدیم که این رعب و وحشت  اسرائیل هنوز هم هست و چه بسا بارها شدت بگیرد.

نویسنده افزود: مجله سیاسی لوموند فرانسه نوشته بود که ۱۵ دلیل وجود دارد که واشنگتن را از هرگونه حمله به ایران باز می دارد و مهمترین آنها هم شکست ارتش آمریکا در همه جنگ های خاورمیانه بویژه عراق، افغاستان، و سوریه است. ترامپ ترسوتر از آن است که وعده هایش در خصوص خروج همه نیروهای آمریکایی از خاورمیانه را بشکند و به ایران حمله کند؛ حمله ای که باعث شود اسرائیل و متحدانش در منطقه بابت آن بهای بسیار سنگینی بپردازند.

وی در پایان نوشت:روز یکشنبه آینده که ضرب الاجل ایران تمام می شود، با توجه به مواضع احتمالی طرف های اصلی بحران یعنی اروپایی ها، اسرائیلی ها و ایرانی ها، روزی متفاوت خواهد بود. ما با مجله دیپلماسی «لوموند» در خصوص بی میلی آمریکا برای جنگ علیه ایران و دلایلی که برای آن ذکر کرده، هم عقیده هستیم. و به آن دلیل دیگری را نیز اضافه می کنیم و آن هم اینکه اسرائیل متحد آمریکا و نوک پیکان این کشور در خاورمیانه هم، از زمان شکست عرب در سال ۱۹۶۷، در هیچ یک از جنگ هایش دستاوردی نداشته است و علی رغم حمایت های نامحدود آمریکا، در همه آنها شکست خورده است و نتایج جنگ آتی هم متفاوت نخواهد بود و بعید می دانیم که اسرائیل از چنین جنگی به همین شکلی که الآن هست، از آن خارج شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا