خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سد لار محصور میان زباله‌ها

/گزارش میدانی از سد لار/

کنار سد لار ایستاده‌ایم، باد باعث حرکت آرام امواج آب می‌شود و آفتاب عصرگاهی رنگ مجذوب کننده‌ای برآن ایجاد کرده. همه در ارتفاع تپه‌ای کنار سد ایستاده‌ایم و به حرکت آهسته‌ی آب خیره شده‌ایم اما کمی آن طرف‌تر در حاشیه‌ی سد، وجود زباله‌های شهری جلوه‌ای دیگر ایجاد کرده، بعضی کیسه‌ای به دست گرفته‌اند تا از حجم این زباله‌ها کم کنند، یکی از افراد با لبخند به خانمی که پلاستیک‌های اطراف سد را جمع می‌کند، می‌گوید: «اثر کار شما شبیه یک لیوان آب ریختن در این سد است.»

به گزارش انصاف نیوز سدها به دلیل آنکه آب مناطق زیادی را تامین می‌کنند، آلودگی‌شان می‌تواند آسیب‌زا و خطرساز شود. پرسش اصلی این است که سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی این ماجرا برای کاهش این مقدار زباله چه نقشی دارد و برای جلوگیری از این آلودگی‌هایی که توسط مردم ایجاد شده و فرهنگسازی برای آن چه برنامه‌هایی داشته است؟

اما مساله‌ی مهم‌تری که عامل انباشت این مقدار زباله در طبیعت است خود مردم هستند که توجه کافی به محیط پیرامون خود و منابع طبیعی ندارند و نیاز به فرهنگسازی‌های جدی در این زمینه حس می‌شود. موضوع زباله‌ در سدهای کشور سبقه‌ای طولانی دارد؛ در سال 89 صدا و سیما گزارشی در مورد زباله‌های سد لتیان پخش کرد که در آن گزارش گفته شده بود 500 تن زباله پشت تاج سد موجود است، یکی از رانندگان در حین جمع‌آوری زباله‌ها به گزارشگر گفته بود: «تا الان 42 کامیون زباله جمع کرده‌ایم.»

یکی از امدادگران کوهستان دماوند هلال احمر که در جمع حضور داشت، می‌گوید: «هر هفته این موضوع شدیدتر می‌شود به این جهت که یک ورودی 30 هزارتومانی از قله‌نوردها می‌گیرند،  ممکن است بعضی از قله‌نوردهای حرفه‌ای تا بالا بروند اما بعضی دیگر که مثلا با خانوده هستند تا سطح اولیه بروند، شاید این 30 هزارتومان که می‌گیرند برای آنها خیلی زیاد باشد و به نظرشان موضوعی نیست که بابتش نیاز باشد تا هزینه‌ای پرداخت کنند، برای همین شاید از سر لجبازی در آن منطقه زباله بریزند. به تازگی دو تن زباله پشت سد لتیان جمع شده بود و این یک بحران است، چون شیرآبه‌ی زباله‌ها در آب نفوذ می‌کند و باعث آلودگی سد می‌شوند.»

گزارش تصویری انصاف نیوز را در ادامه می‌بینید:

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا