خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به سه نرخی شدن قیمت دلار

پارسا سپهری در ستاره صبح نوشت: این روزها دلار بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی دارای سه نرخ است. اول، دلار بازار آزاد به نرخ ۵۰ هزار تومان، دوم ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سوم نرخ دلار در مرکز ارز مبادله‌ای بین 40 تا 42 هزار تومان است. محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهاراتش گفت: «نرخ ارز بازار آزاد را قبول نداریم. این نرخ صرفاً بر اساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد.» سخنان وی با واکنش‌هایی از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی روبرو شد. در ادامه واکنش عبد الناصر همتی و محسن هاشمی به وضعیت بازار پولی و مالی و پاسخ خبرگزاری ایرنا به ادعای هاشمی را می‌خوانید.

سه نرخ ارز در بازار بافاصله 
۲۵ تا ۳۰ درصد
رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی به سه نرخ متفاوت ارز در بازار واکنش نشان داد. عبدالناصر همتی در توئییتی درباره نرخ ارز، نوشت: «با وجود سه نرخ ارز متفاوت در بازار بافاصله ۲۵ تا ۳۰ درصدی. تا زمانی که عده‌ای حاضر به خرید و فروش ارز با نرخ‌هایی به غیر از نرخ مرجع بانک مرکزی و بعضاً پرداخت مابه‌التفاوت نرخ مرجع هستند، قطعاً نوعی بازار شکل‌گرفته است. نام‌گذاری این بازار به نا بازار چیزی را تغییر نمی‌دهد.»

کاهش ارزش پول ملی
محسن هاشمی عضو حزب کارگزاران در یادداشت روزنامه «اعتماد» به انتقاد از اقدامات دولت ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: کاهش ارزش پول ملی از دوره قاجار تا ابتدای دولت سیزدهم، کمتر از کاهش آن در این کمتر از دو سال است و با این روش مداوم ارزش پول ملی، کدام اقتصاددان می‌تواند وعده مهار تورم و افزایش تولید را بدهد؟ دولت باید بگوید که سیاست واقعی‌اش در مورد ارزش پول ملی چیست؟ با آن همه تبلیغات تخریبی علیه نرخ ارز ثابت که تحت عنوان دلار جهانگیری صورت گرفت، چرا مجدداً بر نرخ ارز ثابت اما هفت برابر آن یعنی دلار ۲۸ هزارتومانی تأکید می‌شود و در مقابل نظام چند نرخی یعنی ارز توافقی و ارز آزاد ۵۰ هزارتومانی را شاهد هستیم. دولت دلار در انتخابات ۲۳ هزار تومان تحویل گرفت و هنوز به سال دوم نرسیده، دلار آزاد به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است. اگر دولت و سایر قوا و دستگاه‌های نظام اداری برای تحقق اهداف نام‌گذاری دارند، باید تجدیدنظر اساسی در رویکردها و عملکردهای خود داشته باشند و به‌طور خلاصه کارهایی که تاکنون انجام می‌دادند را متوقف و مجموعه تنش‌زدایی داخلی و خارجی، کاهش هزینه، ثبات در تصمیم‌گیری، حمایت از سرمایه‌گذاری، ایجاد امنیت اقتصادی را در دستور کار قرار دهند.

سقوط ارزش پول ملی در دولت‌های روحانی و رفسنجانی
خبرگزاری ایرنا در جواب ادعای محسن هاشمی،‌ پسر ارشد مرحوم اکبر رفسنجانی، مدعی شد که «میزان کاهش ارزش پول ملی از دوره قاجار تا ابتدای دولت سیزدهم، کمتر از میزان کاهش آن در این دو سال است.»
بر اساس آمار بانک مرکزی، از لحاظ تغییرات سالانه ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار، رکوردداران سقوط ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار در کشور به ترتیب سال‌های ۱۳۹۷ (روحانی با ۱۵۶ درصد)، ۱۳۹۱ (احمدی‌نژاد با ۹۲ درصد)، ۱۳۹۹ (روحانی با ۷۷ درصد)، ۱۳۷۴ (رفسنجانی با ۵۳ درصد) و ۱۳۷۳ (رفسنجانی با ۴۶ درصد) هستند. از لحاظ متوسط سالانه افزایش نرخ دلار در دولت‌های پس از دفاع مقدس، حسن روحانی با ۳۰.۸ درصد و اکبر رفسنجانی با ۲۲ درصد بدترین عملکرد را داشته‌اند.
دولت‌های روحانی و رفسنجانی در ۸ سال عملکرد خود ۵ مرتبه رشدهای سالانه دورقمی در افزایش نرخ دلار ثبت کرده‌اند و مجموعاً بدترین عملکرد را در حفظ ارزش پولی داشته‌اند.
افزایش نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ یک‌پنجم رکورد ۱۵۶ درصدی دولت روحانی در سال ۱۳۹۷ بوده است اما حامیان و مسئولان دولت روحانی خود را به فراموشی زده‌اند و ادعای نگرانی نسبت به کاهش نرخ ارز در دولت رئیسی می‌کنند. حتی دولت خاتمی نیز در دو سال ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ افزایش بالاتری در نرخ ارز نسبت به سال گذشته داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا